Äta fisk?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

Givetvis äter man fisk, Lax är ju sååååå mumsigt
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

www.audis3.se

Kommentar

• ricke
      • February 2004
      • 352

ne Abbbbore e sÅÅå gått

Kommentar

• Robot
        • February 2004
        • 1174

Ål är nog godast...

Kom just tänka på "A fish called Wanda"...

Kommentar

• matmor
          • March 2004
          • 4

Ursprungligen skickat av Marie J
          Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.
          Wow! Äldst på forumet? ;-)

Själv ska jag mumsa i mig lite tonfisk nu.

Kommentar

• Marie J
            • January 2004
            • 10616

Ursprungligen skickat av matmor
            Ursprungligen skickat av Marie J
            Då jag, som är en människa, har levt på detta vis i minst 100000 år så tycker jag det är rätt för mig att äta på detta viset.
            Wow! Äldst på forumet? ;-)

Själv ska jag mumsa i mig lite tonfisk nu.
            Inte undra på att jag är snurrig utav mig *asg*
            Menade att människan har levt på detta vis!
            Jag skyller på tryckfelsnisse!
            /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Jag har slutat fisk, har insett det meningslösa i för att för nöjes skull, ta upp och döda fisk.
              Än värre att dra upp och tillfoga fisken smärta, för att sedan släppa den tillbaka till en trolig död.
              Läs här om Catch and release obs att det är 5 sidor.

http://www.flugfiskarna.org.se/artiklar/slappatillbaka/AttSlappaTillbaka1.htm
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Stenborg
                • April 2003
                • 367

Fiskbullar och fiskpinnar, det är goda fiskar det

Kommentar

• Isabella
                  • February 2004
                  • 102

Marie J: Att vi hållt på och dödat djur i 100000 år rättfärdigar ingenting. Någon gång fanns det en tid då vi pga av klimat kom på att vi måste äta djur och pga det finns jag här! Det tycker jag är jätte bra. Men nu finns dessa anledningar inte kvar (eller jo, för dom som lever på grönland kanske). Nu äter vi bara kött pga av ren dårskap. På grund av att vi är för lata för att bry oss om andra varelsers lidanden för några minuter av nöje då köttet ligger på var tallrik o vi kan äta upp det. För kött är ganska kött gott det förnekar jag inte.
                  Vi har dessutom mördat och våldtagit varandra kanske lika länge som vi ätit djur och ingen kan väl komma och påstå att vi ska fortsätta med det.
                  Sen spelar det väl ingen roll om fisken levt i öppna vatten eller ej. Många av de fiskar vi äter håller på att utrotas och dessutom så tror jag inte att själva dödandet av fiskarna är särskilt barmhärtigt. De ligger väl där i fisknätet o kvävs till döds.
                  Andra fiskar är odlade. Har själv sett laxodlingar i norge och dom fiskarna har definitivt minder utrymme än min guldfisk...Och absolut ingen rolig pumptstråle att leka i eller vattenpest att simma runt i.
                  Självklart ska hundar, katter och våra fiskar få kött..För dom måste äta det. Det måste inte vi. Tvärtom. Kött är smutsigt och onyttigt och orsakar sjukdomar.

Gosatta: Igår fick jag reda på genom ett inlägg här på zoopet att fiskar odlas under dåliga förhållanden i Asien. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kjell här på zoopet skulle maila mig en artikel om det. Jag ska läsa det och om det är så illa kommer jag naturligtvis att ta ställning och inte köpa mer fiskar eller åtminstone fiskar jag vet är odlade så. Helt ärligt hade jag inte tänkt på det innan.
                  Vissa veganer är helt emot att man ska ha husdjur, men det är inte jag. Bara om husdjuren är avlade omänskligt.
                  Min guldfisk lever i ett akvarium med bra vatten, växter m.m. Jag ser ju på den att den mår bra.

Frizze: Vad skulle få dig att sluta äta fisk då? Hur mycket lidande ska djuret genomlida för att du ska sluta äta fisk?

Kommentar

• robban
                    • February 2003
                    • 322

"Jag har slutat fisk, har insett det meningslösa i för att för nöjes skull, ta upp och döda fisk."

planerar man och käka den så är det inte meningslöst

Kommentar

• Isabella
                      • February 2004
                      • 102

JAg såg en dokumentär på Svt för något år sedan som kanske är det värsta jag sett. Varken orkar eller kommer ihåg allt som visades men 1 sak ekar kvar i mitt huvud. För varje kilo fisk och räkor (nu snackar vi om det som fångats i nät, inte kastspö o annat "hobby fiske") går det åt 15 (!!!!!!!!!!!!!!) annan "oätligt" eller "dålig" (vilket ibland inkluderar delfiner) fisk till spillo. Det slängs alltså tillbaka i havet.

Det stog till och med i DN om svenska räkor som dumpas tillbaka i havet pga prissänkningar. Bara en sång grej..

Kommentar

• Elana
                        • April 2003
                        • 239

Äter endast fiskpinnar av "icke hotade fiskarter", men ibland känns det lite fånigt när jag smaskar i mig fiskpinnarna samtidigt som min fisk Homer glatt och nyfiket tittar på vad jag gör...

Mvh
                        Elana
                        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Robot
                          • February 2004
                          • 1174

För en som behöver 3000+ kalorier om dagen så funkar det inte att käka bönor och ärtor för att få protein.. Det är mycket godare med kött...

Kommentar

• Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

Jag äter fisk, har till och med funderat på att göra sushi av mina flaggciklider när de härjat med växter och medinnevånare i karen. (tvivlar dock på att fisk uppfödd på pellets smakar så gott)
                            Är det bättre att avliva alla kor, grisar och höns och gräva ned dem än att äta upp dem? Tycker att det vansinniga i köttindustrin är att lönsamhetstänkandet fått omtanken om djurens välbefinnande att bli sällsynt. Ekokött är svårt att få tag i och gårdsnära slakterier läggs ned för att det är lönsammare med storskalighet även om dessa (och transporterna dit) ökar stressen.
                            Vad gäller fiske är det ju skillnad på "huvsbehovsfiske" och storskaligt industrifiske.
                            Vet du själv hur din mat odlats? Soyabönor är ju en gröda som besprutats och genmodifierats för att öka avkastningen
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• MichaelE
                              • June 2002
                              • 903

Om man tycker att det är ok att ha en guldfisk i en liten skål men tycker att det är djurplågeri att äta fisk så fattar man nog inte mycket, när du säger att du har en guldfisk antar jag att du menar en slöjstjärt, om du kollar på dens sätt att simma så kan du väl inte säga att det ser naturligt ut?
                              Två vanliga orsaker till att gulfiskar dör(har jag läst), en av dom är att fisken är så ihoptryckt att ett revben pungterar ett av fiskens inre organ, den andra orsaken är att dom blivigt mer och mer puckelryggade med åren och till slut pallar inte ryggraden trycket och bryts av.
                              Kan du med gott sammvete säga att det är mer djurplågeri att äta fisk när du vet detta?
                              Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

Kommentar

• Daniel Odell
                                • November 2002
                                • 1595

Isabella: besprutnings-påsar från bananklasar kastas i floder, sköljs ut i havet och äts av sköldpaddor som dör av kvävning. veganer = sköldpaddsmördare.

ät kravmärkt kött från svenska gårdar och ha lite bättre samvete.

fisk e mums.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...