Badis badis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Badis badis

    Hejsan!
    Om man har ett 200 liters med Badis badis, tigerbarber, siameser, och kuhlii, och vill få några yngel att överleva, skulle det funka att använda ett 60 liters med räkor som lekkar?

    Att stoppa över dom där när värdena är perfekta, och när ynglena är frisimmande så släpper man tillbaka Badisarna till 200 liters?

    Skulle det funka att få dom att leka i 60 liters, och vilka värden i vattnet skulle jag ha för bäst resultat?
    Senast redigerad av JojjeN; 02 November 2008, 09:10.
    Tillbaks efter paus.
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    De försvarar bara sina yngel så länge de inte är frisimmande, så det är då du kommer få problem. Säkraste kortet är väl någon Boraras-art.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Men skulle räkor kunna funka med dom?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Och läs första inlägget igen, skulle det funka som lekkar, och vilka vattenvärden/inredning för så snabb lek som möjligt?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          60-liters skulle funka ja. Vattenvärden är inte så kinkigt, neutralt pH och mjukt vatten blir fint. Bör finnas mycket gömställen, grottor åt hanen (t.ex. halva kokosnötskal med ett hål i). Det är väl ungefär det. Mata gärna med levande foder.

          Räkor har jag ingen aning om det skulle funka att ha med dem, men det bästa är nog att låta dem gå ensamma, hur som helst så kommer de att äta alla räkor som är tillräckligt små för att gå in i deras munnar.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Siameserna och i ännu högre grad tigerbarberna är väldigt duktiga på att äta yngel, så där klarar sig nog inga yngel.

            Ett 60 liters med räkor, förutsatt att det inte är Macrobrachium, funkar säkert utmärkt. Kör hårt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Så med andra ord käkar inte Badisarna körsbärsräkor? (Hade tänkt ge räklingarna till tigerbarberna sen)

              Isåfall kommer jag tuta och köra på det. Egentligen var det ju tänkt att jag skulle kasta ut 60 liters och bara ha 200 liters, men efter lite diskussion med mamma hur man kunde göra med spelhyllan så fick jag tillåtelse att ha kvar det också, som lek-yngel-räk.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Och hur ser man när det är dax att stoppa ner dom i lekakvariumet? Hur ser man att dom är leksugna? För det är ju bara då jag ska ha dom där
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Räkyngel käkar de säkert, men problemet med körsbär brukar väl inte vara att de ynglar för lite...

                  Nu vet inte jag hur stark parsammanhållning badis har, men om den inte är väldigt stark kan man göra så att man först flyttar över bara honan, och sen matar henne så mycket hon bara orkar att proppa i sig under två veckor, sen flyttar man över hanen och gör ett stort vattenbyte - brukar bli lek snabbt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Räkyngel käkar de säkert, men problemet med körsbär brukar väl inte vara att de ynglar för lite...

                    Nu vet inte jag hur stark parsammanhållning badis har, men om den inte är väldigt stark kan man göra så att man först flyttar över bara honan, och sen matar henne så mycket hon bara orkar att proppa i sig under två veckor, sen flyttar man över hanen och gör ett stort vattenbyte - brukar bli lek snabbt.
                    Angående parsammanhållningen så verkar den vara ganska stark, då de tydligen sörjer om deras partner skulle dö.

                    Är det dumt att hålla dom separerade då? Borde dom inte bli ännu gladare närdom träffas igen om dom har saknat varandra så mycket?
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Angående parsammanhållningen så verkar den vara ganska stark, då de tydligen sörjer om deras partner skulle dö.

                      Är det dumt att hålla dom separerade då? Borde dom inte bli ännu gladare närdom träffas igen om dom har saknat varandra så mycket?
                      Badis bildar inga fasta par. Vart har du läst att de på något sätt skulle sörja sin partner? Låter otroligt mystiskt. Hur som helst är det nog ingen risk att hålla dem separerade, nej.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Övrigt: Par fisk som tom kan sörja om partnern skulle dö.
                        Fungerar i sällskapsakvarium men är ganska försynta så se till att dom kommer åt maten.

                        På metrobloggens "Akvarist? Javisst!"
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Övrigt: Par fisk som tom kan sörja om partnern skulle dö.
                          Det får nog rubriceras som nonsens, det är väl skrivet av nån som haft badis där först den ena blev sjuk och dog och sen den andra.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Okej, tack för alla tips! Jag kör på att flytta över honan först och göda, sen i med hannen och vattenbyte.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...