Är det skillnad på Porr och Parning ?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Är det skillnad på Porr och Parning ?

jaha, då var diskussionen igång här på jobbet.

det började med att jag hade zoopet uppe på datorn.

jag var inne på PiaJo's tråd "Tvättstugan" där youtube
    inlägget med dvärgciklider som vallar sina yngel var igång.

en kollega går förbi, kollar lite, frågar vad det är som visas.

jag förklarar, han går vidare in i kafferummet, där han kläcker
    ur sig att Ken minsann sitter och porrsurfar på jobbet !!

det tog inte mer än 15 sek så hade jag en mindre hög inne
    på kontoret som skulle kolla. misstänker att ungefär hälften
    var intresserade, andra hälften skulle stoppa mig.

det tog inte många sek innan folk började undra över vad
    Niklas yrar om, Ken porrsurfar ju inte, han glor på fisk.

då säger Niklas:

- djur och människor har samma rättigheter till privatliv.

- det vi gör för att fortplanta oss räknas som porr ibland

- då är det samma sak med fisk, eller hund, eller fågel !!

- dvs Ken porrsurfar.

(allt sagt med stor glimt i ögonen på Niklas).

Men....man kan ju undra vart gränsen går mellan att initiera och dokumentera Parning på djur, och när det går över gränsen och blir porr ?

går gränsen enbart vid människor ?

eller skall man lägga gränsen på människor och primater, ex gorilla ?

hur funderar man på en delfin som anses vara ett synnerligen intelligent däggdjur ?

är det just däggdjur man skall dra gränsen vid ?

hur diskuterar man då avel och fortplantning på hund / katt / kossor ?

eller är det helt enkelt så att människan är notoriskt intresserad av all fortplantning ??

Om så är fallet....är porr då egentligen OK ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1029

Om man studerar fortplantningen enbart för nöjes skull bör det räknas som porr... Och då kanske man ska söka hjälp....

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

Ursprungligen postat av stefanr72
      Om man studerar fortplantningen enbart för nöjes skull bör det räknas som porr... Och då kanske man ska söka hjälp....

då måste man (kan inte låta bli att provocera ibland) ju fråga sig, hur många
      tittar på fisk som fortplanater sig enbart ur ett medicinskt / tekniskt / utbilnings-
      perspektiv ?

det är nog ganska många som ser på lekande fisk enbart för nöjet....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Christer5

Går man till fiskpsykolog då ?

Kommentar

• HWH
          • March 2013
          • 2310

Som jag er det så är det syftet som styr.

En undervisningsfilm om människans fortplantning är inte porr, för att det ska vara porr måste det finnas ett upphetsande syfte med materialet. Så ja djur som har sex kan bli porr om syftet är att användas i upphetsande syfte för oss människor. Så visst tänder man på fiskar som leker och med det syftet dokumenterar det så kan det väl anses som djurporr. En kvinna som för upp en gurka i underlivet kan ju absolut klassas som porr även om det rent tekniskt inte är sex, för det finns ett upphetsande syfte.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• henrikl
            • November 2012
            • 639

Om vi människor hade lagt ett ägg och befruktat ägget på en sten i vatten kanske porr aldrig blivit aktuellt...
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Det är ju knappast porr om det är djur som bara gör "det" i fortplantningssyfte, och inte för nöjes och njutnings skull För att man ska kalla det porr, och se det som en sexuell handling, så krävs det väl också att det är en art man skulle kunna tända på, och då får man ju innerligt hoppas att det är människor det handlar om

Ser man fiskars fortplantning som porr, så undrar man ju lite... Hmm... Och då kanske Kjell borde ta och censurera bland en hel del inlägg och bilder här på Zoopet.

Så för att besvara frågan, är det skillnad på porr och parning? JA Är det inte mänskligt sex, så är det inte porr. Och inte allt mänskligt sex är porr, utan det blir porr först när människor gör det för nöjes skull, och visar upp det offentligt, så att säga. Gör man det enskilt, utan kameror inblandade, så vet jag inte om jag vill kalla det porr.

Förresten, var det inte yngelvallning det handlade om här? Alltså inte sex, utan det som blir resultatet, det vill säga barnpassning?
              Senast redigerad av Shepard; 25 October 2013, 15:30.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Olle A
                • January 2002
                • 1661

Tål man inte att se yngelvallning på film bör man nog söka hjälp. Fast jag minns ju när jag i min ungdom försökte rita akvariefiskar och syrran förfärades av att guppy- och svärdbärarhanarna hade parningsorgan på bilderna. Igår höll jag förresten ett bildföredrag i ett kyrkligt församlingshem, om vilda djur i vår bygd. Där var bl a en rådjursparning med, utan att det blev några protester.

Olle

Kommentar

• stefanr72
                  • November 2010
                  • 1029

Ursprungligen postat av Olle A
                  Igår höll jag förresten ett bildföredrag i ett kyrkligt församlingshem, om vilda djur i vår bygd. Där var bl a en rådjursparning med, utan att det blev några protester.

Olle
                  De satt förmodligen stumma av förfäran..

Kommentar

• noisy
                    • October 2006
                    • 338

Ursprungligen postat av stefanr72
                    De satt förmodligen stumma av förfäran..
                    Förr trodde jag också att troende var lite speciella, lite annorlunda människor men idag vet jag att vi troende är som alla andra. så jag tror det krävs mer än så.
                    Senast redigerad av noisy; 26 October 2013, 07:31.

Kommentar

Arbetssätt...