Mosaikgurami + ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Mosaikgurami + ?

    Hejsan!
    Jag får verkligen ursäåkta för alla mina trådar, men jag ångrar mig ju angående fiskval hela tiden, men tillslut ska jag väl antagligen komma fram till det optimala då,

    I mitt kommande Asien akvarium på ca 180 liter ( mer eller mindre, men minst 150 liter är spikat iallafall) hade jag ju tänkt ha tigerbarber, botior, och algätare.

    Men nu istället så har jag börjat tänka att jag ska börja odla Mosaikgurami i det istället. Så lite frågor:
    1. Vilka fiskar (Om någon) går att ha med dom som varken äter upp deras rom eller yngel? (Algätare?)
    2. Hur skulle ni inreda för att få dom att må toppen? (Sand, bakgrund, växter+antal, hur mycket lavasten, och hur mycket rötter?)
    3. Äter dom upp sina yngel när dom väl blir frisimmande?

    Tacksam för svar!

    Hej!
    Tillbaks efter paus.
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    #2
    Jag kan inte mycket om guramis yngel men de måste ha flytväxter för att leka. Mosaikguramis är mycket vackra, bra val

    vi har sjösten, mycket flyväxter, mycket andra växter som de gillar.
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      Skulle säga också att de verkar totalt ointresserade av stenar, ved och mangrove rötter. Håller sig mest uppe i flytväxterna och i mitten av akvariet.
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av linda.n
        Jag kan inte mycket om guramis yngel men de måste ha flytväxter för att leka. Mosaikguramis är mycket vackra, bra val

        vi har sjösten, mycket flyväxter, mycket andra växter som de gillar.
        Okey, tack! Det visste jag inte.

        Men har du ingen erfarenhet av att dina guramis fått yngel? För isåfall kanske du vet om de är yngelvårdande efter "äggstadiet" eller om dom äter upp? Vet bara att dom försvarar rommen
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Har nu läst att ynglena blir uppätna även av hanen när dom börjar simma runt.

          Finns det INGEN gurami som är yngelvårdande även eftter att ynglena kläckts?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Kolla i artbeskrivningarna, där står det säkert!

            Jag har en guldhona och en mosaikhane och de har inte lekt alls, kanske för att de är olika. (men samma art)

            du kan ju köpa en yngelkasse att flytta över i när äggen är lagda. det brukar funka bra! ynglena kan också behöva speciell mat när de är små.
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av linda.n
              Kolla i artbeskrivningarna, där står det säkert!

              Jag har en guldhona och en mosaikhane och de har inte lekt alls, kanske för att de är olika. (men samma art)

              du kan ju köpa en yngelkasse att flytta över i när äggen är lagda. det brukar funka bra! ynglena kan också behöva speciell mat när de är små.
              Nej, jag vill itne lägga ynglena i yngelkasse bara för att få upp dom, utan jag vill att föräldrarna ska klara det själva.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                Jag förstår, men om hanen käkar dem så blir det ju inga.... då får du flytta honom tills de är större. Eller skaffa yngelvårdande fiskar.
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ja... Jag sviktar lite mellan Kakadua ciklider och guramis, eller någon annan asien
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    välj mosaik gurami, du kmr inte att ångra dig. jag själv köpte för några dagar sen en hane och 3 honor och de är för jäkla snygga och jag ångrar mig inte alls! .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Mosaikgurami är nog högt upp på kandidat listan nu, kan dock inte säga att det är spikat, för det har jag nog redan sagt om 3 olika fiskuppsättningar i detta akvariumet, och så likförbannat har jag ändrat mig.

                      Men tror ni det skulle funka med:
                      4 Mosaikguramis
                      5 kuhlii ålar
                      Några körsbärsräkor
                      Några malaysiska sandsnäckor

                      Skulle mosaikguramin äta upp räkorna? Kommer kuhliiålarna äta upp ynglena när hanen slutat vakta? (Har hört att dom inte gör det, dom har för små munnar)
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        jag tror inte att kuliålarna ger sig på äggen, men jag är inte helt säker. kuliålen tycker jag gömmer sig större delen av dan för att sen efter att akvariet har släckts börja simma runt överallt.

                        men om du nu får yngel av mosaik gurami så flytta hellre på ynglen så att de inte blir uppätna.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Så fort ynglen blir frisimmande slutar hanen vakta dem, de blir då mat. Det finns nog ingen labyrintfisk som klarar av att föda upp yngel i ett sälskapsakvarium.
                          Om du vill ha vuxna fiskar och yngel från Asien i samma akvarium skall du nog i stället skaffa Puntius titteya eller Puntius nigrofasciatus. Med rätt inredning, mycket finbladiga växter och javamossa så kan du få fram yngel av dessa arter.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Fast ynglena bryr jag mig nog inte så jätte mycket om, bara alla arterna trivs tillsammans utan att tex. räkorna blir uppätna, osv.

                            Sen har jag ju ett yngelakvarium också där jag kan föda upp lite yngel, men jag tänker inte vara nere med håven och skrämma livet ur alla fiskar varje gång det blir yngel.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • linda.n
                              • March 2008
                              • 459

                              #15
                              Mina stora guramis äter inte räkor, inte ens de minsta. ser inte ens åt dem.
                              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                              Kommentar

                              Arbetssätt...