Tips på stimbildande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angarth
    • February 2008
    • 17

    Tips på stimbildande fisk

    Hej!

    Jag har inte lyckats hitta informationen jag söker genom att leta i forumet så vi försöker med en fråga...

    Jag skall precis dra igång ett kar på ca 350 liter och funderar på vilka fiskar jag skall ha i.
    Jag är relativt ny på det här och försöker inte återskapa någon specifik biotop eller satsa på specifika arter. Jag söker istället en mix av arter som går bra tillsammans. Det viktigaste, som jag vill utgå ifrån vid valet av ytterligare arter, är ett stort och snyggt stim.
    Jag undrar därför vilken art jag skall välja - vilken art är den mest stimbildande?

    Jag skulle bli mycket tacksam för förslag på stimbildande fiskarter samt andra fiskar som en relativt grön snubbe som jag kan hålla tillsammans med dessa.

    Fire away!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    De flesta populära tetrorna i handeln stimmar hyfsat, speciellt om de får gå i en grupp med många individer. Ganska ofta blir det dock så att de stannar av och glesnar - kanske beroende på viss trygghet i karet o.s.v.
    En tetra som dock håller stimmet och livligheten under lång tid är Rödmunstetran - den skulle du kanske kunna testa.
    Själv har jag i ett kar Rosentetra, som är mycket vacker och, iallafall i mitt kar, stimmar väldigt fint.

    Kommentar

    • Angarth
      • February 2008
      • 17

      #3
      Tack för tipset!

      Jag har kollat på rödmunstetra en del, men jag har även blivit tipsad om att tigerbarber skulle vara mycket stimbildande... Vad tror ni i forumet om det?

      Som du säger så sprider de nog sig efter en tid, men jag letar efter en art som håller ihop så mycket och länge som möjligt

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Om du har tigerbarber så begränsar du dig ganska mycket i ditt övriga val av fiskar.
        Tigrarna är ju kända fenbitare och funkar inte bra i sällskap med fenfagra och storfenade fiskar.
        Så vad har du tänkt dig för fiskar i övrigt?
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Angarth
          Tack för tipset!

          Jag har kollat på rödmunstetra en del, men jag har även blivit tipsad om att tigerbarber skulle vara mycket stimbildande... Vad tror ni i forumet om det?

          Som du säger så sprider de nog sig efter en tid, men jag letar efter en art som håller ihop så mycket och länge som möjligt

          Ja, Barber har nog en ganska "lång" stimtid - har dock ingen erfarenhet av dessa.
          Det dyker nog upp en massa tips här om olika bra stimfisk!

          Kommentar

          • Angarth
            • February 2008
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Om du har tigerbarber så begränsar du dig ganska mycket i ditt övriga val av fiskar.
            Tigrarna är ju kända fenbitare och funkar inte bra i sällskap med fenfagra och storfenade fiskar.
            Så vad har du tänkt dig för fiskar i övrigt?

            Det är faktiskt inte speciellt planerat mer än "ett redigt stim". Jag har dock fått vissa indikationer från min bättre hälft om att kuhliiålar skall finnas med...

            Tanken jag har är att börja med att identifiera vilken stimfisk jag vill ha och sedan bygga resten kring det... är det ingen bra väg att gå kanske?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Den stimfisk jag hört mest positivt om när det gäller att hålla ihop i stim är just rödmunstetra som ni redan diskuterat. Vet de som haft dessa i många år och de stimmar fortfarande lika fint.

              Det som egentligen fattas i ditt kar nu då är någon mal och "huvudattraktionen" i form av någon/några ciklider eller guramis tex.
              Kuhliistim och något tetrastim har ju redan bestämts
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Angarth
                • February 2008
                • 17

                #8
                oh! jag visste inte ens att khuli var stimbildande!!! avslöjade jag just hur grön jag är eller... ja ja

                Hur många rödmunstetror bör jag ha för att få ett riktigt rejält stim och hur många Khuliissar bör ja ha för att de skall må bra (och frun bli glad)?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Angarth
                  oh! jag visste inte ens att khuli var stimbildande!!! avslöjade jag just hur grön jag är eller... ja ja

                  Hur många rödmunstetror bör jag ha för att få ett riktigt rejält stim och hur många Khuliissar bör ja ha för att de skall må bra (och frun bli glad)?
                  10-20 Rödmunstetror skulle du nog lätt kunna ha och om du börjar med 10st kan du ju fylla på tills det ser bra ut efterhand.

                  Ca. 6st Kuhlii tror jag blir lagom.

                  Skänker även denna länk att ögna igenom innan du/ni drar igång

                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Angarth
                    • February 2008
                    • 17

                    #10
                    Tackar!

                    Har sett den men den är värd att läsa igen

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Angarth
                      Tackar!

                      Har sett den men den är värd att läsa igen
                      Helt klart .. Bättre en gång för mycket
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...