Fishbase-symposie 2009: Hajar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fishbase-symposie 2009: Hajar!

    Det börjar dra ihop sig för att anmäla sig till årets Fishbase-symposie, som i år har temat Hajar och rockor. Jag är visserligen med och organiserar det hela, så jag är partisk, men jag tycker definitivt att om du är intresserad av hajar och/eller fiskevård är det guldläge att vara med.

    "Broskfiskarna – hajar, rockor och helhuvudfiskar – har existerat i över
    400 miljoner år, men nu minskar många arter snabbt i antal. För att
    kunna skydda hajar och rockor från total utrotning, behöver vi dels veta
    mer om hajars och rockors biologi och dels ett ökat intresse från
    myndigheter, forskare och allmänhet.

    Temat för årets FishBase-symposium är därför hajar. Världsledande forskare
    rapporterar om sina rön. Bland talarna är hajforsknings-pionjären Eugenie Clark, (”the Shark Lady”); Leonard Compagno, expert på hajarnas systematik; bevarandebiologen Sonja Fordham; den berömde fiskexperten Heiko Bleher; prisbelönte undervattensfotografen Anders Salesjö; WWFs expert på bevarandefrågor Inger Näslund, och Karin Linderholm, Fiskeriverkets expert på fiskevård.
    Bonus: Svensk premiär för dokumentärfilmen The End of the Line på Cosmonova

    Tid: 09:00 – 17:20/21:15, måndag 19 oktober 2009.
    Plats: Stora hörsalen och Cosmonova, Naturhistoriska riksmuseet, Frescativägen 40, Stockholm.

    Registrering och kontakt: Symposiet är gratis & öppet för allmänheten, men förhandsanmälan krävs. Lunch och kaffe ingår. Vänligen ange eventuella särskilda dietkrav för lunchen (vegetarian, laktosfritt), samt om du vill vara med på premiären av The End of the Line (begränsat antal platser). Man behöver naturligtvis inte vara med hela dagen.

    Anmälning senast den 14 oktober till: Email: fishbase@nrm.se eller Tel: 08-5195 4106"

    Program och mer info här: http://artedi.nrm.se/fishbase/?p=64
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Påminnelse att 14:e är sista dag att registrera sig!
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...