Vilken Corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Vilken Corydoras?

    Hej!

    Nu har jag startat upp mitt 54 liters, där jag om några månader ska ha räkor, bla. Crystal red och black.

    Jag har också tänkt o ha ett stimm Boraras brigittae och, om akvariet är tillräckligt stort, en grupp Corydoras. Men villken? Den ska inte vara för känslig och inte heller så stor och "hård" i och med räkorna.

    Måtten på akvariet är 60*30*30
    Temp är ca 25 grader
    Ph kommer vara ca 7,5
    Bottenmaterial är Rådasand 0,4-0,8 mm
    Innerfiltret heter Aquael turbo 350, ska vara till för 30-150liter



    Vilken Corydoras skulle ni rekommendera?
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Pygmécorydoras borde passa dig. En del skriver att de är känsliga men mina har överlevt trots alla mina tabbar. De går finfint ihop med Brigittae som du redan tänkt på (härliga firrar förresten och håller fint ihop)

    Även om du skulle skaffa dig vanliga fläckiga pansarmalar, så utgör inte heller dessa något hot mot dina räkor. Möjligen skulle de kunna slafsa i sig rom, men det kan du ju gardera dig för genom att ha tillgång till platser högre upp i karet där räkorna kan boa. T.ex. lite javamossa på en gren.

    Lycka till!
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Tack för svaret!

      Har kollat på dem och de var ju söta
      Såg att det fanns en annan liten sort, Corydoras hastatus, Dvärgpansarmal. För Dvärg- och Pygme corydoras är väl olika sorter?

      Japp, jag har två små red moor rötter som grenar ut sig upp mot ytan och hade tänkt sätta fast lite javamossa här o där på dem.

      Kommentar

      Arbetssätt...