Ja vill bli med fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • orkiden
    • November 2008
    • 1

    Ja vill bli med fisk!

    Jag har länge var velat ha ett husdjur, men har inte så mcyekt att välja på då jag är allergisk mot väldigt många djur. Nur har jag äntligen kommit på att jag vill ha fiskar! Men jag är helt grön på området så jag skulle vilja ha lite tipps och råd!

    Jag vill inte ha något stort avkvarium, mer en guldfiskskål... Kan någon tippsa några fisksorter som passar (helst inte vanliga guldfiskar) Vill ha några färglada fiskar :-) och lite växter. Undrar också om något vet några bra affärer i Sthlm!

    tacksam för hjälp!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Guldfiskskålar är små samt är svåra att placera värmare och filter i så därför är det ytterst få fiskar som passar där.
    Har du en stor guldfiskskål (klart mer än 20 liter) så skulle några kardinalfiskar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283&SOK=1 kunna passa.
    Annars passar räkor bättre som t.ex. körsbärsräkor http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet.

      Jag tycker fiskar låter som ett lysande alternativ. Mitt bästa start tips är att ta lite tid och läsa på. Finns fantastiskt mycket information här på zoopet, men som överallt på internet gäller det att vara lite källkritisk.

      Börja gärna med denna: http://www.zoopet.com/forum/showthre...ighlight=Guide

      Mvh
      Jonas

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av orkiden
        Jag har länge var velat ha ett husdjur, men har inte så mcyekt att välja på då jag är allergisk mot väldigt många djur. Nur har jag äntligen kommit på att jag vill ha fiskar! Men jag är helt grön på området så jag skulle vilja ha lite tipps och råd!

        Jag vill inte ha något stort avkvarium, mer en guldfiskskål... Kan någon tippsa några fisksorter som passar (helst inte vanliga guldfiskar) Vill ha några färglada fiskar :-) och lite växter. Undrar också om något vet några bra affärer i Sthlm!

        tacksam för hjälp!
        Välkommen till denna underbara värld

        Om vi ska gå rakt på sak, så snälla, köp inte stora fiskar (Guldfiskar osv.) för dom ser ut att passa i skålen, utan tänk på att dom vill kunna växa och röra sig fritt och fort också¨!

        Endast väldigt små fiskar passar i skål, fråga gärna här innan du köper.

        Här kan du söka på en fisk och se vad den vill ha, bland annat kan du se att guldfiskar som mår bra blir 30 cm långa och vill ha 250 liter att simma i med, andra ord rent djurplågeri att ha dom i skålar.



        Men låt det inte avskräcka dig, utan börja med en skål med kardinalfiskar (Inte kardinaltetror!) och räkor, och se därefter om du fastnar för akvaristiken, varefter du kan köpa ett större akvarium och välja mellan 'fler fisksorter.

        Sen finns det alltid dom som säger att kampfiskar, slöjstjärtar, guldfiskar, guppys, osv. funkar i små skålar, det beror med andra ord helt på om man vill att de ska må bra, eller bara ha de som prydnad (Sistnämnda är vidrigt att det förekommer i sverige, att hålla guldfiskar i skålar som prydnad)

        Med (tredje) ord så vill jag få fram att man alltid kan ha guldfisk i skålar, dock klassas detta som djurplågeri, och fisken kommer inte trivas.

        Jag vill absolut inte avskräcka dig med detta, utan bara framföra budskapet så inga fiskar behöver lida, dessutom kommer även du få en bättre balans i akvariumet, och fiskarna lever längre (Vilket = billigare)

        Ett tips kan dock vara att köpa ett 60-100 liters akvarium minst att börja med, då dessa är mycket lättare att få balans i, och dessutom så vill nykomlingar ofta ha mycket fisk, vilket dom kan ha i de större akvariumen.
        Senast redigerad av JojjeN; 26 November 2008, 14:22.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Sen finns det alltid dom som säger att kampfiskar, slöjstjärtar, guldfiskar, guppys, osv. funkar i små skålar, det beror med andra ord helt på om man vill att de ska må bra, eller bara ha de som prydnad (Sistnämnda är olagligt i sverige, att hålla guldfiskar i skålar som prydnad)
          Håller med dig om att guldfiskar är för stora för att hållas i skålar - däremot är fel att skriva att det är olagligt, eftersom så inte är fallet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Håller med dig om att guldfiskar är för stora för att hållas i skålar - däremot är fel att skriva att det är olagligt, eftersom så inte är fallet.
            Jaså? Ska genast ändra det då. Måste ha fått det om bakfoten, men är 99% säker på att jag har hört flera på zoopet använda det som försvar.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Jaså? Ska genast ändra det då. Måste ha fått det om bakfoten, men är 99% säker på att jag har hört flera på zoopet använda det som försvar.
              Men bara för att en osanning upprepas många gånger så blir den inte sann
              Däremot så står det i L80 att det inte är tillåtet med guldfiskupor om inte vissa villkor är uppfyllda. Det är för övrigt exakt samma villkor som gäller för vanliga akvarier - så egentligen gäller inga speciella lagar för guldfiskkupor.
              Men denna diskussionen hör inte hemma i denna tråd.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...