Göteborgs ciklidgrupps akvarieauktion i Göteborg/partille 26/11-2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Vill också tacka GCG för en trevlig auktions dag och vill även tacka mitt trevliga sällskap för en trevlig dag
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag tror det skulle göra att det blir mer spring hela tiden, plus att vissa ämnen kanske inte är så intressanta för många och då tappar det blocket många åhörare.
      Nja det förstår jag inte. Om man säger att nu kommer det växter och sedan tar en minuts paus så de som inte är intressarde av växter då hinner lämna så blir det ju mindre med spring. Visst kanske något färre med åhörare - men å andra sidan blir ju alla de kvar som är intresserade av växter och det är ju det viktiga och minskat också sorlet/pratandet. Som det är nu minskar ju ändå antalet åhörare på slutet (var kanske 60% kvar den sista timmen) och där försvinner ju även presumtiva köpare.

      Nu funkade det ju ändå rätt bra - men det var ju "bara" ca. 400 utrop. Vad hade hänt om det varit det dubbla - då hade det inte hjälpt med webkamera och dubbla auktionsutropare.
      Som sagt - den bästa auktionen jag varit på var den i USA och den auktionen höll på i ett halvt dygn utan en enda paus, men så hanns det också med några tusen utrop och allt utan att det kändes segt. Nåväl dit kommer vi alrdig och intresset för auktioner är enormt där - det var uppemot 1.000 (jag minns inte, men en jättesal var det) åhörare på auktionen men bara 30-40 av dom orkade lyssna på föredragen
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 November 2011, 16:45.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Att många går tidigare innan auktionen är slut är nog inte så mycket man kan göra något åt, det bara är så och något man nog får acceptera.
        Men idén med olika block skulle ju kunna testas, men personligen tror jag inte det ger så mycket mer än merarbete åt föreningarna när objekten ska sorteras upp innan auktionen. Men visst, en test kunde kanske motbevisa mig!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av ansjo
          Men idén med olika block skulle ju kunna testas, men personligen tror jag inte det ger så mycket mer än merarbete åt föreningarna när objekten ska sorteras upp innan auktionen. Men visst, en test kunde kanske motbevisa mig!
          Nej det är inget merarbete alls - betänk att allt ändå sorteras i nummerordning innan auktionen och sedan mixas alla nummer så att allt hamnar huller om buller i turordning och sedan hämtar man allt efterhand det numret som är på tur - även om produkterna i och för sig står på helt olika ställen. Detta tycker jag funkar alldeles fantastiskt bra som det är nu och det kommer inte att bli krångligare med ett "blocksystem" - på sin höjd kan det ta 5 minuter extra innan auktionen eftersom man måste tänka på detta vid turordningen.

          Att många går tidigare innan auktionen är slut är nog inte så mycket man kan göra något åt, det bara är så och något man nog får acceptera
          Min idé ursprungligen var egentligen att nästan allt skulle säljas i block. Om man då bara var intresserad av MALTA etc. skulle man då kunna välja att bara delta under den perioden som dessa såldes. Men detta skulle kräva att säljare vore mer planerande med att föranmäla allt som skall säljas - då hade man ju på dagen innan kunnat lagt ut ett tidsschema (vore lätt idag med tanke på internet) att MALTA säljs mellan 12.00-13.00, växter mellan 13.00-14.00 etc. Dock så tror jag inte att detta skulle funka eftersom det skulle kräva en helt annan planering bland deltagarna.

          Fast jag tror ju under alla omständigheter att fler åhörare hade deltagit till slutet om de 2 rasterna hade plockats bort (med några block istället), om det varit 2 auktionsutropare och en webbkamera för då hade vi helt säkert varit klara 2-3 timmar tidigare
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Jag satt i mitten!

            Köpte lite malar och annat:
            5 st C.venezuela "black",
            3 st Hypancistrus L136a,
            5 st Röd/svart Ancistrus,
            Guppy 1+2,
            1+1 Fjärilsciklider,
            En "crowntail-kampfisk-hona",
            någon växt,
            lite foder,
            10 st syrebrist-chockade Kardinaltetror, men med lite mer luft i påsen så kvicknade de snabbt till igen!

            Alla fiskar verkar trivas i sina respektive nya hem.

            Tack för ett väl genomfört evenemang. Sålde också en del, så jag gick väl +/-0 till slut på ett ungefär....
            Efteråt fick jag köra hem i mörker/ösregn/sidvind, men allt gick bra.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              Haha va det du som köpte dom med påsen som va helt utan luft? Kan inte riktigt minnas hur det såg ut där, satt du framför hon med den unga bäbisen?

              edit: okej jag såg via din länk till zoonen att det va precis så att du satt ett steg framför hon med bäbisen. Att det är så många som va där som är medlem här är ju himla roligt
              Senast redigerad av Vanish; 27 November 2011, 23:09.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av Vanish
                Haha va det du som köpte dom med påsen som va helt utan luft? Kan inte riktigt minnas hur det såg ut där, satt du framför hon med den unga bäbisen?

                edit: okej jag såg via din länk till zoonen att det va precis så att du satt ett steg framför hon med bäbisen. Att det är så många som va där som är medlem här är ju himla roligt
                Nåja, det blev i alla fall billiga Kardinaltetror! Kanske tur för mig att de var lite "trötta" just under budgivningen, men synd om fiskarna att vissa ägare inte vet hur man försluter en påse så luften blir kvar, hade det dröjt lite till så hade säkert hälften av dem dött, nu lyckades jag fixa det i tid! De simmar nu tillsammans med de 13 som jag hade sedan förut, så nu njuter jag av ett stim på 23 individer. Och ja, du såg helt rätt, jag satt framför henne med bäbisen....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av tummen
                  men synd om fiskarna att vissa ägare inte vet hur man försluter en påse så luften blir kvar, hade det dröjt lite till så hade säkert hälften av dem dött,
                  Det är inte alla påsar som håller tätt heller, men bättre påsar än småburkar.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det är inte alla påsar som håller tätt heller, men bättre påsar än småburkar.
                    Dessutom va det ganska svårt att se i glassbyttan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...