Sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VeronicaS
    • October 2003
    • 45

    Sand?

    Jag undrar vad det är för sand som man kan ha i akvariet, istället för grus? Skulle behöva ha ett annat bottenlager där man kan lägga växtnäring (mina växter har dålig färg ),som passar bra till scalarer och diskus. Någon som har ett förslag??
  • VeronicaS
    • October 2003
    • 45

    #2
    Läste i tidigare inlägg om blästersand, finns det någon som vet om den är lämpad till diskus och scalarer oxå??

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag tycker blästersand är för ljust. Zoo-butiken brukar ha fågelsand som oftast är vanlig billig rådasand. Annars kan du ta sand på stranden.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Jag har från sanden och det funkar utmärkt. Bra mycket snyggare än blästersand också.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • stålebjer
          • October 2003
          • 8

          #5
          Tack för tipsen, jag köpte sand i en zoobutik. Den var perfekt!

          Kommentar

          • Ekvall
            • January 2003
            • 36

            #6
            Själv använder jag blästersillikat i båda mina kar (kolsvart) funkar mycket bra.

            Kommentar

            • Mariaa
              • January 2002
              • 591

              #7
              Hej!
              Jag har rådasand 0,8-1,2mm i några av mina akvarium. Det är den bästa sand (också bättre grus) som jag har haft. Den blir inte skitig och smutsen försvinner in i filtret och inte ner i sanden. Jag har bilder på akvarierna på min hemsida.
              http://hem.passagen.se/maria_augustsson
              Akvarierna är på 40, 63 och 100 liter.
              Mvh Maria

              Kommentar

              • napalm
                • February 2003
                • 11

                #8
                Ekvall har du bild på din sand så man kan se hur den ser ut?ja är ute efter sand men biltemas är möjligen lite för ljus.

                Kommentar

                • skadedjur
                  • September 2003
                  • 188

                  #9
                  jag använder blästersand från motor-allt. den är svart och nästan glittrig från början, men i vatten kombinerat med lysrörsljus blir den mörkt brunsvart. mycket snyggt, har inte haft några problem med det.
                  // Karolina //
                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Ekvall
                    • January 2003
                    • 36

                    #10
                    Hej Napalm.

                    Har tyvär inga bilder på sanden (äger ingen kamera). Men det är finkornig sand som är helt och hållet kolsvart ungefär samma nyans som kolsten. Köpte den på akvarielagret i Stockholm när jag bodde där vilket kanske var dumt eftersom den borde finnas på byggvaruhus och akvarielagret är säkerligen sveriges i särklass dyraste akvarieaffär, stor och välsorterad men ack så dyr.
                    Så rådet jag kan ge är att om du någonsin skulle beffinna dig i Bromma i Stockholm kila in och titta (det är ju gratis) sedan kan du ju handla någon annan stans om du inte känner dig väldigt rik för tillfället.

                    MVH.Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...