Tips/råd på fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • margie80
    • June 2008
    • 34

    Tips/råd på fiskval

    Ja nu ska jag börja planera mina 3st 200L (sötvatten) och skulle uppskatta lite tips/råd på vilka firrar som kan gå ihop och vilka jag ska strunta i helt. Kom gärna med förslag på andra som kan passa också..
    Har surfat mig snurrig nu..

    Jag har fastnat nåt enormt för ormhuvud & fengädda.
    Enligt uppgift på nätet ska både Channa Gachua & C. Asiatica samt Fengädda (Senegal) kunna fungera (såg dock att enl Zoopet går inte senegal..), men vilken ska man då välja?
    Eller finns det något liknande som passar bättre?
    Thailändsk snabelål är iofs "gullig"

    Gillar även Kameleontfisk, Regnbågsfisk (booseman/randig), Palettciklid, Guramis och Kulfisk..

    Har fastnat för långsträckt pansarmal men vilka malar är era favoriter?

    Ja, det är väl de tankar som snurrar i skallen just nu..
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Så det är 3stycken 200 liters du ska köra?

    Isåfall tycker jag:

    1 styck Asien, med Kameleontfisk, räkor, guramis, och pakistanbotior

    1 styck Sydamerika, med Kulfisk, långsträckt pansarmal (Dock käkar inte denna alger), 3 ancistrus (Käkar alger och förökar sig), ett gäng sorgmanteltetror, och kanske 2 stycken fjärilsciklider, en hane och en hona.

    1 styck monster akvarium, med någon av dom fiskarna du nämnde i början där.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • margie80
      • June 2008
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Så det är 3stycken 200 liters du ska köra?

      Isåfall tycker jag:

      1 styck Asien, med Kameleontfisk, räkor, guramis, och pakistanbotior

      1 styck Sydamerika, med Kulfisk, långsträckt pansarmal (Dock käkar inte denna alger), 3 ancistrus (Käkar alger och förökar sig), ett gäng sorgmanteltetror, och kanske 2 stycken fjärilsciklider, en hane och en hona.

      1 styck monster akvarium, med någon av dom fiskarna du nämnde i början där.
      Tack för svaret! Låter ju bra..
      Men jag hade fått uppfattningen att kulor princip inte gick att ha med nån annan fisk?
      Vad mer går att ha i monsterkaret? Eller måste det vara bara en art?

      Skälet till att det blir så här är att jag har en ställning där det högst upp är 2 terrarier med geckos och sen plats för 4 akvarium under. Ett är redan befolkat av diverse levandefödare.. Det var ju det jag hade förra gången (för 15-20år sen) så det karet får va kvar men vill ha "roligare" i de andra..

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Men om du tar kulfisken bland monstrena då, och i "Sydamerika" akvariumet ha
        Pansarmalar, fjärilsciklider, och tigerbarber (Inte sydamerika, men snygga, coola, och passar bäst i detta karet)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        Arbetssätt...