Färgade fiskar! Ja det förekommer i Sverige!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Tack och lov är forumet ljudlöst, annars hade det väl låtit som ett debattprogram i TV (hönsgård). Om Kjell har rätt eller fel lägger jag mig inte i, kunnig och erfaren är han i vilket fall

Hur som helst, jag anser att kan man låta bli att färga fiskar ska man göra det. Vi kan inte fråga fisken om den lider (även om man kan gissa att den knappast gillar det), och den kan heller inte svara på frågor typ "vill du bli blå?", och jag tycker faktiskt inte att vi ska tvinga på djur våra ofta skumma och rätt onödiga skönhetsideal bara för att det går att tjäna pengar på det. Blir även rätt konfunderad av att se rosa och ljusblå pudlar även om de förmodligen inte har ont av färgningen, eftersom en något konstig syn på levande varelser kan skönjas, de verkar se hundarna mer som modeaccessoarer än som levande varelser.

Det känns mest som att det handlar om pengar, och att ha makt över andra varelser, nå´n annan anledning att färga en fisk (eller hund) finns knappast. Jag har sett färgade glasabborrar i en affär några gånger, och de såg inte friska ut, utan tryckte med fenorna, och såg ut att ha svamp. Åtminstone jag känner en motvilja när jag i en affär tittar in i ett akvarium med ett antal fiskar av samma art, men det ser ut ungefär som om man är på lösgodisavdelningen i en matbutik, vissa är blå, rosa, eller gröna.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• Rockdoll
      • October 2009
      • 351

Jag skulle förmodligen inte köpa en färgad fisk, speciellt inte om de blivit injicerade. Då tycker jag att genmodifikation låter mer humant eftersom de inte utsätts för några ingrepp medan de lever. Men sen kan man ju undra hur de ser på världen genom sina självlysande ögon? Troligen märker väl en färgad fisk inte av ingreppet så mycket efteråt om den hålls i ett akvarium där den ändå inte har några fiender.

Jag håller med som tidigare sagts, skulle vara väldigt intressant att läsa mer faktaartiklar om det, och inte bara vad folk har sett och hört. Men jag antar att det är svårt att få tag i då de flesta nog inte går ut med exakt hur de gör helt öppet. Är ett helt klart intressant ämne.

Kommentar

• ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

Nå nu verkar det ha blivit en mer vuxen nivå på diskussionen.

Jag har färgade fiskar, och jag vet inte riktigt hur det går till under färgningen, om de blir injiserade eller om de får gå i färgbad.

Men min åsikt är att, även om de är blå,rosa, grön eller lila...eller någon annan färg för den delen, så länge de ser friska och pigga ut och simmar runt normalt nyfiken som ju fiskar ofta är, då tycker jag inte det är fel att köpa dem.

Mina tre är vid utmärkt hälsa... Fina i kropp och fenor, lagom kaxiga och lagom nyfikna, ,presis som de ska vara

Men jag tycker som flera här, att det skulle vara interessant att få veta fakta om hur det verkligen går till.....
        Senast redigerad av ciklidtok; 05 December 2009, 16:51.
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Rockdoll
          Jag håller med som tidigare sagts, skulle vara väldigt intressant att läsa mer faktaartiklar om det, och inte bara vad folk har sett och hört.
          Som jag skrev tidigare så lär inte sådana dyka upp - utan var och en får faktiskt själv ta ställning utifrån de fakta som man känner till idag.
          Som jag skrev ovan så är säkert minst 99% av de fiskar som säljs i Sverige inte "injicerade".
          Själv skulle jag aldrig köpa målade fiskar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Rockdoll
            • October 2009
            • 351

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som jag skrev tidigare så lär inte sådana dyka upp - utan var och en får faktiskt själv ta ställning utifrån de fakta som man känner till idag.
            Som jag skrev ovan så är säkert minst 99% av de fiskar som säljs i Sverige inte "injicerade".
            Själv skulle jag aldrig köpa målade fiskar
            Nej, de lär ju inte göra det, men hade ändå varit intressant :P

Vad säger lagen om färgade fiskar? Eller färgade djur öht. Finns det någonting om det ens? Jag kan tycka att det är lite konstigt om det är tillåtet, men inte genmodifikation.

Kommentar

• Rockdoll
              • October 2009
              • 351

Ursprungligen postat av ciklidtok
              Nå nu verkar det ha blivit en mer vuxen nivå på diskussionen.

Jag har färgade fiskar, och jag vet inte riktigt hur det går till under färgningen, om de blir injiserade eller om de får gå i färgbad.

Men min åsikt är att, även om de är blå,rosa, grön eller lila...eller någon annan färg för den delen, så länge de ser friska och pigga ut och simmar runt normalt nyfiken som ju fiskar ofta är, då tycker jag inte det är fel att köpa dem.

Mina tre är vid utmärkt hälsa... Fina i kropp och fenor, lagom kaxiga och lagom nyfikna, ,presis som de ska vara

Men jag tycker som flera här, att det skulle vara interessant att få veta fakta om hur det verkligen går till.....
              Har dina fiskar tappat färgen? Hur funkar de vid lek och så?

Och visst, så länge de hålls i akvarium lär ju inte de bry sig så mycket om vilken färg de har. Det är väl mer själva ingreppet i sig som jag ställer mig tveksam till.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av Rockdoll
                Nej, de lär ju inte göra det, men hade ändå varit intressant :P

Vad säger lagen om färgade fiskar? Eller färgade djur öht. Finns det någonting om det ens? Jag kan tycka att det är lite konstigt om det är tillåtet, men inte genmodifikation.
                Färgade fiskar har som jag skrev tidigare i tråden funnits till salu i säkert 30 år. Dels sker in "färgningen" här och dels handlar det knappast om någon allvarligare form av djurplågeri och dels brukar inte myndigheterna bry sig om fiskar så det är knappast olagligt.
                Förbudet mot genmmodifierade produkter har inte något med djurplågeri att göra utan är en europeisk lag mot genmodifierade produkter och rädsla för att dessa skall konkurrera ut naturens egna produkter. Dock så hör den diskussionen inte hemma i denna tråd.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• {_AquA_}
                  • July 2009
                  • 5

Ursprungligen postat av Djurvännen
                  Bara för någon vecka sedan hade jag aldrig hörts talat om fenomenet.

Jag var lyckligt ovetande om akvariehobbyns baksida, men eftersom jag har 2 akvarium så har jag börjat läsa på (mest för skötselråd) men har då råkat hitta information om en grym företeelse som kan kallas "fisk målning".

Det innebär att odlare (främst i Asien) Injicerar albino och naturligt genomskinliga fiskar med olika typer av livsmedelsfärger, för att åstadkomma lite färggladare fiskar som lockar ovetande akvarister till köp.

Det som inte nämns är att dessa fiskar genomgår en smärtsam metod som kallas "fish painting", man injicerar en fullt frisk fisk med färg.

Jämföra man den nålen som används för detta övergrepp i proportion till fiskarnas storlek, så vore det som om en människa blev stucken med en nål lika stor som en blyertspenna. Dessutom så dör ända upp till 90% av de fiskar som behandlas av ingreppet eller biverkningar efter ingreppet (www.practicalfishkeeping.co.uk).

Hur kom jag då över ett färgat exemplar i Sverige, Malmö?!

Läs hela inlägget med exempelbilder på min blogg på zoonen

Mer info:
                  http://www.practicalfishkeeping.co.u...?article_id=72

Du menar från Akvariepiraten i Malmö? den red tail såg jag hos de

Kommentar

• ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

Har dina fiskar tappat färgen? Hur funkar de vid lek och så?

Och visst, så länge de hålls i akvarium lär ju inte de bry sig så mycket om vilken färg de har. Det är väl mer själva ingreppet i sig som jag ställer mig tveksam till.
                    Nej de har inte tappat färgen, men de i butiken talade om för mej att de kan tappa färgen efter ett tag...och det visste jag redan innan också...har haft Papegojciklider som var färgade tidligare, vissa tappade färgen och andra inte.

De jag har är såpas unga så de har inte lekt...vet inte ens om det är olika kön på dom, så jag kan inte svara i dagsläget på huruvida det har nån inverkan på evt. lek eller inte...men jag tror inte det.

Jag vet som sagt inte hur själva ingreppet går till, så det varken kan eller vill jag inte uttala mej om...
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Jag har raderat ett antal inlägg som inte handlar om ämnet färgade fiskar
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Eidesdotter
                        • December 2009
                        • 219

Har läst igenom tråden nu och uj vad ensam jag känner mig... Är det bara jag som inte lockas av de allra färgstarkaste fiskarna, oavsett om de är färgstarka naturligt eller genom någon form av manipulation?

Färgade fiskar hoppas jag att jag aldrig köpt, tycker det är onödigt, oavsett om fisken lider mycket, lite eller inte alls. (Våra fiskar utsätts för så mkt elände på vår väg till våra akvarier som det är.)

Jag gillar inte alls alla nya färgvarianter i handeln, neonfärgade praktbarber och fjärilsciklider... Huvaligen...

Själv är jag helt såld på de mer subtila skönheterna i akvariet. En liten skimrande färgklick på en i övrigt neutral fisk, fjällens färgspel i morgonljus, sådana saker. Måste allt vara så himla överfärgat och självlysande? (annat än naturens egna neonskyltar förstås!)
                        Jag tycker inte det.

Menar inte att dissa naturligt färgglada fiskar eller deras anhängare. Ville bara flika in en annan syn på saken.

Kommentar

• Shepard
                          • March 2003
                          • 13992

Ursprungligen postat av Eidesdotter
                          Har läst igenom tråden nu och uj vad ensam jag känner mig... Är det bara jag som inte lockas av de allra färgstarkaste fiskarna, oavsett om de är färgstarka naturligt eller genom någon form av manipulation?

Färgade fiskar hoppas jag att jag aldrig köpt, tycker det är onödigt, oavsett om fisken lider mycket, lite eller inte alls. (Våra fiskar utsätts för så mkt elände på vår väg till våra akvarier som det är.)

Jag gillar inte alls alla nya färgvarianter i handeln, neonfärgade praktbarber och fjärilsciklider... Huvaligen...

Själv är jag helt såld på de mer subtila skönheterna i akvariet. En liten skimrande färgklick på en i övrigt neutral fisk, fjällens färgspel i morgonljus, sådana saker. Måste allt vara så himla överfärgat och självlysande? (annat än naturens egna neonskyltar förstås!)
                          Jag tycker inte det.

Menar inte att dissa naturligt färgglada fiskar eller deras anhängare. Ville bara flika in en annan syn på saken.
                          Tycker precis likadant Vildformerna är alltid vackrast, och har en naturlig skönhet som odlingsformer och (särskilt) färgade fiskar saknar. Och jag är förtjust i subtilt färgade fiskar, t.ex med ett utstuderat kamouflagemönster, där man ser att deras färger och mönster har ett syfte. En av mina favoritciklider är nyckelhålscikliden, och den kan man väl inte kalla färgstark, men vacker är den ändå.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

Kommentar

• Eidesdotter
                            • December 2009
                            • 219

Ha ha! Jag satt med fingrarna över tangenterna och tänkte skriva just nyckelhålsciklid, men tänkte att näää, kan bara inte kliva ut ur gråtonsgarderoben så där brutalt...!:P
                            Den där vitblå milimeter-smala kanten på fenorna som de får när de är i fin form...ah, underbart...!

Minns hur förtjust jag blev som barn när jag upptäckte att svärdbärare fanns i vildfärg. Tyckte den var oändligt mkt vackrare än den röda/orange.

Skönt att veta att man inte är den enda. Finns väl plats inom hobby för både färg och mer dämpade skalor hoppas jag.

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Ursprungligen postat av Eidesdotter
                              Ha ha! Jag satt med fingrarna över tangenterna och tänkte skriva just nyckelhålsciklid, men tänkte att näää, kan bara inte kliva ut ur gråtonsgarderoben så där brutalt...!:P
                              Den där vitblå milimeter-smala kanten på fenorna som de får när de är i fin form...ah, underbart...!

Minns hur förtjust jag blev som barn när jag upptäckte att svärdbärare fanns i vildfärg. Tyckte den var oändligt mkt vackrare än den röda/orange.

Skönt att veta att man inte är den enda. Finns väl plats inom hobby för både färg och mer dämpade skalor hoppas jag.
                              Ja, den varma beige grundfärgen, de svarta markeringarna, gula bröstfenorna, och blågrå, långa utdragna vimpelliknande fenor Kolla bilderna i mitt galleri.
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

• Eidesdotter
                                • December 2009
                                • 219

*springer och kollar* Oj, där fanns mkt snyggt!

(Nu har vi kanske dragit lite OT egentligen.)

*lämnar tillbaka tråden*

Kommentar

Arbetssätt...