Ciklidstämman 2013

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #16
    För de som inte vet hur en Ciklidstämma går till kan jag försöka förklara hur en normal fullhelgsciklidstämma går till.

    Många anländer under fredagseftermiddagen så man har god tid att titta runt bland stadens akvaristiska sevärdheter och hinna checka in på hotellet. Om man inte känner någon som ska till stämman gör det inget eftersom de flesta på sådana här tillställningar har samma intresse och man kommer hitta nya kompisar nästan garanterat. När man anländer till samlingen kan det vara bra att titta efter en hyfsat lång man med rakad skalle, runda glasögon och ofta en öl i handen som pratar på riktig stockholmsdialekt, hittar man honom har man troligtvis hittat rätt. Första kvällen brukar mest gå åt till att prata med nya och gamla akvariekompisar, äta lite och dricka några öl eller läsk eller vad som behagar en själv. På fredagen brukar det även vara någon mindre tävling samt ett lotteri med fina akvarierelaterade priser, lyckas man vinna mer än vår redaktör Wilhelm har det gått bra på lotteriet.

    På lördagen gäller det att vara på plats vid 10 tiden på förmiddagen för en fullspäckad akvaristisk dag med många intressanta föredrag om hur man ska ta hand om sina fiskar och hur det ser ut där våra välkända akvariefiskar simmar i naturen med mera. Under dagen kommer det också att serveras lite enklare mat och så kommer det att komma några fler lotterier. Fortfarande gäller det att försöka vinna mer än Wilhelm, lyckas man dessutom vinna mer än norrmännen har man lyckats riktigt bra och kan få problem att frakta hem alla pumpar, foder, böcker och övrigt som man vunnit. I pauserna kan man passa på att diskutera näringslära, snygga fiskar, intressanta fiskar, fiskgenetik, senaste pumparna och allt annat som hör till. På eftermiddagen är det sedan dags för NCS årsmöte. Vi i styrelsen tycker det är trevligt om så många som möjligt tar sin möjlighet att sätta sig in i vad som hänt under året och vad föreningens pengar används till. Fast är man inte medlem kan man inte delta på årsmötet men skulle man vilja delta går det nog att fixa ett medlemskap för den som saknar. Några medlemmar verkar dock tycka att styrelsen sköter sitt jobb perfekt så de väljer att inte delta.

    Därefter är det dags för middagsbanketten bland det första som händer är att man börjar sälja lotter till dyringlotteriet. Dessa lotter kostar lika mycket som numret på lotten anger(närmsta tiotal över) och prisbordet består av många extremt fina priser som kan kosta flera tusen kronor i affär. Så har man lite tur kan man ro hem en BTN-bakgrund för 10 kronor. Under middagen brukar det också presenteras vilka personer inom vår förening som gjort bra saker som kan belönas med en plakett eller någon fin bok eller så. Därefter är det fria aktiviteter men oftast diskuteras det fiskanknutna frågor. Många delar ju inte sitt fiskintresse med sin partner och kan då känna sig som i himmelriket när man kan diskutera Tropheus brichardi :s olika lokaliteter med någon nyfunnen vän i flera timmar över ett glas öl eller mineralvatten. Fram på småtimmarna kan diskussionerna bli djupare och djupare och många glömmer bort att gå och lägga sig.

    På söndagen kan det kännas jobbigt att vara på plats vid halvtio och hinna äta frukost innan också. Men när man kommer på att det är ett år kvar till nästa gång brukar det gå att masa sig upp trots att man inte kom ihåg att lägga sig förens kl 5 på morgonen. Sedan är det som under lördagen några högintressanta föredrag och lite matpauser och lotteridragning för att sedan runda av någon eller några timmar efter lunch. Ofta är det ordföranden som rundar av och därefter ger sig folk av hemåt för att fundera på vad nästa ciklidstämma har att ge. Men har man haft tur på lotterierna kan man skrapat ihop akvarieprylar för flera tusen mer än vad man betalat för lotter och anmälan och kan då hålla sig sysselsatt ett par dagar med att titta igenom sina vinster.

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #17
      Glöm inte bort att betala in till ciklidstämman när ni ändå betalar räkningarna.

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #18
        Har varit och pratat med de som kommer hålla i baren, och det kommer att finnas öl, vin, cider och alkoholfritt till förmånliga priser på plats på stämman för de som är törstiga

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #19
          För de som vill vara säkra på att få plats på hotellet är det nu två veckor kvar innan jag måste boka rum på hotellet. Efter det kan jag inte garantera platser även om det förhoppningsvis finns några rum kvar eftersom det är ett rätt stort hotell.

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #20
            Av de som har anmält sig hittils är ca 20 % kvinnor

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #21
              För de som vill ha garanterad plats på hotellet är det ca 5 dagar kvar att anmäla sig efter det släpps platserna och jag kan inte garantera plats även om det säkert går att klämma i någonstans på hotellet.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #22
                Jag kommer.
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag kommer.
                  Då är vi åtmintsone 3 från Göteborgshållet (jag och en till står redan på listan) - tråkigt att så få härifrån åker i år
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #24
                    Jag tänker ta bilen på lördagsmorgonen och det finns alltså massor av plats i den. Hör av er om ni vill åka med!
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag tänker ta bilen på lördagsmorgonen och det finns alltså massor av plats i den. Hör av er om ni vill åka med!
                      Jag åker så klart ner på fredagen - hur vet jag inte riktigt ännu!
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • endymion
                        • October 2006
                        • 680

                        #26
                        Ja det är lite märkligt att så få från Göteborg är anmälda. Det var ju en del från Stockholm som knorrade att det var för långt till Växjö. Men trots det är typ 1/3 av de anmälda från Stockholm eller max 5-6 mil i från Stockholm.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Om jag kan så kanske jag kommer på lördagen bara, när är sista anmälningdagen för bara komma över dagen?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Om jag kan så kanske jag kommer på lördagen bara, när är sista anmälningdagen för bara komma över dagen?
                            Det är ju än så länge inte så himla många anmälda och mötessalen är ju uppenbarligen större än den var på förra Akvariehelgen (då var det ju fullbokat i början av februari) så det är nog inte så himla bråttom med att anmäla sig om du bara kommer över dagen.
                            Så hoppas att du kan då.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              I den bil jag åker ned i så är vi just nu 3 st så det finns plats för en till att åka med. Vi åker på fredagen ca. 14.30 från Göteborg
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • endymion
                                • October 2006
                                • 680

                                #30
                                Är det någon som väntat in lön (vilket jag vet att vissa gjort) vill jag påminna er om att betala snarast om ni har tänkt boka hotell.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...