Bok som ej stämmer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Bok som ej stämmer.

    Akvariefiskar, 500 arter i färg. Skötsel och vård, av Klaus Paysan.
    Den boken stämmer inte så bra tycker jag på flera arter. Fembandsbarber är ju väldigt lugna av sig, men i boken varnar författaren för att ha dem med t.ex. en kampfisk pga deras ''fenbitande''. Fembandsbarber är ju faktiskt inte fenbitare.
    Dvärggurami förklaras som väldigt lugn, helt fel, de är ju väldigt hårda, inte bara mot andra dvärgguramies utan mot andra slags guramis också.
    .. känner att boken inte är bra att lita på?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    lille gerhard (OT)

    Ja Vem kan man egentligen lita på...
    Kunde inte bara låta bli...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Många olika åsikter finns det även om akvaristiken är min erfarenhet av livet, böckerna och även zoopet.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Hur gammal är boken?
        Många akvarieböcker är omtryckningar av amerikanska eller tyska böcker från 70-80 talet, och fakta i dem är ofta helt åt h-e. Kunskapen om fisk har exploderat sen internet kom.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Nu hittar inte jag mitt exemplar av den boken men jag har för mig att den känns gammal, något massproducerad.

          Man kan inte lita på allt som står i böcker, oavsett om de är nya eller gamla, översatta böcker ska man ta med en extra nypa salt, särskilt om de är utgivna av ett förlag som inte är inriktade på hobbyn.

          Fembandsbarb är ett populärnamn, jag har för mig att jag har sett det namnet användas på vad vi normalt sett kallar tigerbarb, i en översatt bok. Men jag tror inte att det är omöjligt att fembandsbarber kan utveckla fenbitande under vissa omständigheter. Dvärgguramis är normalt sett mycket fredliga om man jämför med till exempel blåguramihanar i lekhumör.

          Så, det kommer ny kunskap, allting är relativt, det kan bli fel i översättningar, en del böcker är producerade utan nämnvärda faktakvalitetskrav.

          Kommentar

          Arbetssätt...