Mat till barn som inte tycker om, kött, fisk, kyckling..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Mat till barn som inte tycker om, kött, fisk, kyckling..

Det som är gott enl. honom är pannkakor, smörgås med ost. Gurka.
    Min pojker är snart 9 och maten blir bara ett större problem. Fisk är värst, han nästan kräks. Kött smakar illa och kyckling äter han bara skinnet på. Jag har funderat på om man skulle börja göra något mumsigt vegetariskt. Men jag kan inte hitta på något gott. Säger man bönor så är det örrk. Att laga veg. är ju inte bara sallad och gurka...man måste få ihop alla näringsämnen. Mjölk tycker han om, bröd, pasta. Han tycker inte heller potatis (kokt) och ris är särskilt gott man han äter det. Kött (helt) och kyckling får man tjata och fisk kräks han av. Snälla hjälp mig! Han är normal längd och vikt.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

Oj!
    Vad äter han i skolan?
    Har det alltid varit så här, eller är det en "fas"?

Själv är jag rätt hård, gillar min kille inte maten så frågar jag om det är döäckligt, annars får han äta lite ändå och ta mer av tillbehören. Vuxna äter ju inte heller sin favoritmat varje dag. Självklart serverar jag inte med vilje mat som han verkligen inte gillar men jag ställer mej absolut inte och gör specialmat bara för att han ska få sin favoriträtt.

Låt honom vara med och bestämma och laga maten!

I värsta fall kanse ni behöver snacka med någon. Mat, bajs och kiss är ju de enda maktmedeln som ett barn har att ta till om något är fel. Gör inte för stor sak av det, då uppmuntrar du bara hans "maktkamp".

(Bara mina åsikter och tips, ta vad du vill och släng resten)

Kommentar

• solbacka
      • January 2004
      • 3952

Tack för dina åsikter, jag tar emot allt tacksamt. I skolan äter han lite och det tar lång tid att äta. När han kommer hem är han vrål hungrig och kastar sig på smörgås med ost och gurka.
      Detta är ingen fas, har alltid varit så men det har blivit värre. Han är tvungen att smaka/äta. När vi åt kotlett igår (ingen konstig mat) Så får han en halv och av den blir han tvungen att äta hälften. Han tuggar och tuggar och sväljer ner den med mycket mjölk eller vatten. Han tycker på riktigt att det smakar illa. Sist vi hade fisk höll han på att kräkas på riktigt och då var det lax. Min äldsta son älskar fisk så det är ju synd att man inte kan ha det oftare.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

Om det hade hänt med min son hade jag kontaktat skolsköterskan och bett att få en remiss vidare till någon som kan sånt. Fortsätter det för länge kan det bli en fix idé och växa i ännu större proportioner.

Min filosofi är att när ett problem börjar gå ut över familjen eller påverkar de inblandade i negativ riktining och det inte blir bättre så bör man söka hjälp. Det kan ju inte bli värre av det i alla fall!

Nyligen fick vi hjälp med min sons bajsproblem. I över ett halvår hade han bajsat på sej varje dag (han är 6 år). Till slut sökte vi hjälp via skolsköterskan och kom till en "bajsterapeut". Vi hade trott att det var psykiskt och allt möjligt men det visade sej vara ett jätteenklet och vanligt problem med långvarig förstoppning. Nu, efter bara några veckor håller problemet på att försvinna helt och hållet!

Lycka till!

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
          • January 2004
          • 4236

Svårt det där med mat, själv åt jag nästan ingenting när jag var liten, jag tyckte helt enkelt inte om mammas mat.
          Det blev bättre sedan när jag kunde laga maten själv.
          Mina 2 mindre (snart 8 och 10) är inte heller jätteförtjusta i kött, men gör jag kalops som får koka riktigt länge så köttet smälter i munnen då äts det minsann. Fisk tycker dom om, men helst fiskbullar eller fiskpinnar.
          Funkar inte kötbullar, köttfärssås, pasta eller korv heller??
          Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• solbacka
            • January 2004
            • 3952

Köttbullar, korv, pommes, pasta och LITE köttfärssås är ok! Pannkakor, våffler. Inga fiskpinnar eller panerad rödspätta. Kalops, sönderkokt går ej. Det är helt kött som inte är ok men malet som t.ex. köttbullar går bra. Min yngsta är en stor djurvänn och tanken på att äta djur gör att han mår illa. Jag bara undrar hur länge man ska tvinga sina barn att äta kött som de verkligen inte tycker om?
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Greta
              • March 2006
              • 8

Hej Solbacka!
              Det finns ju massor av god och näringsriktig vegetarisk mat, tex olika qournprodukter (filé, bitar, nuggets och färs). Qourn är en proteinrik svamp som i sig inte har speciellt mycket smak, utan smaksätts på det sätt man vill. Finns fryst i de flesta mataffärer. Vad gäller bönor och linser behöver man ju inte alltid berätta vad det är. Tex en god lasagne med fyllning av keso+spenat och röda linser i tomatsås. Linser och bönor finns numer färdigkokta i konservburkar, jättesmidigt! Det finns många bra vegetariska kokböcker ex "Stora vegetariska kokboken".
              Hälsningar Greta

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Det finns mycket både god och näringsrik vegmat. Tofu t ex kan man marinera och steka, baka i ungnen eller ha i grytor. Tänk på att kryddningen är a och o. Skaffa dig en vegetarisk kokbok. Terneborgs lyckliga kokbok tycker jag är bra.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
                  • January 2004
                  • 4236

Framförallt har jag en uppfattning att man inte skall tvinga i barn mat som dom inte vill äta, det ger bara negativa effekter på deras syn på mat.
                  Mat skall vara gott och positivt.

Tycker att du kan börja med att alternera med vegetariskt för att se hur det funkar. Varför inte bjuda in honom att vara med och bestämma och laga maten, då kanske det är roligare att pröva och äta nyheter oxå.
                  Lycka till!
                  Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Håller med Maria! Att tvinga barn att äta något de mår dåligt av är verkligen inte bra. Och varför ska man göra det när det finns så mycket annat gott och nyttigt som de kan äta?

Kommentar

• tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

Det är inte så att din son tycker att fettet/senorna i köttet är äckligt?
                      För några år sen åt jag knappt kött heller och det var avden enkla anledningen att var för mycket fett i köttet vilket gjorde så det kändes som om köttet bara växte i munnen på en. Ja kunde sitta i 2 minuter oh tugga samma lilla köttbit för att sedan spotta ut den igen.
                      Mamma fortsatte att tvinga på mig kött (såklart! ) och när vi åt fläskfile (dyrt men ack så gott!) så behövde hon inte längre tjata på mig för då tyckte jag det var smaskens!

Nu mera äter jag allt kött men skär bort att fett/senor för jag halt enkelt tycker det ät skitäckligt o behöva tugga en bit i flera minuter.

Annars något som kan göra det godare är att komplemera med något annat som lingonsylt eller gelé. Alltid nu när jag äter kött så har jag svart vinbärgsgelé till för jag tycker det ger en syrligare smak, vilket gör det mkt godare.

Och när det gäller fisk så är han inte ensam om att tycka det är äckligt. Har aldrig ätit fisk själv, och kommer inte äta det heller! (FÖrutom fiskpinnar och spröbakad tork! )

Lycka till!

//MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Tips på kokböcker: http://www.djurensratt.se/portal/pag..._schema=PORTAL

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
                          • January 2004
                          • 4236

Rolig mat kan oxå vara ett tips.

Hittade massa kuliga knäppa saker när vi skulle ha halloween party hemma.

Grön pasta (färgad med karamellfärg)

Avhuggna blodiga fingrar (prinskorv, doppad i ketchup)

Rosa potatismos (oxå karamellfärg)

Tycker han om pannkakor, så varför inte servera stekt bacon till pannkakorna, kanongott Eller fläskpannkaka.
                          Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

Vad ni är snälla med alla tips. Ang. fett på kött så äter han det inte. Det tas alltid bort och ges till storebror som älskar fett på kött. Fläskfile och kycklingfile har vi provat=inte gott. Han tycker om lingonsylt, vi provade till kotlett sist men helt kött går inte. Till köttbullar är det ok. Bacon är ok eller har varit ok nu är det lite mindre bra. Bacon är inte speciellt nyttit heller Jag ska kolla länkarna Batski. Problemet är att laga flera måltider. Om det hade funnits något enkelt att t.ex. steka så går det att byta ut kotlett, fisk m.m. Det börjar kännas tufft att tvinga ett barn som mår illa av smaken på kött/fisk.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• *Ulrica*
                              • June 2006
                              • 682

Ursprungligen postat av solbacka
                              Min yngsta är en stor djurvänn och tanken på att äta djur gör att han mår illa.

Det börjar kännas tufft att tvinga ett barn som mår illa av smaken på kött/fisk.
                              Ja, är det pga att han tycker illa om att äta döda djur så är det ju en helt annan sak! Jag har själv varit vegetarian av de orsakerna, visserligen när jag var tonåring men ändå.
                              Som folk har skrivit ovan finns det massor av ersättningar. Jag brukade koka massor av sojabönor och köra dem i mixern. Sedan använde jag det precis som man använder köttfärs! Många trodde inte på mej när jag sa att det inte var något kött i "köttfärssåsen"!

Kommentar

Arbetssätt...