Fjärilsciklid + ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

Fjärilsciklid + ?

Mina planer på ett akvarium börjar utvecklas nu Men innan planerna kan sättas till verket måste mamma övertalas och så måste pengar till fisk, inredning, pump m.m trilla ner i min ficka. Det lär dock dröjja ett tag eftersom jag förhoppningsvis snart är helt pank, systemkamera nästa!

Nu kom jag helt ifrån ämnet, men, mina planer består av kompisens tomma 150l, fjärilsciklider och en plats i vardagsrummet. Hade tänkt köra på fusk-SA. Fiskar från SA med växterna bryr jag mig däremot inte om.
    Såhär långt har jag kommit med fiskplanerna:
    En grupp fjärilsciklider
    Någon mal (ev. otocinclus)
    Stimfisk (tetra)

Söker en snygg tetra, helst bra stimmare, och så ska de helst inte norpa för många yngel dårå Några förslag?
    Senast redigerad av Vimsa; 16 November 2008, 17:33.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

härligt med fjärilar! själv kör jag med fjärilar, kardinaltetror, corydoras sodalis och lite ancistrus. det funkar jättebra! dock är fjärilarna väldans svåra att få yngel på, har lyckats en gång av ca 100 men skulle du lyckas få rom av dem är ancistrus rikta romtjuvar och kardinalerna är riktiga yngelkäkare. därför har jag alltid ett par fjärilar i ett odlingskar där de är ensamma med ett gäng amanoräkor.
    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Vimsa
      • November 2008
      • 768

Jag som planerade att försöka få yngel på dem Kardinal/neontetror har jag däremot uteslutit. Av någon anledning tycker jag inte om dem (!). Ett lite för vanligt inslag i akvarium kanske?

Kommentar

• JojjeN
        • June 2008
        • 3567

Vad jag vet är alla tetror riktiga rom/yngel snattare, dom anfaller i grupp och blir aldrig mätta.

Men så är dom ju släkt med pirayan också.
        Tillbaks efter paus.

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

hehe, klart du ska försöka få yngel på dem! det är ju tjusningen med dem!

jaså? ja kardinaltetrorna kanske är lite vanliga men det finns ju en anledning! så otroligt vackra!!
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Vimsa
            • November 2008
            • 768

Ja usch ja, riktiga yngel/rom-tjuvar :O Ska anpassa akvariet helt efter fjärilscikliderna så då kanske det inte blir några tetror alls. Funderar ändå på rödmunnar eftersom de stimmar så fint. Jag kan ha fel men kompisens rödmunnar verkar väldigt blyga. Paletterna hennes har haft yngel ett par gånger och hanen har med lätthet jagat bort dem Någon åsikt om ottisarna då?

Kommentar

• JojjeN
              • June 2008
              • 3567

Fast paletter är väldigt mer råa och aggressiva, något fjärilsciklider inte är när dom ska försvara.
              Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Vimsa
                • November 2008
                • 768

Där sade du något..

Kommentar

• JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

Otocinclus är de snällaste fiskarna du kan tänka dig, och väldigt flitiga.
                  Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

Just nu har jag ju då bestämt mig för Fjärilar och en liten grupp Otocinclus. Men vem
                    vet, jag kanske ändrar planer helt under den månad (om mamma sätter den sidan till; under de månader....) som jag får vänta

Kommentar

• JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

När det var som värst så ändrade jag min fisk planering till asien karet ca 5 gånger om dagen, nu ändrar jag ungefär varannan dag. x)

Kan aldrig bestämma mig, så ingen är mer spänd än jag på vad det kommer bli för fisk om någon månad, när det drar ihop sig.
                      Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

Hehe Det ska bli kul att se vad du bestämmer dig för, ska se till att följa en ev. projekt-tråd Jag funderade ett tag i helt andra banor, nämligen tanganyka (stavning?) efter att ha blivit inspirerad av Mats (MaxB) vrålsnygga 900liters

Kommentar

• JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

Projekttråd kommer troligtvis den 25/12 då jag ska ha fått de första grejorna, och då är jag troligtvis också guldmedlem och kan lägga bilder i tråden.
                          Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

Vad kul Min projekt-tråd kommer väl i januari/februari...

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

Jag har fjärilar i två olika kar, i ena karet går det VF fjärilar med Limia perugiae, Apistogramma borelli och lite ancistrus/corysar. Funkar kanon.
                              I det andra karet går det vanliga svenskodlade fjärilar med diskus, corys, dvärgcorys och ett par Hypancistrus. Funkar också kanon.

Fjärilar enbart i all ära, men det är ganska skoj att ha två olika sorters dvärgciklider som "krigar" lite över sina revirgränser

//C
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

Arbetssätt...