Vill ha en sort till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Vill ha en sort till

    Hej!

    Jag har ett 450 liters kar med följande fiskar:

    9x Papegojciklider
    4x golden
    8x små (4-5 cm) moorii
    3x malar
    1x satanoperca nånting (jordätare)

    Min far ska också skaffa akvarium och han kommer då få en mal, och minst ett par av papegojorna, troligen någon moorii också.

    Mina fiskar är relativt snälla, aldrig sett något större gruff förutom när papegojorna lade ägg.

    Jag är nu ute efter ytterligare en sort till mitt akvarium, det ska vara en malawi och jag vill ha en som är lite livligare för mina fiskar gör inte mycket väsen för sig. De jag funderar på är:

    Saulosi
    Demasoni
    Hongi red top

    De som är trist med Salousi är väl att honorna är gula precis som mina golden, det kanske inte är så bra? De fiskar jag har förutom golden är ju modells större, kanske ett gäng Demasoni med sin lite mindre storlek skulle vara bra och trevligt?
    6
    Salousi
    16,67%
    1
    Demasoni
    16,67%
    1
    Hongi Red Top
    16,67%
    1
    Något helt annat
    50,00%
    3
    Senast redigerad av ZZulan; 29 January 2009, 10:17.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Det känns som om det akvariet kommer att bli rätt fullt bara du låter fiskarna växa lite, även om du minskar antalet så som du tänkt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Skulle det inte vara en idé att köra med aningen SA eller Afrikanska ciklider, då de helst vill ha ganska stora skillnader på vattnet?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ZZulan
        • December 2008
        • 144

        #4
        Tja kanske det, nu har jag mest intresserat mig för malawi... Om jag har förstått det rätt så har jag ganska optimalt malawi vatten dessutom med temp på 26 grader och PH 8.5.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det låter kanon det, men inte riktigt de vattenvärdena som är optimalt för SA trots att det funkar....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Men malawi vill ju ha det väldigt stenigt, och de andra vill ha mycket växter. Hur löser du det?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • ZZulan
              • December 2008
              • 144

              #7
              Jag hänger inte riktigt med, vilken vill ha växter?

              Golden och moorii är malawi, papegojciklid är en hybrid och mina bryr sig inte om växterna precis. Sen har jag en jordätare som inte visar något intresse för växter heller, jordätare antyder lite på att de vill ha jord? Mina malar sitter på min lilla rot och på bagrunden så gott som alltid. Jag har lite växter, men mest sten. Två stora drösar, en på vänster sida och en på höger.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Varför blanda malawi o CA ciklider?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Men malawi vill ju ha det väldigt stenigt, och de andra vill ha mycket växter. Hur löser du det?
                  I naturen har ingen av arterna så mycket växter...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ingen av de arterna är särskilt känsliga för vattenvärden, kan väl hända att det finns någon exklusiv jordätare som inte trivs i samma vatten som malawis, men de vanliga gör det.

                    pH på 8,5 var har du det? På kranvattnet eller i akvariet strax före vattenbyte? Okm du har det i kranvattnet är det troligt att det sjunker lite i akvariet, om du använder (natrium)bikarbonat för att upprätthålla så högt pH så tycker jag du ska köra med kalk i stället.

                    Men som sagt, när dina fiskar har vuxit på sig lite kommer du att ha väldigt mycket fisk i det akvariet, om det inte försvinner mer än du redan planerat.

                    Angående att blanda malawis med ca/sydam-ciklider så antar jag det hade med utseendet att göra, jag måste fråga; varför inte? Har man lagom mycket fisk och rätt sorter så funkar det alldeles utmärkt, men med papegojorna (som ofta anses vara del syd och del CA) och jordätaren (de flesta eller alla? från sydamerika) kan jag inte rekommendera tuffare malawis än de du redan har, vilket utesluter dina ideér, förutom det faktum att akvariet är på väg att bli överbelastat som det redan är.

                    Kommentar

                    • ZZulan
                      • December 2008
                      • 144

                      #11
                      Jag har PH 8,5 i karet, jag har inte mätt kranen. Jag har mätt vid flera tillfällen och det är alltid 8,5. Jag använder inget för att upprätthålla ph utan det bara är så.

                      Jag tror inte att jordätaren är speciellt exklusiv, jag tror den heter Satanoperca Jurupari. En fisk jag fick på köpet när jag köpte mina malar.

                      Hehe, att någon skulle säga att det var överfullt i akvariumet var otippat. Jag tycker det ser helt tomt ut. Oftast är alla fiskarna i högra delen av akvariumet och jag tänker då att jag har 2/3 outnyttjat akvarium. När jag sen dessutom gör mig av med några så tycker ju jag ett det borde få plats 4-5 stycken av en annan art men det är kanske inte helt lätt att det framför sig när delfinerna är vuxna. Jag har ju läst på lite ang de fiskar jag nämnt och det verkar som att det är väldigt vanligt att eventuellt aggression går ut över den egna arten. Därför tänkte jag att det kanske skulle gå bra med en lite livligare/aggressivare malawi art.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...