Frågan om Halal slakt i Sverige ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinFiske
    • December 2010
    • 6

Frågan om Halal slakt i Sverige ?

Här är något våra svenska politiker vill ha i Sverige.
    I religionens förtecken tillåts detta av Fredrik Reinfeldt och övriga partier, utom SD i vårat land i dag". Måste bara höra vad ni som är djur vänner säger är det något vi ska ha i landet ?

Länk >>> http://www.youtube.com/watch?v=WMxY8...layer_embedded
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

TACK SÅ JÄTTE MYCKET!! kunde ha förvarnat djurälskare bara liiiiiiiiiite. :P. Varför mår man så dåligt av att se djur fara illa, lida, plågas...bläää!

Varför kan man inte bara ta död på ett djur utan att de ska lida, jävla mupp-människor och deras jävla religioner och tron
    *blir så förbannad!!*

Fler som tänker : Har man tagit sig an ett djur, ett ansvar, oavsett vad för sort, ska man se till att den har det så bra som möjligt in i det sista och att den aldrig lider i onödan...eller är det bara jag som känner/tänker så?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

Kommentar

• jenmad
      • March 2009
      • 579

Hej!

Men det är okay att kastrera griskultingar utan bedövning? Och att skålla grisar levande? Och att döda kycklingar som skulle bedövats med el men där det inte lyckades? För att inte tala om höns som hålls i små burar, grisar som inte får utlopp för sina instinkter, etc etc. Så länge vi inte är beredda att betala lite mer för animaliska produkter som producerats utan att djuren fått lida för det kommer det att fortsätta. Jag kan inte tycka att halalslakt är värre än nånting annat vi utsätter djuren för! Har du sett tuppkycklingar som mals eller gasas ihjäl bara för att de är just tuppar som inte kan stoppas in i en liten bur för att lägga ägg?

Hälsningar
      Jennifer

Kommentar

• roosterboy
        • September 2010
        • 1094

själv har jag ALLTID varit emot halal. Inget snack.
        Man kan dra väldigt dåliga kopplingar till västvärldens slakt.
        2 stora skillnader: i halalslakt får INGEN bedövning förekomma, och i vanlig hederlig slakt så står det ingen religiös nutbag och ber över det lidande djuret, allt i sagornas värld.
        Halal är löjligt.
        Sen tycker jag det är lustigt att halal är helt okej enligt svenska politiker, men de judiska slaktarna får gång på gång avslag när det gäller kosherslakt (som jag för den delen också är emot) men kosher är inte RIKTIGT lika vulgärt.
        All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
          • September 2010
          • 1094

och jenmad, du ignorerar HELT faktumet att halal förbjuder bedövning.
          västvärldens slakt är faktiskt jävligt human, hur man än vrider och vänder på det. änsålänge kan vi inte gosa ihjäl djuren på dunkuddar med stora leenden utan får göra så gott vi kan.
          vet själv när vår häst avlivades med slaktmast för typ ett år sedan. Det är absolut inte så brutalt som det ser ut och inte alls lika plågsamt.
          hade det däremot sprungit fram någon jubelidiot och börjat be till högre mumintroll så hade jag med stor sannolikhet sparkat honom i pungen.
          All we are, we are.

Kommentar

• Bygert
            • March 2010
            • 2169

Ursprungligen postat av RobinFiske
            Här är något våra svenska politiker vill ha i Sverige.
            I religionens förtecken tillåts detta av Fredrik Reinfeldt och övriga partier, utom SD i vårat land i dag". Måste bara höra vad ni som är djur vänner säger är det något vi ska ha i landet ?

Länk >>> http://www.youtube.com/watch?v=WMxY8...layer_embedded

Du vet nog inte vad du talar om. Till att börja med, halal är ingen slaktmetod. Det är ett allmänt begrepp i muslimsk tro för det som är tillåtet. När det gäller slakt så är det intressanta begreppet i stället skäktning, det innebär att halsen skärs upp på ett obedövat djur så att djuret förblöder.

I Sverige så är skäktning synnerligen förbjudet och kommer så att förbli. Det har varit en del diskussioner i och med att EU-regler höll på att tvinga oss att acceptera skäktning. Så blir det dock inte utan vi kommer att få behålla vårt förbud vilket bland annat Jordbruksministern arbetat hårt för. Så långt jag vet är det inom svensk politik bara vissa KDS-are som velat tillåta skäktning med hänvisning till religionsfrihet.

Halal är alltså det som är tillåtet för en muslim och även kött skall då vara halal. Tidigare har då skäktning varit det som krävts men moderna muslimer accepterar bedövning innan snittet vilket då är tillåtet och helt acceptabelt ur djurskyddssynpunkt. Svenska imamer har i många fall uttalat att bedövning är helt acceptabelt för slakt. Halal kan i det fallet handla mer om andra saker i hanteringen av djuren som är ointressant ur djurskyddssynpunkt. Kött i svenska butiker som märks som halal kan (men måste inte) alltså vara slaktat enligt fullt acceptabla metoder ur djurskyddssynpunkt.

Problemet är inte muslimer utan judar. De har haft väsentligt svårare att acceptera bedövning före slakt och anser fortfarande i många fall att sånt kött inte är tillåtet, kosher.

I Sverige är det som slaktas i vart fall lagligt och under kontroll inte skäktat, även om det kallas halal. Däremot så importeras kött där skäktning används från andra EU-länder där det är tillåtet. Med de regler som nu kommit till är det stor risk att utländska slakterier kommer att använda skäktning som en standardmetod av praktiska skäl och det finns alltså inga garantier för att importerat kött slaktats på ett anständigt sätt, oavsett om det är märkt som halal eller inte.

Gillar man inte skäktning så är det som gäller alltså att handla svenskt. Tyvärr så håller vi på olika sätt på att avveckla vår egen livsmedelsproduktion, ungefär hälften av maten vi äter är nu importerad och det går fort utför. Man kan alltså räkna med att vi får in allt mer kött från skäktade djur och det går inte att stoppa på annat sätt än att handla svenskt.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• jenmad
              • March 2009
              • 579

Och Roosterboy, du ignorerar frågan om det är okay att kastrera smågrisar utan bedövning! Jag vet inte hur "halal" ställer sig till den frågan, jag har googlat men har inte hittat någon information om det. Har du sett smågrisar som kastreras utan bedövning? Det har jag. (Svåger som födde upp både smågrisar och hade hönsodling).
              Klart att det är jättejobbigt när ens eget djur måste avlivas men nu gällde det ju faktiskt djur vi äter. Och då verkar de flesta ha väldigt stor tolerans både när gäller hur djuret hålls, vad det är för mutation som föds upp, samt hur det dödas. Just idag visades ett mycket informativt program om höns och ägg i repris på kanal5. Usch för både kycklingen (växer så snabbt att de får skelettproblem etc) samt hönsen (som får bo i alldeles för små burar).
              Jag äter inte kött. Varken kyckling, fläsk eller nöt. Men jag äter fisk och ägg men försöker hitta sånt som inte är utrotningshotat/ekologiskt åtminstone.

Hälsningar
              Jennifer

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Slakt utan bedövning förbjöds i Sverige 1937 och sådant kött importeras idag därför från andra EU-länder där det inte är förbjudet. Rätt många länder införde detta före andra värlskriget och det drevs på av det nazistiska Tyskland (pga av deras inställning till judarna) - men det försvann i de flesta länder efter världskriget eftesom det ansågs som en antisemitisk lag. I Sverige blev dock förbudet kvar.

All slakt kan ske (och sker ofta) utan omtanke om djurens bästa - vi har ju sett filmer om hur djurhanteringen går till i vissa länder eller hur t.ex. grisar hålls i Sverige.

Jag äter kött men ser nog ingen större anledning till att vi i Sverige skall slå oss för bröstet och tala om hur bra djuren har det är. Dock så har djuren det här i alla fall betydligt bättre än i många andra länder i Europa.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 March 2011, 22:51.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• DaRe
                  • June 2009
                  • 2227

Jag köper bara svenskt kött och så långt jag kan KRAV märkt. Dock har jag inga problem med att äta ett djur som dödats, jag skulle själv kunna jaga, principiellt. dock har jag ingen möjlighet eller intresse.

Dock skulle jag ha mycket stora problem med att äta ett djur som har plågats på ett sätt som är onödigt. I hela livscykeln för ett vilt eller inhägnat djur finns givetvis tillfällen då det känner sig skrämt, skadat eller annat obehag. I djurhållning ska det hållas på så låg nivå som möjligt.
                  Checking out...

Kommentar

• Skruttapan
                    • January 2011
                    • 116

Finns nada skäl att införa detta i Sverige, känner dom sig diskriminerade får dom väll importera eller flytta utomlands om det är så pass viktigt.

Kommentar

• bossep
                      • March 2010
                      • 4447

Jag äter både kött, Fisk och annat. Dock ej fjäderfä av rena självbevarelse driften.

Jag anser att människan såväl som alla andra djur har rätt att döda för att skaffa mat på bordet. Dock bör vi göra det utan att förorsaka onödigt lidande.

Dessutom anser jag att det är utomordentligt farligt att blanda in Politik och Religion i dessa frågor.

Jag har själv bott större delen av mitt liv som invandrare i olika länder och alltid fått rätta mig i den politik och religion som styr. Det sunda förnuftet borde säga att man som gäst i ett land anpassar sig till landets rådande lagar. Vill jag inte äta kött som inte är slaktat på ”mitt” vis får jag äta palsternackor i stället.

Vi är ju som grisen allätare!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

Ursprungligen postat av bossep
                        Jag äter både kött, Fisk och annat. Dock ej fjäderfä av rena självbevarelse driften.

Jag anser att människan såväl som alla andra djur har rätt att döda för att skaffa mat på bordet. Dock bör vi göra det utan att förorsaka onödigt lidande.

Dessutom anser jag att det är utomordentligt farligt att blanda in Politik och Religion i dessa frågor.

Jag har själv bott större delen av mitt liv som invandrare i olika länder och alltid fått rätta mig i den politik och religion som styr. Det sunda förnuftet borde säga att man som gäst i ett land anpassar sig till landets rådande lagar. Vill jag inte äta kött som inte är slaktat på ”mitt” vis får jag äta palsternackor i stället.

Vi är ju som grisen allätare!
                        truer words have never been spoken.

kan bara instämma.
                        Man KAN inte få "rätt" att tortera ihjäl ett djur pga religion, inte här iaf. Jag tycker inte det.
                        Visst, vi HAR religionsfrihet men om jag skulle få för mig att börja utöva asatro så skulle nog inte staten låta mig offra människor etc.
                        All we are, we are.

Kommentar

• SuperAquaMan
                          • August 2009
                          • 245

Det är konstigt det där med Halalkött och muslimer. På mitt jobb är det kanske 30 muslimer. Alla äter det köttet som serveras (utom gris) oavsett om det är halal eller inte förutom en kille som är lite mer hardcore dvs en riktig muslim. Dom flesta på mitt jobb dricker även sprit, har sex utanför äktenskapet, är otrogna, ljuger och ber inte någonsin and so on... Men äta griskött? Fuck no! Det är Haram! Jag har tagit upp det här med vissa av dom och dom erkänner att dom tycker själva att det är konstigt men det verkar inte vara någon stor grej. Så det kan inte vara så viktigt att man måste få djuret att plågas till döds eftersom man ändå kan vara muslim utan att äta just den sortens kött.
                          Senast redigerad av SuperAquaMan; 06 March 2011, 04:03.

Kommentar

• VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                            Det är konstigt det där med Halalkött och muslimer. På mitt jobb är det kanske 30 muslimer. Alla äter det köttet som serveras (utom gris) oavsett om det är halal eller inte förutom en kille som är lite mer hardcore dvs en riktig muslim. Dom flesta på mitt jobb dricker även sprit, har sex utanför äktenskapet, är otrogna, ljuger och ber inte någonsin and so on... Men äta griskött? Fuck no! Det är Haram! Jag har tagit upp det här med vissa av dom och dom erkänner att dom tycker själva att det är konstigt men det verkar inte vara någon stor grej. Så det kan inte vara så viktigt att man måste få djuret att plågas till döds eftersom man ändå kan vara muslim utan att äta just den sortens kött.
                            Det är nog för att det mer är en kulturellt betonad sak. Precis som man inte äter hund här i sverige fast det egentligen inte finns något praktiskt hinder, man tycker bara det ärr konstigt och äckligt.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• jenmad
                              • March 2009
                              • 579

Ursprungligen postat av bossep
                              Dock ej fjäderfä av rena självbevarelse driften.
                              Hej Bosse!

Kan du förklara detta närmare? Menar du salmonellarisken eller är det nåt annat som självbevarelsedriften skyddar dig från? Bara nyfiken...

Hälsningar
                              Jennifer

Kommentar

Arbetssätt...