Någon goda råd från Er?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    Någon goda råd från Er?

    Vi är flyttat till en annan lägenhet där vardagsrummet är nästan 20 kvm mindra, vilket gir problem med min bättre hälft. I vardagsrummet har vi nu ett 500 liters med S och M Amerikanske Ciklider typ Jack Dempsey, Guldsömsciklid, Hantelciklid, 5 stora Scalar m.m. I akvariet finns också 1 Gippiceps på 15cm, 2 Joselimianis L001 på 12 och 15 cm, 2 Pardalis L023 på 18 och 22 cm, och det är ju rena barnen ännu, så jag måste upp på minst 720 liter.
    Hårde förhandlinger har förts, och kompromisset blev, att jeg går upp till 720 eller 900 liter. I samme rum finns ett 400 liters med Malawi + 6 Ancistrus. Detta akvarie skall bort, och Malawierne flyttas till det gamla 500, som i sin tur kommer inn i ett annat rum. Här finns nu ett 200 liters, som också skall bort. Det tar min sön och Svärdotter över med alle Black Molly, svärdbärare (avkommen levande foder) några Tiger Botia och några Otocinclus - men INTE mina malar. Dessa är 1 L146,
    1 L015, 5 L204 och 4 L333. Alle ligger mellan 5 och 10 cm.
    Äntligen är jag framme vid frågan: Skall jag flytta dessa över till Amerikanarne? eller av hensyn till deres säkerhet över till Malawierne med det något hårdare vatten och utan växter.
    Jag vet inte om jag är i rätt ämna, men annar får Kjell flytta på mig.
    God försättning
    Lilleulv
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Svårt val!

    Du kan inte få köpa några andra mindre akvarier att ställa ut nånstans?

    Skulle ju gå med tex 100L Rena Cube med några av dina malar i m.m

    De flesta malarna vill ju ha cellulosa(trä) att tugga på så om det finns det i malawi karet går det ju att flytta några dit.

    Det var lite svårt att fatta hela sammanhanget i ditt inlägg, det blir en hel del att hålla reda på.

    Hur många liter akvarie har du nu? Och hur många är det tänkt att du ska ha kvar efter flytten?
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • lilleulv
      • July 2007
      • 208

      #3
      Ja det är inte alltid lika lätt, att få sig formulerat rätt på svenska, även om jag flyttade hit från Danmark för 20 år sen. Nä tyvärr är det uteslutat med fler akvarier.
      Numera har jag alltså 400 L med Malawi, 500 med Amerika ciklider, 200 L med levande f. + de mindra maler, och så också ett ca. 85 L med foderfisk (guppy och Platy).
      Alltså framöver blir det 500 L Malawi och 7- 900 L Amerika. Inget trä i Malawien men såklart en del i Amerika. Blev det lättare att läsa nu? Hoppas det.
      hälsning Lilleulv
      Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Det blir väldigt många malar i karen oavsett...

        men jag skulle nog satt dom i am karet på 900l

        se till att skapa MÅNGA grottor bara OCH hålla koll på fiskarna i början så dom inte skadas av varann (stridigheter om revir eller mat)
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • lilleulv
          • July 2007
          • 208

          #5
          Det var nog också den lösningen jag väljar,och det blir rikligt sav grottor och tegelrör.
          Tack
          hälsning Lilleulv
          Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av lilleulv
            Ja det är inte alltid lika lätt, att få sig formulerat rätt på svenska, även om jag flyttade hit från Danmark för 20 år sen. Nä tyvärr är det uteslutat med fler akvarier.
            Numera har jag alltså 400 L med Malawi, 500 med Amerika ciklider, 200 L med levande f. + de mindra maler, och så också ett ca. 85 L med foderfisk (guppy och Platy).
            Alltså framöver blir det 500 L Malawi och 7- 900 L Amerika. Inget trä i Malawien men såklart en del i Amerika. Blev det lättare att läsa nu? Hoppas det.
            hälsning Lilleulv
            Det vart lite lättare att läsa hade inte så mycket med halv-danskan att göra dock.

            De flesta malar kan ju bo i 900L amerika som sagt. Och så är säkert vissa av dina malar delvis eller helt "köttätare" och kan bo i Malawi tanken.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Skulle kunna tänka mig att dina Pterygoplichthys joselimaianus om det nu var såna du hade skulle kunna bo i Malawi-karet, om det finns tillräckligt med stenar/hålor/grottor att gömma sig i.

              Kanske skulle den lilla L146 malen kunna bo i malawi då den vill ha strömt vatten och rikligt med stenar, samt fint grus till botten.


              L204 kräver däremot att att det finns mkt rötter då den äter av dött trä.

              Hoppas dessa tips som jag delvis läst mig fram till kan vara till någon hjälp.


              Mvh

              Markus
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              Arbetssätt...