Slöjsjärt, vilka kompisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    Slöjsjärt, vilka kompisar?

    Hej!

    Som jag skrivit i tidigare inlägg ska jag köpa ett större akvarium på ca 250L.

    Funderar nu på att möjligtvis ha slöjsjärt i den då jag ända sen jag var liten har varit förtjust i denna fisk :-). Men i ett så stort kar skulle jag även vilja ha lite andra arter, bland annat någon vacker stimfisk. Vilka fiskar går ihop med slöjsjärten?

    Ni som har slöjsjärtar, har ni erfarenhet av att de ätit mycket på era växter? Om de har det, finns det någon speciell sort som de låtit bli?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Dom äter nog allt dom får in i munnen. Kardinaltetror kanske skulle funka då båda trivs i lite kallare vatten och det är lite större stimfisk.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Barber! Dom är från asien likväl som slöjstjärten, dom är stora, dom är stimfiskar, och dom är häftiga!
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Många barber kan vara lite bitska av sig så passa dig för vilken det blir. Slöjstjärtar har ju väldigt fina och långa fenor och det kan sluta illa.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av shpend
          Dom äter nog allt dom får in i munnen. Kardinaltetror kanske skulle funka då båda trivs i lite kallare vatten och det är lite större stimfisk.
          Tror du menar kardinalfisk, kardinaltetran gillar inte kallt vatten. Men jag vet inte, skulle inte kalla nå´n av dem stor. En fullvuxen slöjstjärt (20-30 cm) skulle nog klara att äta båda.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Tror du menar kardinalfisk, kardinaltetran gillar inte kallt vatten. Men jag vet inte, skulle inte kalla nå´n av dem stor. En fullvuxen slöjstjärt (20-30 cm) skulle nog klara att äta båda.
            Nej jag mena kardinaltetra

            24grader är ganska kallt

            Vet inte om en slöjstjärt skulle kunna bli så stor i ett akvarie och kunna få tag på kardinaltetror. Dom simmar rätt segt och är rätt klumpiga. Men jag kan ha fel

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Många barber kan vara lite bitska av sig så passa dig för vilken det blir. Slöjstjärtar har ju väldigt fina och långa fenor och det kan sluta illa.
              Hmm... tänkte jag inte på. Men nån barb måste väl låta bli?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Mina åt neontetror. Så det var ingen bra kombination.
                Mina slöjisar är inte på växterna. Men de skitar ner mycket så regelbundna vattenbyten o en riktigt bra pump är ett måste.
                Maltabletterna till mina coydoras får jag smyga ner annars slukas de snabbt av slöjstjärtarna. Överhuvudtaget är de mycket matglada.
                Får relativt varmt i akvariet på sommaren men de jag har mår alldeles utmärkt ändå.
                Jag har citrontetror ihop med mina, det går alldeles utmärkt.
                Senast redigerad av miluhe; 28 October 2008, 07:04.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av shpend
                  Nej jag mena kardinaltetra

                  24grader är ganska kallt

                  Vet inte om en slöjstjärt skulle kunna bli så stor i ett akvarie och kunna få tag på kardinaltetror. Dom simmar rätt segt och är rätt klumpiga. Men jag kan ha fel
                  Men 24 grader är nog ändå i lägsta laget för kardinaltetror, de är trots allt tropiska, och hålls ofta tillsammans med discus (och de är nog lämpligare sällskap till discus än slöjstjärtar), som definitivt ska ha mer än 24 grader. Slöjstjärten är däremot en kallvattensfisk (ej tropisk), liksom kardinalfisken, så skulle jag ha nå´n stimfisk med slöjstjärtar (om jag hade slöjstjärtar), så skulle det nog vara kardinalfisken. Men både kardinaltetran och kardinalfisken riskerar som sagt att bli mat åt vuxna slöjstjärtar De man ser i affärerna är väldigt långt ifrån fullvuxna, jag har sett exemplar på på 25-30 cm.
                  Senast redigerad av Shepard; 28 October 2008, 11:58.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • sundancer
                    • October 2008
                    • 145

                    #10
                    Tack för alla svar :-). Är nu inne på helt andra fiskar, men tack iaf :-)
                    --------------------------------
                    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                    47 L (Guppy)

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      Varför inte bara köpa mer slöjstjärtar, finns ju massa olika.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...