AkvarietsUngdomsFörening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Och jag kan inte komma på vad vi skulle behöva förutom Ordförande
    Kanske en ordförande som kan svaret på din fråga
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BULL
      • January 2002
      • 298

      #32
      En styrelse brukar bestå av Ordförande,viceordförande,sekreterare,kassör,ledar möter och suppleanter som VALTS av föreningens medlemmar.

      Kommentar

      • Magnus W
        • March 2003
        • 247

        #33
        Ursprungligen skickat av kepl_90
        Jag har kontaktat sarf. Sidan kommer upp denna vecka. Där står det allt som behövs. Och jag kan inte komma på vad vi skulle behöva förutom Ordförande.
        Här är lite lästips:
        Att starta en förening, från Förbundet Unga Forskare, och från Uppsala Kommuns hemsida
        Exempelstadgar från Förbundet Unga Forskare, och Sverok
        Styrelsens uppgifter, från Uppsala Kommuns hemsida.

        -- MW
        Plats här för fyndig signatur

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #34
          Där fick du några bra länkar som du bör ta god tid på dig att studera. Jag måste ge dig ytterligare ett viktigt ledord: DEMOKRATI. Det är på grund av demokratin som en styrelse måste ha FLERA medlemmar som mycket riktigt måste VÄLJAS av föreningsmedlemmarna. En styrelse kan faktiskt jämföras med en regering. Visst är det väl bättre att styras av en folkvald regering där olika åsikter får komma fram, än av en självutnämnd diktator som ensam bestämmer allt?

          Olle

          Kommentar

          • kepl_90
            • January 2004
            • 47

            #35
            Ja men det är ju lätt när man bara var en medlem. Vi kommer skafa mer styrelse när det behövs. Den nya sidan ska komma upp idag.
            Pontus akvariefisk och fiske

            Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

            Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

            Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #36
              Finns det bara EN medlem nu??? Vad har hänt med de andra fyra som står på hemsidan? Nyss skrev du på AG att ni var två ordförande? Jag önskar att jag kunde stödja idén med ett SARF:s ungdomsförbund, men när det ständigt kommer förvirrande motsägelser är det lätt att misströsta. Ena dagen en helt ny förening, nästa dag en under SARF... ena dagen finns en styrelse, nästa bara en ordförande, nästa dag två... enligt ett tidigare inlägg 5-6 medlemmar, nu bara en... Förstår du inte själv hur förvirrande sådant är???

              Olle

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Jamen det förstår du väl Olle att en förening med EN medlem måste ju vara den ultimata demokratin. Alla beslut kommer ju t.ex. att fattas i 100% enighet och ingen risk att föreningen spricker pga osämja - det du.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • kepl_90
                  • January 2004
                  • 47

                  #38
                  Det var bara en medlem i början ju och då blev jag ordförande för jag var enda melemmen. Men sen har vi blivit fler och just nu är vi 8st. Och så har det inte blivit någon omröstning än.
                  Pontus akvariefisk och fiske

                  Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

                  Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

                  Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #39
                    Kjell, jag är rädd att du har rätt i att den föreningsstorleken blir bäst i detta fall!

                    Pontus, allvarligt talat måste du begripa vissa saker:

                    1. DU ÄR INTE ORDFÖRANDE INNAN DU HAR VALTS AV FÖRENINGENS MEDLEMMAR PÅ ETT ÅRSMÖTE.

                    2. DET FINNS INGEN STYRELSE INNAN DEN HAR VALTS AV FÖRENINGENS MEDLEMMAR PÅ ETT ÅRSMÖTE.

                    3. EN ENSAM MÄNNISKA KAN VARKEN VARA EN FÖRENING, EN STYRELSE ELLER EN ORDFÖRANDE.

                    En styrelse väljs för ett år och kan inte ändras från dag till dag. Du får nöja dig med att vara KONTAKTPERSON än så länge. Om du inser detta kommer trovärdigheten att öka något, även om den redan har sjunkit väldigt lågt. Jag vill inte vara elak, men ska du starta en förening MÅSTE du faktiskt känna till åtminstone det mest grundläggande i hur en förening fungerar.

                    Olle

                    Kommentar

                    • kepl_90
                      • January 2004
                      • 47

                      #40
                      Okej, men det var så jag menade också att vi behövde en orförande, tänkte inte på att man kunde kalla det kontaktperson.
                      Pontus akvariefisk och fiske

                      Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

                      Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

                      Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

                        #41
                        Snälla Pontus, du måste inse att en ordförande och en kontaktperson inte är samma sak! En ordförande har ALLTID blivit vald av sin förening och leder en styrelse som även har sekreterare, kassör, ledamöter o s v. En kontaktperson är den person man kontaktar när man vill bli medlem eller ha information om en förening och är fullt möjlig även när föreningen ännu är på planeringsstadiet.

                        Olle

                        Kommentar

                        • kepl_90
                          • January 2004
                          • 47

                          #42
                          Jag tänkte inte på det. Jag är bara 14år. Så klaga inte för då tycker jag inte du har här att göra.
                          Pontus akvariefisk och fiske

                          Kolla på min sida http://kalmar.pointclark.net/auf

                          Och www.freewebs.com/akvariefiskarna

                          Denna sida måste du kolla på http://www.yo.se/?r=7139

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Så klaga inte för då tycker jag inte du har här att göra.
                            Skriver man i ett forum så får man lära sig ta såväl ris som ros. Den som avgör om man har här att göra eller inte är de som är ansvariga för sidan, dvs jag och Christian - definitivt INTE du.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Olle A
                              • January 2002
                              • 1661

                              #44
                              Pontus, jag är inte ute efter att klaga och klanka ner på dig. Förstår du inte att jag bara vill ditt bästa? Tyvärr är det bara så att man måste känna till hur föreningar fungerar om man ska starta en förening. Annars blir du inte tagen på allvar och får inga medlemmar. Jag vill ju bara hjälpa dig, så att du får medlemmar till din förening! Du har varit väldigt envis med att få igång föreningen, och jag har försökt förklara hur det fungerar. Känner du dig inte mogen för att starta en förening kan du gärna vänta ett par år. Det är dock inget jag uppmanar dig till, utan du gör precis som du vill!

                              Olle

                              Kommentar

                              • Susanna
                                • July 2004
                                • 215

                                #45
                                Nämen lars-olof, inte tycker du väl att detta är förvirrande??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...