Jag skulle vilja slå ett slag för kungszoo ab på kungsholmen, de är bra och hjälper dessutom bollmora väldigt mycket. Killen som äger stället är kunnig och engagerad. Sortimentet är så där, ibland har dom något roligt, men alla fiskar ser fina och välskötta ut.
Sen beror det ju på vad man letar efter, vilken butik man gillar bäst.
Sitter och funderar på om man inte skulle ta och packa ryggan med picknick och bege sig på Zoo-safari över Stockholms nejder nån ledig dag ?? Undras hur han sambon skulle reagera på det ?? Hmm...tror visst att jag får smyga in några besök i sådana är kamera-affärer för att han int ska ge upp hoppet om mig helt !! *s*
Zoo-affären i Å-berga var en gång i tiden en väldans bra akvarieaffär, men nu så....tjaa..fiskarna ser inte allt för glada ut så att säga. Personalen är dock bra och kunniga och trevliga.
De har bra priser på saker också.
Växtutbudet har varit rent mediokert på de senaste veckorna tyvärr.
<font color="red">Akvarielagret - Väldigt mycket fisk, hyffsade priser.
Akvarieleasing - Mycket fisk, bra priser.
Kungszoo - Inte så mycket fisk, OK priser.
Fridhemsakvarier - Lite fisk, mycket bra priser.
Mammutzoo - Inte så mycket fisk, OK priser.
Brommazoomarknad - Inte så mycket fisk, höga priser.
Iguanazoo - Lite fisk, höga priser.
Fältzoo - Lite fisk, mycket höga priser.
Södermalms Akvarieaffär har jag bra erfarenhet av. Jag köpte en liten odling med bananflugor som levande foder till våra skalarer och kardinalfiskar. Jan som har butiken förklarade på ett bra sätt hur man sköter denna odling. Har provat att ge fiskarna några bananflugor och dom blir helt exalterade. Kul att se!
Är personligen lite besviken på akvarielagret som jag tyckte (i alla fall då jag var där) inte gav någon som helst service. Vilket ledde till att jag inte köpte något i slutändan. Dåligt skyltat på akvariumen vilket leder till att det ibland är svårt att veta vilka en del av fiskarna var. Har däremot ett bra utbud. Men skall tilläggas att det kul att titta där. Som att gå zoo. Jag kommer självklart att åka dit igen.
Håller med i allt här. Var där igår och tyckte inte hjälpen jag fick var speciellt bra. Dels var expediten oentusiastisk och tjurig, dels var hjälpen jag trots allt fick fel - han visste inte vad Bengalbotia (Botia Dario) var, men påstod ändå att den nog hade samma beteende etc som Pakistanbotia. Vilket vid lite bättre påläsning visade sig vara fel. Dessutom sa han absolut noll och inget när jag bara ville ha en enda, trots att det var uppenbart att det var min första botia och botior tydligen trivs mycket bättre i sällskap av andra botior.
Och varför måste välsorterade akvarieaffärer se ut sådär? Att det behöver vara lite skumt kan jag väl köpa, men måste det alltid vara något muggig källarlokal eller liknande med trånga prång?
Och varför måste välsorterade akvarieaffärer se ut sådär? Att det behöver vara lite skumt kan jag väl köpa, men måste det alltid vara något muggig källarlokal eller liknande med trånga prång?
Tänk på att fiskförsäljning inte e så inkomstbringande som många verkar tro,
Därför eftersträvar man låga lokalkostnader,(låg hyra)
Dessutom brukar muggiga källarlokaler ha en tendens att behålla tempraturen på en lämplig nivå utan extra kostnader.mm
Håller med föregående och speciellt vad gäller temperaturen - var inne på MammutZoo mitt i sommarvärmen och där dog fiskarna som flugor ( ) då de omöjligt kunde hålla temperaturen i den hettan.
Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
Man skulle kunna gissa att det måste vara i en källare.Vilket hus tål vilkten som alla dessa kar generarar på ex våning 2....Det skulle bli som i gevalia reklamen....
Fredrik
Man skulle kunna gissa att det måste vara i en källare.Vilket hus tål vilkten som alla dessa kar generarar på ex våning 2....Det skulle bli som i gevalia reklamen....
Fredrik
Tonvikten i min kritik låg på muggig, inte på källare. ;-) Bara för att det är en källare måste man väl inte slänga all estetik och inredningslusta i papperskorgen? Lite målarfärg och trevligare golv skulle göra under i många akvarieaffärer.
Postade detta i en annan tråd, fast det passar väl bättre här egentligen:
Jag har den senaste månaden besökt cirka 10 akvarieaffärer i Stockholm. Jag kan delge MINA åsikter här.
Bäst är Djurmagazinet/Djur och Sånt i Tyresö. Stort och spännande utbud, fräscht både vad gäller lokal och tankar, bra och kunnig service. Bra på botior.
Också bra är Arken i Globen och Arken i Kista. Hyfsat utbud och hyfsat roliga fiskar, kunniga och fräscha lokaler.
Akvarielagret har ju mest fisk, men trist lokal och servicen har varit sådär.
Globefish har mycket ciklider, men också lite trist lokal. Känns som fiskarna är rätt dyra också. Kan inte uttala mig om servicen.
Undvik Djurmagazinet i Slagsta. Smala fiskar i skitiga tankar och sur service. Billigt, dock.
Också billigt är ZooVaruhuset i Kungens Kurva. Fräscha tankar och trevlig service... men bara sex akvarier totalt!
Simbi i Sickla och Arken i Solna var väl sådär. Inte så stora och roliga utbud, men annars ok.
Lägg gärna till era egna omdömen om dessa eller andra 08-butiker.
Kommentar