Krabbkamrater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kyssguramin
    • October 2006
    • 227

    Krabbkamrater

    hej, jag har et akvarium på 105l som för tillfället gästar två st, sesarma bidens (rödklokrabbor) och undrar vad som skulle kunna passa som kompisar. jag vill påpeka att det är cirka 1 decimeter högt vatte där det inte är landdel. jag hade tänkt mig någon räka elr något, skulle vara kul o höra om det fungerar bra och vad som annars skulle passa.
    tacksam för svar
    //William
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Körsbärsräkor och endlers-guppies funkar säkert, annars har du inte så mycket att välja på: salamandrar och grodor går inte ihop med krabbor, krabbor går inte ihop med sköldpaddor, och slamkrypare behöver bräckt vatten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Har dock hört att dessa krabbor lever i bräckt vatten i Thailand... Många vet inte detta och det kan vara därför många inte lyckas att hålla dom i akvarium...

      När jag hade dom i ett kar så hade jag bara krobbor, kräftor och en del olika räkor, så jag kan nog inte rekomendera någon fisk direkt bara räkor =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Jag har i mitt 180L kar

        5st Sesarma Bidens
        10st Neontetror
        5-6 Rosentetror
        4 malar
        2 marmorgurami
        2 praktbotia
        1 pakistanbotia
        15-20 zebrafiskar (dom små Danio fiskarna)
        och några enstaka barber som är från stenåldern.


        Alla fiskar/krabbor mår utmärkt förutom den ena marmorguramin som blir mobbad av den andra.

        1 av krabborna bor i mitt Juwel innefilter då och då..
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Kyssguramin
          • October 2006
          • 227

          #5
          ok tack för alla svar du tror inte att krabborna äter upp räkorna?

          Kommentar

          • Kyssguramin
            • October 2006
            • 227

            #6
            förresten har jag en liten fråga till, tror ni man kan ha dvärgkulfisk med krabborna?
            //William

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Ja det tror jag kan gå bra.. MEN! Om jag inte minst fel så är även dvärgkulfisken giftig i göttet.. så dör den så är det kanske inte det bästa om krobborna äter på den.. Men jag är inte 100% säker
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Kyssguramin
                • October 2006
                • 227

                #8
                ok det kan vara bra att veta, då plockar jag upp den om det blir fel, vad brukar en dvärgkulfisk gå på i affärerna?

                Kommentar

                Arbetssätt...