Akvarieförening i Värnamo med omnejd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottas
    • April 2004
    • 49

    #16
    Bara en fråga Fiske-Lina.. som dök upp i min skalle....Så här på efterkälken Vad håller du för fiskar? Själv håller jag just nu i mitt 160l reserv kar 4 st Påfågelciklider som jag försöker hitta nytt hem till... I mitt ena 100l håller jag ett litet stim (8 st) med "daffar" & några ancistrusar (yngel). I mitt 50l går just nu några ancistrusar (yngel) & en synodontis. Håller på att bygga en bakgrund till mitt 375l där det kommer bli endast Tanganyikaciklider bla. då minna "daffar". Nere för stunden har jag några yngelkar & ett 100l & ett 250l som väntar på att komma igång igen.... Så har jag det just nu. Väntar på några snäcklekare (ocellatus) som jag skall försöka hämta under veckan när tiden räcker till...

    Kommentar

    • Fiske-Lina
      • October 2003
      • 15

      #17
      USCH då!! Där kom frågan jag inte ville ha.. Just nu är det bara soppa av allt ihop.. Ska man börja från början så är jag uppväxt med akvarium (men vad hjälper det) Har haft akvarium till o från. Startade detta jag har nu för ca 1 år sedan. Tyvärr vill jag mer än plånboken tillåter och särskilt nu när jag är mammaledig är det väldigt knapert. Jag har i alla fall några guramisar, fjärilar, kardinaltetror, en stackars palett o lite till i ett 325l Det började så himla bra växterna växte fiskarna la rom som bara den sen rasade det.. De dog o växterna vissnade.. Men jag har nog fått bukt med växterna nu.. Fiskarna dör fortfarande, typ en i månaden. Vet nog vad det är men har inte varken haft råd eller tid att åka o köpa någon medicin . Drömmen vore antingen en sydamerikansk biotop eller ett akvarium med bara diskusar. Hur gör du förresten den där bakgrunden? Har själv funderat över att göra en. Vi ska iaf börja om på något sätt. Så har du lite tips o ideer så mottages det tacksamt, gärna budgettips .

      Nää jag tog inte illa upp, då får du hugga lite till .

      Visst kan vi ha en liten styrelse... En ordförande o en vise ordförande ifall ordförande skulle bli sjuk. Näädå men nått ska vi väl komma på.. Vi kanske skulle börja maila i stället. Det verkar inte dyka upp någon mer vmo-bor här.


      Ha det bra!!
      Åsa

      Kommentar

      • Bilbo
        • February 2002
        • 2119

        #18
        Hallåj!

        Jag bor i Vrigstad och har några akvarier, närmare bestämt 6 st i drift just nu, jag är aktiv på Växjö-tråden, och med i den "kompisgruppen" som träffas då och då! Själv har jag dragit mig lite för att svara på denna tråd eftersom det är så mycket prat om styrelser och föreningar. Jag jobbar i Värnamo, men köper det mesta av min fisk i Växjö!
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

        Kommentar

        • Tottas
          • April 2004
          • 49

          #19
          Hej Bilbo... Har saknat dig!!! Visste ju att du var aktiv här på zoopet & ciklid.se Så jag har väntat på att du skulle vakna... Detta med förening alt. kompisgäng... Vad är skillnaden mer än att i föreningen så är det mer "ordnade" former.. Tja, för min del är det viktiga egentligen att hitta några som är "lika tokiga" som jag... Skulle nog vilja säga att det inte är något fel med ett "kompisgäng" utan kanske en fördel... Har tänkt lite på allt "jobb" med en förening & jag har inte ork/tid att lägga på att dra igång en förening. Åtminstonde inte just nu... Men jag har haft ett skäl till att "driva" mot förenings hållet... Det är ju att den gamla styrelsen har varit på mig & bett mig att försöka dra igång den. Nu har jag gjort vad jag orkar med lappar..osv. Så nu släpper jag det för stunden.
          Att träffa likasinnade & fika eller åka till någon odlare el. affär som ligger lite längre bort och handla eller bara ha någon/några att ringa för råd el. hjälp det är ju det som det handlar om! Att kunna träffas & ta en fika & bara snacka fiskar.. ja det vore ju underbart roligt... Så Bilbo & alla andra kanske som varit återhållsamma med att svara på tråden... Detta kan bara bli vad vi vill att det skall bli. Vill ví ha en förening ja då får det bli det.... vill vi köra växjö varianten & va ett gäng som träffas lite då & då & kanske hitta på lite roligt, ja då är det ju så vi skall lägga upp det. Tråden är ju öppen för alla att säga vad dom vill & tänker. Så ut med vad ni tycker & tänker...
          Fiske-Lina vill du ha tips på bakgrund så är du välkommen & kolla om ett par veckor när min är klar... Annars om du vill läsa om det så kolla in tex. Tricella här på zoopet... han har mycket bra saker att säga om bygge av bakgrund... Sök på ciklid.se friggolit, husfix, btn osv. där finns kilometer vis med läsning. Du får gärna maila mig.... Trist med dina fiskar.. känner igen mig i det du råkar ut för...
          Tanke Bilbo & Fiske-Lina.... vad sägs om att träffas på snipen el. stigs & fika en dag/kväll??? Kan ju vara lättare att snacka ihop oss "live"?
          För att driva detta framåt.... Hur ser det ut för er fredag eftermidda? Jobbar till kl. 13,00 ca så typ kanske vid 15,00 tiden eller så?
          Bollen är uppkastad.......

          Kommentar

          • Fiske-Lina
            • October 2003
            • 15

            #20
            Jovisst, det vore kul att träffas.. Jag kan nästan när som. Ska vi sitta där med varsin skylt då eller? Så att vi hittar varanda menar jag ..
            Tack för tipset om var jag kan hitta tips om bakgrunder, ska genast dit efter jag har skrivit detta..
            Och detta med mina fiskar....!! Jag blir inte precis smartare ju mer jag läser om olika sjukdomar. Det kan ju va en fördel om man vet vad det är innan man köper medicin.. Trodde först att det var hålsjukan efter att en nyinköpt fjäril råkade ut för den (den hade verkligen tydliga symtom) då läste jag att det inte behövde vara hål i huvudet utan bara att de magrade. Jaa tänkte jag, det är det de andra fiskarna hade.. Men det stämmer inte riktigt. De är pigga, äter som vanligt, har ingen sytrådsavföring etc. Just nu en guldgurami, en fantomtetra och en fjäril (vid liv).. Dessa har "bara" krymt. UUää vad ska jag göra?

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #21
              Fredag är kört för min del, håller på att renovera badrummet så man får ta vara på alla lediga dagar! Skall eventuellt till Växjö med lite yngel på eftermiddagen, så tyvärr!
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Tottas
                • April 2004
                • 49

                #22
                Fiske-Lina & Bilbo...(beklagar det sena svaret men datorn hemma är inte så roligt just nu..krach efter krach..tur man kan jobba ) Ser ju att Bilbo har att göra Skönt att allt sådant är färdigt hemma...(tills sambon får för sig något )
                Vad säger ni om nästa fredag eller på lördagen kanske? Jag har det ganska lugnt nästa fredag/lördag, jobbar till kl. 13,00 ca. Så kom med förslag! Eller vad säger du Fiske-Lina du har väl nästan "all tid i världen" för du vart tydligen mamma ledig..(låter så sköööönt). Synd om dina fiskar.. mysko det där.... *hmmmm* Har inget bra förslag just nu. Återkommer med något om jag kommer på nått.

                Kommentar

                • Fiske-Lina
                  • October 2003
                  • 15

                  #23
                  Det ska vi nog kunna lösa..Jag går ju som sagt "bara hemma o drar" ... Förresten är det dyrt att fixa egen bakgrund?

                  Kommentar

                  • Tottas
                    • April 2004
                    • 49

                    #24
                    Sv:Fiske-Lina Nej det är ganska billigt om man jämför med BTN-bakgrunder.. Skulle tro att priserna är så här ungefär...
                    Sika 5 kg 190:- säcken, Husfix 140:-/pkt (2,5 kg???) Sikan är hårdare än husfixen. Men enl. Tricella så är den svår arbetad, frågar du mig så är den inte så farlig....men det underlättar att vara 2 st som lägger på. Jag tror det är värt att ta sikan eftersom jag räknar med att slippa lacka. Lack kostar 300-600:- så där är den dyra utgiften.
                    Friggolit (600*1200*20) kostar ca 20:- st .. du gör åt kanske 3-8 skivor beroende hur du gör skulle tro att vi har gjort åt (2 st 2cm & 1 5cm & 2 st 3cm) 5 skivor. Sedan kan du ju använda dig av förpackningsfriggolit (typ efter en ny TV eller så....) Det går åt silikon också jag är inne på 2 tuben men då har jag inte limmat fast den ännu i baljan. Silikonen kostar ca 75:- st tror jag. Sedan går det åt lite tekniska saker också typ pumphuvud & filter kanske..fast det kanske du inte räknar i bygget?
                    Jag räknar med att bakgrunden med allt: 2 st powerhead 802:or(en beg.) & blåfiltermatta 500*500*100 & friggon & sikan & silikonet & lite annat smått går på runt 1500:- totalt. (Högt räknat.) Jag har ett tips som är ovärdeligt för dig oxå... Om du har garage el. källare el. trädgård.... Var där & karva i friggon!!!! Jag har friggo kulor över hela lägenheten Tur att min sambo tycker detta är lika roligt som jag
                    Annars......(vill jag inte tänka på...)
                    Ett tips till... Det tar tid!!! Man kan peta & ändra hur mycket som helst men bestäm dig bara att nu är det klart & kör. För det kan ta till jul annars...
                    Hörs...

                    Kommentar

                    • Fiske-Lina
                      • October 2003
                      • 15

                      #25
                      Ojdå!! Visst ingår ju nöjet och att man får det precis som man vill ha det.. Men det var kanske något dyrare än jag trodde. Jag hittade en himla fin bakgrund på Hercules zoo i Göteborg o den kostade lika mycket.. Men tack i alla fall för det långa svaret

                      Kommentar

                      • Tottas
                        • April 2004
                        • 49

                        #26
                        Vad säger ni Bilbo & Fiske-Lina kunde ni & ville ni ta en fika imorgon fredag el. lördag..?? Lördag har blivit en omöjlighet för min del.(men det är ju inget hinder, kan ni så kör på)..Åleds akvarieäffär lockar då..(ska ner & hälsa på brodern med fam. oxå.) Måste ju fylla på karen...(skickar i väg mina "påffar" som huserat i mitt ena kar på fredag em/kväll) så äntligen verkar det som det har löst sig med mer plats)...Å det får man ju inte ha tomt. Men vad säger ni..finns det intresse för en kopp & lite snack om fiskar? Rydaholmare... kan ni & vill hänga på så är ni välkomna! Kolla på tråden bara så ni vet om det blir & var i så fall..
                        //kaffesugen Tottas

                        Kommentar

                        • Pär J.
                          • March 2002
                          • 284

                          #27
                          Ni är välkomna upp till Jönköpings Akvarieförening när ni har lust.
                          Just nu har vi slutat inför sommaren men kör igång i augusti.

                          Håll koll på vårat program när vi spikat det så kan ni ju välja ut något ni är intresserad av och samåka upp.

                          www.och.nu/jaf

                          Mvh Pär Jansson

                          Kommentar

                          • Tottas
                            • April 2004
                            • 49

                            #28
                            Tack Pär för din inbjudan...Ska ta till mig detta.
                            Ang. fika så ser det ut som att det brinner inne i dag oxå...

                            Nu tar jag helg... Ska bli så skönt så... Ang. fika så tar vi tag i det senare....

                            ...::: HA EN TREVLIG HELG :::...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...