Nikon D80

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Nikon D80

Hej allesammans!

Nu är det så att jag bestämt mig för att köpa mig en RIKTIG kamera, är så otroligt less på min Canon ixus där inget vill fungera längre
    Har haft sommarjobb nu i 4 veckor, och första delen av lönen kommer den 20e nu i juli, och för dom pengarna tänkte jag köpa mig en digital systemkamera
    Har kikat runt lite och har kommit fram till att det är en Nikon jag vill ha och har fått tips om att D70 ska vara väldigt bra. Men efter att ha läst om den och D80 så vill jag tro att D80 är bättre? Hittade denna till ett hyggligt pris här: http://www.kameraexperten.se/?pid=229869 , och funderar på att slå till på den
    Men vad säger ni, är D80 bättre, eller är det jag som inbillar mig? Eller rekomenderar ni kanske någon annan kamera?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

jag har en nikon d70s. Men hade gärna velat ha en D80. jag tror du blir jättenöjd med en D80 och jag blir lite avundsjuk

Kommentar

• admin
      Christian Alfredsson

• November 2004
      • 11233

Du kommer bli riktigt nöjd med vilken du än väljer av de båda. Det viktiga är att det är en systemkamera.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Finns ju lite info i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105453
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lubbe
          • February 2004
          • 677

Hade visst missat den tråden, Kjell! Förstår inte hur jag lyckades med det, tyckte att jag läst igenom de flesta trådar här på sista tiden
          Men efter att ha läst den tråden så lutar det ju i varje fall mer åt D80 än D70
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

D80 är märkbart bättre än D70. Framförallt är sökaren bättre, bruset är lägre, och den har inte samma problem med moiré (störande mönster som bildas när man har linjer nära varandra i bilden, t.ex. om man fotar ett staket). Programvaran är lättare att använda också, tycker jag nog.

Ett par saker du bör veta om digitala systemkameror:

1) Det är inte märket eller kameran eller megapixlen som är viktigast, det är *linsen*. Du behöver en eller ett par bra linser till kameran, och ju bättre linsen är desto dyrare. Den lins som följer med kameran om du köper ett paket är OK, men vill du ha mer än så kostar en bra lins flera tusen kronor.
            2) De har inte preview. På kompaktkameror kan man titta på LCD'n och använda det för att komponera innan man tar bilden; på spegelreflexkameror *måste* du ha ögat mot sökaren. Det går bra till vardags men är otroligt irriterande när man tar macro i skumma vinklar.
            3) De är TUNGA och STORA, särskilt som man vill ha med sig ett par objektiv, extra batteri, och blixt. Jag har en ryggsäck för min kamera: systemkameror är inte nåt man stoppar i fickan när man skall på utflykt.
            4) Den inbyggda blixten är otillräcklig. Tänker du fota inomhus eller i svag belysning och vill ha bra resultat, kommer du att få köpa en separat blixt. En hyfsad, som min SB600, kostar ett par tusen kronor.
            5) Minneskortet som kommer med kameran räcker ingenting till. Du behöver ett minneskort på minst 1 gigabyte, gärna mer.

Digitala systemkameror är kort sagt stora, dyra, tunga, klumpiga i handhavandet, och har en räcka problem kompaktkameror inte har (som att det förr eller senare kommer in damm i dem, pga att man byter lins, och lägger sig på sensorn), MEN de har helt överlägsen bildkvalitet och mycket fler inställningsmöjligheter.

Vill du ha BRA bildkvalitet med en kamera som går lätt att ta med sig så skulle jag istället rekommendera en bra kompaktkamera. Jag använder själv min gamla kompakt när jag skall på resor eller fester - det är för knökigt att släpa omkring systemkameran, så den kommer fram bara när jag vill ha maximal bildkvalitet.

Jag vill inte avskräcka dig från systemkameror, de är verkligen bra, men du bör veta att det inte bara är angenäma överraskningar när man byter från kompaktkamera till systemkamera.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Xul
              • January 2007
              • 709

Azur

Nu är du lite hård...

1 För inte är minneskorten till kompaktkamrorna bättre

2 Och inte blixten heller

3 Och vill man vara lätt så slänger man inte med sig laddare (i och för sig liten men mitt akk håller för runt 400 bilder) alla objectiv (ett extra räcker ) och stativ... blixt... paraply separat ljusmätare osv.

Men det är klart att den får ju inte plats i jeansfickan....

Men kompaktkamran är väl ändå död ( Har en polare som har en telefon med 3 M pixel och objectiv med autofocus som faktiskt kan kallas kamera ) Detta duger gott för bilderna på festen...

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Pja... Visserligen går det att ta hyfsade bilder med mobiltelefon nu, men en bra kompakt, stor som ett cigarettpaket, kan ta bilder som är så pass bra att de är svåra att skilja från en systemkameras, tillochmed bra macros. Än så länge är mobiltelefonkameror inte tillräckligt bra för mig, men en bra kompakt klarar jag mig rätt långt med.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

Visst är kompaktkameror bra de med, men vår canon ixus räcker gott och väl till att ta med sig på fester och dyl. Problemet med den är att det är svårt att ta bilder i rörelse (därför väldigt svårt med fiskporträtt ) och den har också svårt att få riktigt bra skärpa på saker längre bort, såsom träd och dyl. Den är en väl fungerande kamera, men jag vill ha något mer "avancerat" för att kunna ta de bilder jag är ute efter
                  Har ett rätt stort intresse för fotografering och gillar att vara ute och fotografera på min fritid, har också valt till fotokurser på skolan. Det är då rätt frustrerande att man ska behöva ta minst ett 10tal bilder på samma objekt innan man får den bild man vill ha då autofokusen ofta krånglar och den har svårt att få till riktig skärpa. Det går åt onödigt mycket batteri och det blir inte många bilder per gång man är ute

Så visst - kompaktkameror i all ära, har ju tagit några hyffsade bilder med den iallafall (se exempel, under updatering dock! http://www.exthree-photo.deviantart.com/), men nu vill jag skaffa mig en ordentlig sak

Har förövrigt också börjat spanat på objektiv till och är rätt sugen på det som hörde till i testet som redovisades i kjells tråd. Går att få kamera + det objektivet för 9.750 (http://www.kameraexperten.se/?pid=229869).
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Vad gäller objektiv och fiskfotografering så är det helt klart macro som gäller.
                    Ett Zoomobjektiv + ett relativt ljusstarkt normalobjektiv (zoomobjektiven är ofta rätt ljussvaga) + ett macro för fotning av fiskar och blommor så är man väldigt välförsedd.
                    Man behöver ju inte heller välja originalobjektiven utan det finns betydligt billigare "piratobjektiv" som är nästan lika bra.
                    Dessutom behöver man ju inte köpa alla objektiv samtidigt - ett zoomobjektiv är väl det som man oftast skaffar sig i starten
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

Och vad rekomenerar du för något då, Kjell? Som jag förstått det så har väl du en D70? Vad har du för objektiv till den?
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Lubbe
                        Och vad rekomenerar du för något då, Kjell? Som jag förstått det så har väl du en D70? Vad har du för objektiv till den?
                        Jag har både en D70 och en D200
                        När min D70 gick sönder så tog det 4 månader innan de lyckades repaprera den och så länge klarade jag mig inte utan en kamera utan jag var tvungen att köpa en ny. Så nu har jag en i reserv också

Nu är jag ju lite dålig på att ge tips på objektiv eftersom jag har en hel bunt och de fyller på så sätt ut alla "behov". För dig handlar det väl mest om att hitta få objektiv som fyller ut "alla behov"
                        Detta verkar dock vara ett ljusstarkt normalobjektiv Nikon AF 50 f/1,8D
                        Hyfsat zoom Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
                        Hyfsade macron SIGMA 50/2,8 EX DG MACRO NIKON samt SIGMA 70/2,8 EX DG MACRO NIKON

Det enda av dessa jag använt är Sigmas 50/2.8 Macro och det funkar bra till fiskfotografering. Har du det skulle du i och för sig kunna strunta i normalobjektivet (även om det är ljusstarkare än macrot)
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 July 2007, 13:13.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Lubbe
                          • February 2004
                          • 677

Okej, tack så mycket för de tipsen! Ska kika närmare på de också får vi se hur det blir sedan!
                          310 l - Sydamerika
                          200 l - Asien
                          104 l - Asien
                          70 l - Sydamerika

Kommentar

• Micke
                            • January 2002
                            • 1718

Det klart bästa makrot till Nikon anser jag vara Nikkor 60/2.8 D micro, även Sigmas 70/2.8 DG ska vara ett riktigt bra makro.

Sigma EX 70/2,8 DG Macro Ett av de skarpaste och bästa macro-objektiven som finns idag. Det ligger mellan Sigmas 50mm och 105mm macro och motsvarar ca 105mm på kamera med sensor i APS-C st
                            Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ytterligare en röst på Nikkor 60/2.8 som bästa Nikon macro. Det är en otroligt skarp och bra lins.

Vill också be Lubbe om ursäkt: med det intresse du har är det klart att du skall ha en systemkamera.

Kommentar

Arbetssätt...