Skaffa discus, går de ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mini_c4
    • January 2008
    • 61

    Skaffa discus, går de ihop?

    Jag har ett 420L där jag har papegojciklider, "afrikanska silverglas malar", en stor mal, en krabba och två små dammfiskar.

    Tänkte införskaffa mig några discus.

    Så min fråga är om det går att ha discus i det akvariet?



    MVH
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Diskus vill gärna ha lite varmare temp i karet, runt 28-30 grader så kolla vad dina övriga fiskar gillar, men jag är tveksam till den kombinationen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mini_c4
      • January 2008
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Diskus vill gärna ha lite varmare temp i karet, runt 28-30 grader så kolla vad dina övriga fiskar gillar, men jag är tveksam till den kombinationen.

      Mitt kar ligger på 28, temperaturen blir inget problem.

      Men om jag skaffar några diskus, kommer de inte trivas då bara för jag har andra sorter?

      Mina 2 shubukins är inte stora, men de är inte närgångna i heller.
      Mina afrikanska silverglas malar är också små, då de inte har växt något sen jag fick dem. (de är runt 5cm långa) och de är duktigt fega.
      Papegojcikliderna (2st inte så stora de i heller) har inte bettet sig aggressivt någon gång, bara nyfikna då de gärna vill simma fram får att sedan granska och kolla när man ska lägga ner en ny medlem i karet.
      Krabban jag har är alltid på pumpen så den är aldrig på botten och springer.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Papegojcikliderna kan bli ganska aggro med stigande ålder så det får du ha i åtanke, Shubunki är väl en avelsform av Guldfisk och vill inte ha varmare än runt 23 grader och krabban har jag inte en aning om hur den vill ha det.
        Eftersom diskus kan vara lite trixiga att ha skulle jag rekomendera dig att läsa på en väldans massa innan, och kanske se vilka fiskar som passar ihop med dessa om du nu bestämmer dig för diskus. Köper du små bör du köpa minst 6 st, helst ännu fler då de stimmar och söker trygghet till varandra vid ung ålder.
        Stimbeteendet fortsätter de med även när de blir äldre, men det är inte lika tvunget att ha så många då.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mini_c4
          • January 2008
          • 61

          #5
          Pratade lite med min morbror igår.
          Han menade på att jag inte bara kunde köpa några diskusar och släppa ner i karet för då skulle de dö.

          Han pratade om något som jag nu tyvärr glömt va det heter, torv?
          Något man måste ha i filtret om man ska ha diskusar.

          Låt oss säga att jag har ett vanligt 420L kar med lite fiskar (sällskapsakvarium eller vad man kallar det) Bara för synens skull och för ett intresse.

          Där finns pump(filter), luftpump och doppvärmare som i alla andra akvarium.
          Vad behövs mer för att man ska kunna ha diskusar utan att de dör, blir sjuka eller vantrivs?

          För är det saker jag inte har råd med att införskaffa eller liknande så får jag vänta att införskaffa mig dessa små varelser då de inte ska bli lidande på grund av mig.

          Vad behöver jag?
          Vad ska jag tänka på?


          MVH

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Han pratade nog om torvfiltrering som man gör för att sänka PH. Det behöver man i allmänhet inte göra om man inte har viltfångad diskus eller ska ha lek. Däremot ska man ha hög och jämn kvalitet på vattnet. Diskusar är också lite långsamma av sig vid utfodring så risken är att de skulle bli utkonkurrerade av de matfriskare fiskar du har nu.
            Och som sagts tidigare köp litteratur om diskus och läs på ordentligt. Det betalar sig för det är inga billiga fiskar.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • mini_c4
              • January 2008
              • 61

              #7
              Okej. Då får jag vänta ett tag innan de hamnar i mitt kar. Den som väntar på något gott ,väntar aldrig för länge som man brukar säga.

              Ska nog åka och införskaffa mig en bok imorgon.

              Tack för er hjälpande hand!

              Kommentar

              • mini_c4
                • January 2008
                • 61

                #8


                Undrar vad detta är för en sort, vad den heter?


                Förresten, pratade med en odlare, han menade på att om man la i torv så skulle det färga av sig i vattnet. Men hade rekommenderade "stockar", vad är det för "stockar" han menade tro? Det är liksom inte bara att gå ut och plocka vilken träbit som helst då den kan vara skadligt för fiskar.

                Odlaren hade en massa yngel upp mot 5cm, men de gick med sin moder eller fader, alla ynglen va gråbruna med mörka ränder och lite blått längst ner på fenorna. Han sa att de skulle ändra färg med tiden de växte. Stämmer det då jag sätt andra disku yngel som va mindre som hade färg.

                Han sa även att om jag skulle skaffa diskus så kunde jag inte ha kvar min mal som är ca 15-20 cm, då den skulle äta på diskusarnas slem. Men konstigt nog så har jag träffat en annan odlare som hade en större mal en mig med hans diskus :S

                MVH
                Senast redigerad av mini_c4; 29 October 2008, 20:10.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  om du ska ha discus så tycker jag att du ska göra dig av med krabban, papegoj cikliderna och schbukina. papegojerna kan bli aggro som ansjo sa och krabban tar sig säkert ett knip eller 2 på discusarna och schbukina vill gärna ha kallare vatten även som ansjo har sagt.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • mini_c4
                    • January 2008
                    • 61

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    om du ska ha discus så tycker jag att du ska göra dig av med krabban, papegoj cikliderna och schbukina. papegojerna kan bli aggro som ansjo sa och krabban tar sig säkert ett knip eller 2 på discusarna och schbukina vill gärna ha kallare vatten även som ansjo har sagt.

                    Schbukina har jag tänkt lämna tillbaka, men får vänta på med det tills det blivit varmare då de hamnar i en damm där de va från början.
                    Krabban tror jag inte det är något problem med då han aldrig är på botten utan är alltid på innerfiltrer (ovanför vattenytan eller precis under vattenytan) Mina papegojciklider vet jag inte om jag klarar av att göra mig av med dem då de är mina två ögonstenar. Men de visar aldrig något agressivt beteende mot de andra fiskarna jag har, men det händer att de ibland små bråkar med varandra men ingen annan.

                    Kan man inte ha papegojcikliderna kvar då om jag ska införrskaffa mig diskus?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Om jag vore i dina kläder skulle jag ta det lugnt och ge det tid. Dels har du fisk och andra djur som riskerar att inte trivas ihop, sedan bör man vara lite erfaren när man skaffa diskus samt ha läst på en hel del så man vet hur man ska ha dem och sköta dem.
                      Nu skriver jag inte detta för att vara elak utan för att du inte ska bli besviken på diskus som kan vara lite trixiga ibland, men har du mer erfarenhet om ett tag så är det bara att köra på!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • mini_c4
                        • January 2008
                        • 61

                        #12
                        ingen som kan svara på det jag skrev tidigare om odlaren?

                        Ni förstår nog att jag inte köpt någon bok än, men konstigt nog så har jag varit inne i två fiskaffärer och de har inte haft någon bok om discusar =/

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av mini_c4


                          Undrar vad detta är för en sort, vad den heter?
                          Lite dålig bild, men den ser ut som en Rödturkos.


                          Förresten, pratade med en odlare, han menade på att om man la i torv så skulle det färga av sig i vattnet. Men hade rekommenderade "stockar", vad är det för "stockar" han menade tro? Det är liksom inte bara att gå ut och plocka vilken träbit som helst då den kan vara skadligt för fiskar.
                          Det är nog Mangroverötter han menade. Visst går det att plocka rötter själv, men rötter från barrträd är ingen höjdare att få i karet då de kan innehålla terpentin, men är de gamla och urlakade så kan även dessa funka men inget som jag själv skulle våga testa.

                          Odlaren hade en massa yngel upp mot 5cm, men de gick med sin moder eller fader, alla ynglen va gråbruna med mörka ränder och lite blått längst ner på fenorna. Han sa att de skulle ändra färg med tiden de växte. Stämmer det då jag sätt andra disku yngel som va mindre som hade färg.
                          Det stämmer, diskusar ändrar färg när de växer. Sedan är det lite beroende på olika sorter, och även om den du såg var liten och färgrik så kan den vara liten i växten trots att den var vuxen.
                          Han sa även att om jag skulle skaffa diskus så kunde jag inte ha kvar min mal som är ca 15-20 cm, då den skulle äta på diskusarnas slem. Men konstigt nog så har jag träffat en annan odlare som hade en större mal en mig med hans diskus :S
                          Får malar en gång för sig att suga sig fast på diskus kan det vara svårt att få dem sluta med detta, men det kan likaväl funka jättebra med malar och diskus tillsammans.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...