Fiskar i 240 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeli
    • February 2006
    • 30

    Fiskar i 240 liters?

    Jag har fyndat på Blocket och ska uppgradera från 100 liter till 240 liter, jippi! Nu funderar jag på vad jag ska ha för fiskar och skulle uppskatta om ni kom med åsikter. I mitt gamla kar har jag
    1 ancistrus
    5 svarta fantomtetror
    2 black molly
    1 honungsgurami

    Hade gurami som "huvudnummer" i akvariet med 6 st men de råkade ut för parasiter och dog. I och med att jag haft lite otur med guramis så känner jag inte riktigt för att prova igen med just honungsgurami (även om de är fantastiskt söta och roliga) men det kanske finns någon annan sort som inte är lika känslig? Är också nyfiken på ciklider men vad ställer det för krav på övrig fiskbesättning och växtlighet? Någon som har några andra förslag?
  • Bordusius
    • October 2008
    • 108

    #2
    Praktbotian e en kul firre i stim ( minst två, helst 5), dom e clownerna i mitt akvarium . Även städare så dom gör nytta samtidigt som dom e kul o titta på.
    Senast redigerad av Bordusius; 17 October 2008, 10:47.
    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

    Kommentar

    • Jeli
      • February 2006
      • 30

      #3
      Palettciklider kanske? Vad har ni att säga om dem, funkar de med de fiskar som redan finns?

      Kommentar

      • Bordusius
        • October 2008
        • 108

        #4
        Hörde på detta forum (läste att palettciklider blir väldigt aggresiva så fort dom ska ha ungar. Tror inte fantom tertorna och Mollysarna kommer att gilla det speciellt mycket. Jag föredrar Fjärilsciklider framför palett men jag vet inte hur pass agressiva dom blir vid yngling. Ancistrus (beroende på storlek i förhållande till dom andra fiskarna brukar kunna ta vara på sej själv utan att för den delen vara agressiv så för han/hon blir det nog inga problem. Honungsguramin vet jag inget om (det kan ju diskuteras att jag VET det andra ochså men det är min erfarenhet med dom arterna (har haft dom själva
        Senast redigerad av Bordusius; 20 October 2008, 15:13.
        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

        Kommentar

        • Jeli
          • February 2006
          • 30

          #5
          När jag var på zooaffären i stan och kollade utbudet av fiskar så sa de att dvärggurami inte gillar att bo stort, alltså att de inte skulle trivas så bra i ett så stort akvarium. Vad säger ni om det?

          Kommentar

          • Jeli
            • February 2006
            • 30

            #6
            Många frågor blir det... Men hur många scalarer skulle man kunna ha i ett 260 l kar? Stämmer det att man bara kan ha ett lekpar för att det inte ska bli bråk? Går det förresten att könsbestämma dem när de är små så att man kan få en hona och en hane redan från början? Som sagt, många frågor.... :-)

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av Bordusius
              Praktbotian e en kul firre i stim ( minst två, helst 5), dom e clownerna i mitt akvarium . Även städare så dom gör nytta samtidigt som dom e kul o titta på.
              Praktbotior ryms inte i det akvariumet.

              Kommentar

              • Bordusius
                • October 2008
                • 108

                #8
                Ursprungligen postat av Jeli
                Många frågor blir det... Men hur många scalarer skulle man kunna ha i ett 260 l kar? Stämmer det att man bara kan ha ett lekpar för att det inte ska bli bråk? Går det förresten att könsbestämma dem när de är små så att man kan få en hona och en hane redan från början? Som sagt, många frågor.... :-)
                Jag hade 4 scalare i mitt kar men det gillades inte av det äldre paret som hela tiden jagade runt dom två lite mindre som inte var ett par. Gav upp med dom äldre och lämnade in dom i zooaffären till slut. Jag hörde att man kan känna igen scalar hannar på att dom blir lite större och får en knöl vid bröstfenan.
                I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                Kommentar

                • Bordusius
                  • October 2008
                  • 108

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Praktbotior ryms inte i det akvariumet.
                  Varför inte? Jag vet att botiorna kan bli ganska stora 20~30, om den storleken uppnås på mina kommer jag naturligtvis att fixa en annan bostad till dom men mina är ungifär 5 cm. Jag har ett 250~300 liters hörnakvarium. Jag menar bara att man kan ju inte välja en fisk för hur stor den kommer att kunna bli som max, jag har en segelfensmal och dom kan ju bli upp till 50 cm, då har jag verkligen för litet akvarie om det skulle hända men inga fiskar blir ju fullvuxna över en natt
                  Senast redigerad av Bordusius; 20 October 2008, 15:17.
                  I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Dock så hämmar ett för litet akvarium en fisks tillväxt. Visst, det funkar en tid när de är små, men tillslut är akvariet för litet och de slutar växa och blir då missbildade. Praktbotian är en riktigt aktiv fisk som kräver stooort simutrymme, samt rätt strömt vatten som de gillar att leka i.

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #11
                      Ett avlångt akvarie till Botiorna är alltså att föredra, på runt 400 liter kanske?
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Skulle nog funka, bara bottenytan är stor nog.

                        Ta en titt på denna så får du se hur snabba och aktiva de är, även som vuxna:

                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                        Kommentar

                        • Bordusius
                          • October 2008
                          • 108

                          #13
                          , dom e ju så fin. Såg ut som ett ~700 liters kar typ. Dom jag har e lika aktiva men eftersom jag inte har strömmande vatten så brukar dom roa sej med att reta platyhonorna genom att simma uppåt i en vid båge under platyn så att denne måste följa med rörelsen, dom turas om ibland. Få tänka efter lite o göra några modifieringa i karet jag har nu så jag frigör mer botten åt dom helt enkelt
                          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                          Kommentar

                          Arbetssätt...