Lås Tråd Tack!
Träning och kost
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Nej det finns ingen sådan tråd vad jag vet heller. Den andra tråden om algtabletter spårade ju ur med prat om både frukter hit och dit och proteindryck.
För att få igång tråden lite så skulle jag vilja ta upp lite olika saker. Bl a det här med proteindryck. För och emot. Är det verkligen bra?
En annan diskussionsfråga gäller morgonträning. Jag älskar att träna på morgonen men jag har jättesvårt att äta frukost tidigt. Jag vet att man inte ska träna på fastande mage men hur mycket skada tar det egentligen? Bara man äter efter träningen så är det väl ingen fara? Jag brukar få i mig en banan, max. Sedan kör jag kanske 1 timmes styrketräning alternativt löpning eller cykling. Men morgonträning är den bästa starten på dagen. Hur gör man då med kosten?Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231 -
jag håller med om det där med kranvattnet. när jag mår som bäst så känner jag nästan inte för att dricka något annat. det är ju i regel när man blir sugen på läsk och söta drycker som man har brist på blodsocker och behöver snabba kolhydrater. men om man har ett bra stabilt förråd tack vare bra kost så känner man ju aldrig det där behovet. träning får en faktiskt att äta bättre. kroppen är ju en ganska sofistikierad apparat. den vet vad den behöver och säger gärna till. nu blev jag faktiskt glad när jag kom på att en av mina tentor som jag måste plugga till i sommar är biokemi. jag som inte har orkat komma igång. men det handlar om precis det här. hur olika ämnen omvandlas i kroppen. från första tuggan till lagring i lever eller muskelceller, alternativt produktion av fett. otroligt fascinerande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
vad gäller gainomax, kan man köpa det i pulverform? nej vänta det är de där blå tetrapak paketen väl, just det. de är svindyra. kan ingen rekommendera ett bra proteinpulver som inte kostar 1 miljon och som är bra för snabb återhämtning. Dvs inte för att bygga stora muskler. Jag är ju tjej och då vill man ha långa smala muskler, helst.
det här med träning på morgonen hade jag också svårt för förut men man vänjer sig. jag är mer en nattuggla men när man väl orkar ta sig iväg så ger det en sådan kick som håller i sig resten av dagen.
tror nog också att en tumregel är mat efter träning. det är t o m jobbigt att vara mätt då man tränar så en banan innan träning är nog perfekt.Senast redigerad av ekmanjenny; 28 July 2006, 01:03.Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Ja hörrni det är denna tråd som är tänkt att handla om kost, så lämna nu algtabletterna ifred och låt folk fortsätta diskutera det där så kan vi diskutera människokost här!Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Ursprungligen postat av freakazoidVarför skulle det vara lättare för kroppen att ta upp näringsämnen från frukter och grönsaker framför en vitamintablett? De enda fördelen med frukt framför vitamintabletter är att det är gott. Jag äter max tre frukt varje månad för att slippa all onödig fruktos, men äter däremot mycket grönsaker varje dag för att öka mättnadskänslan. Vitamintabletter fungerar enligt mig lika bra (men det får absolut inte ersätta din vanliga kost).
När du tar vitamintabletter får du doserna i så pass koncentrerad form att det är svårt för kroppen att tillgodogöra sig innehållet. Även om du tar upp det från mag/tarmkanalen så kan kroppen kanske ändå inte ta vara på det på rätt sätt. Om du inte äter något samtidigt så blir det ännu svårare då mag/tarmkanalen får svårt att absorbera näringsämnen utan att den är igång. Det krävs alltså att den är i rörselse för bättre näringsupptag och det sker då man äter.
Fördelen med frukt är att du får i dig naturliga näringsämnen istället för syntetiskt framställda. Desstuom får du det i lagom dos med massor av antioxidanter som skyddar mot större delen av åldringsprocesserna i kroppen. Det finns alltså massor av fördelar med frukt tycker jag. Grönsaker också för den delen. Allt ska ju varieras.
Vår kropp består av celler med en väldigt fin balans och fint samspel (när allt funkar). Om du då chocktillsätter ett vitaminpreparat så kan det kanske t o m göra mer skada än nytta. Jag säger inte att det är så utan jag har som sagt bara teorier. Jag tror bara inte att det finns något som kan ersätta en välbalanserad kost. Inte ens proteinpulver. Jag menar jag kommer jobba med bioteknik. Mitt jobb kommer troligen bli att på ett eller annat sätt ta fram syntetiskt framställda produkter. Det är lite det biotekniken går ut på. Men jag tycker samtidigt att man i den mån man kan ska hålla sig till naturligt förekommande och välbalanserad mat. Man behöver inte för den sakens skull bli något hälsofreak men när man väl börjat och känner skillnad så är det svårt att inte fortsätta. Livet är ju till för att njutas och det gör man bäst när man mår bra.Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Gainomax är inte en ren protein dryck då den är full laddad med kolhydrater men det är en återhämtnings dryck vilket är kanon jag kör alltid en sådan efter mitt pass. Men att rekomendera gainomax skulle inte jag göra då det är dyrt att köra den.Jag köper hinkar på 4 kilo pulver från gymgrossisten för 350kr och det är pulver som man blandar själv. Ren protein dryck finns att köpa där med vilket jag gör.Tar alltid en protein dryck varje morgon när jag vaknar ihop med frukost.Och en innan jag går och lägger mig så kroppen får natt protein. Och jenny för fett förbräningens skull är det kanon att tex vakna på morgonen och gå ut och tex gå innan frukost.Vill ni ha fler tips om träning och sådant rek jag tidningen Body den är kanon där får man massor av tips.Stercus accidit
450L med Tropheus Ilangi
350L Växt och mal akvariumKommentar
-
Jaha så gainomax finns i pulverform. Det ska jag köpa trots mina utlägg om naturligt balanserad kost. Jag tror kombinationen är toppen och just när man styrketränar så räcker inte vanlig mat. Jag kan vakna mitt i natten och vara tokhungrig om jag inte tagit någon bra återhämtningsdryck.
Jag har också hört att det är bra att gå på morgonen även utan frukost. Jag är dock lite för energisk för att bara gå så jag springer gärna. Men jag mår ju inte dåligt av att springa på tom mage och sedan äter jag ju en ordentlig frukost efter det så det är nog inga problem. Det är ju mer det att jag får för mig att man mer bryter ned musklerna än bygger upp dem då man tränar på tom mage. Å andra sidan så bryts ju alltid musklerna ned under själva passet. Det är ju återhämtningen som är det viktigaste. Så bara man inte är tokhungrig innan träningspasset så går det nog bra att träna utan frukost eller?Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Nej man bryter inte ner musklerna av att gå på morgonen innan frukost då alla body builders använder det när dom deffar före tävlingar.Men om du springer bränner man muskler det gör aldrig en body builder utan han går.Jag har kompisar som tävlar i body building fitness. Men själv är jag alldeles för gammal för det. Och börja köra på gymmet för typ 3 år sedan.Innan det sprang jag jämt och var en sticka he he.. Men har nu fastnat på gymmet och gillar det något grymt.Håller med dig om kosten den är grymt viktig och jag slarvar som bara den med den =(..Jobbar ju skift så man sover en massa.Hade nog fått mycket bättre resultat om jag åt som man ska. Men men har nu i alla fall satt mitt mål vilket är 150kilo i bänk.Så lite har man ju lyckat me ändå =) här har de en bra länk att beställa grejor ifrån.
Stercus accidit
450L med Tropheus Ilangi
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyNej det finns ingen sådan tråd vad jag vet heller. Den andra tråden om algtabletter spårade ju ur med prat om både frukter hit och dit och proteindryck.
För att få igång tråden lite så skulle jag vilja ta upp lite olika saker. Bl a det här med proteindryck. För och emot. Är det verkligen bra?
En annan diskussionsfråga gäller morgonträning. Jag älskar att träna på morgonen men jag har jättesvårt att äta frukost tidigt. Jag vet att man inte ska träna på fastande mage men hur mycket skada tar det egentligen? Bara man äter efter träningen så är det väl ingen fara? Jag brukar få i mig en banan, max. Sedan kör jag kanske 1 timmes styrketräning alternativt löpning eller cykling. Men morgonträning är den bästa starten på dagen. Hur gör man då med kosten?Kommentar
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyJag vill inte säga att jag har rätt för jag är ingen expert utan jag har bara mina teorier efter att ha läst människans fysiologi.
När du tar vitamintabletter får du doserna i så pass koncentrerad form att det är svårt för kroppen att tillgodogöra sig innehållet. Även om du tar upp det från mag/tarmkanalen så kan kroppen kanske ändå inte ta vara på det på rätt sätt. Om du inte äter något samtidigt så blir det ännu svårare då mag/tarmkanalen får svårt att absorbera näringsämnen utan att den är igång. Det krävs alltså att den är i rörselse för bättre näringsupptag och det sker då man äter.
Fördelen med frukt är att du får i dig naturliga näringsämnen istället för syntetiskt framställda. Desstuom får du det i lagom dos med massor av antioxidanter som skyddar mot större delen av åldringsprocesserna i kroppen. Det finns alltså massor av fördelar med frukt tycker jag. Grönsaker också för den delen. Allt ska ju varieras.
Vår kropp består av celler med en väldigt fin balans och fint samspel (när allt funkar). Om du då chocktillsätter ett vitaminpreparat så kan det kanske t o m göra mer skada än nytta. Jag säger inte att det är så utan jag har som sagt bara teorier. Jag tror bara inte att det finns något som kan ersätta en välbalanserad kost. Inte ens proteinpulver. Jag menar jag kommer jobba med bioteknik. Mitt jobb kommer troligen bli att på ett eller annat sätt ta fram syntetiskt framställda produkter. Det är lite det biotekniken går ut på. Men jag tycker samtidigt att man i den mån man kan ska hålla sig till naturligt förekommande och välbalanserad mat. Man behöver inte för den sakens skull bli något hälsofreak men när man väl börjat och känner skillnad så är det svårt att inte fortsätta. Livet är ju till för att njutas och det gör man bäst när man mår bra.Kommentar
-
Ursprungligen postat av zeke66Gainomax är inte en ren protein dryck då den är full laddad med kolhydrater men det är en återhämtnings dryck vilket är kanon jag kör alltid en sådan efter mitt pass. Men att rekomendera gainomax skulle inte jag göra då det är dyrt att köra den.Jag köper hinkar på 4 kilo pulver från gymgrossisten för 350kr och det är pulver som man blandar själv. Ren protein dryck finns att köpa där med vilket jag gör.Tar alltid en protein dryck varje morgon när jag vaknar ihop med frukost.Och en innan jag går och lägger mig så kroppen får natt protein. Och jenny för fett förbräningens skull är det kanon att tex vakna på morgonen och gå ut och tex gå innan frukost.Vill ni ha fler tips om träning och sådant rek jag tidningen Body den är kanon där får man massor av tips.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyJaha så gainomax finns i pulverform. Det ska jag köpa trots mina utlägg om naturligt balanserad kost. Jag tror kombinationen är toppen och just när man styrketränar så räcker inte vanlig mat. Jag kan vakna mitt i natten och vara tokhungrig om jag inte tagit någon bra återhämtningsdryck.
Jag har också hört att det är bra att gå på morgonen även utan frukost. Jag är dock lite för energisk för att bara gå så jag springer gärna. Men jag mår ju inte dåligt av att springa på tom mage och sedan äter jag ju en ordentlig frukost efter det så det är nog inga problem. Det är ju mer det att jag får för mig att man mer bryter ned musklerna än bygger upp dem då man tränar på tom mage. Å andra sidan så bryts ju alltid musklerna ned under själva passet. Det är ju återhämtningen som är det viktigaste. Så bara man inte är tokhungrig innan träningspasset så går det nog bra att träna utan frukost eller?Kommentar
-
Ursprungligen postat av zeke66Nej man bryter inte ner musklerna av att gå på morgonen innan frukost då alla body builders använder det när dom deffar före tävlingar.Men om du springer bränner man muskler det gör aldrig en body builder utan han går.Jag har kompisar som tävlar i body building fitness. Men själv är jag alldeles för gammal för det. Och börja köra på gymmet för typ 3 år sedan.Innan det sprang jag jämt och var en sticka he he.. Men har nu fastnat på gymmet och gillar det något grymt.Håller med dig om kosten den är grymt viktig och jag slarvar som bara den med den =(..Jobbar ju skift så man sover en massa.Hade nog fått mycket bättre resultat om jag åt som man ska. Men men har nu i alla fall satt mitt mål vilket är 150kilo i bänk.Så lite har man ju lyckat me ändå =) här har de en bra länk att beställa grejor ifrån.
http://www.gymgrossisten.com/Kommentar
-
Håller inte riktigt med om att man inte ska ta en gainer efter passet..Då den innehåller 24 % protein och 67% kolhydrater i alla fall gymgrossistens. Och den blandar jag med vatten i en shaker.Och det är snabba kolhydrater som kroppen behöver efter ett hårt pass på gymmet..Och jag menar att jag kvällstid innan jag går och lägger mig tar och äter en burk lätt kesella vilket jag blandar lite funlite saft i för smak perfekt natt protte..Stercus accidit
450L med Tropheus Ilangi
Kommentar