Vilka fiskar passar i 100l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mamamuu
    • October 2008
    • 14

    Vilka fiskar passar i 100l?

    ska skaffa ett 100l akvarium, har på jobbet ett med ciklider, men jag vill ha nåt annat som syns och som är lite roliga. Har förläst(?) mig på fiskar så nu vet jag varken ut eller in Funderar nästan på en röd krabba i akvariet, såg att dom sålde sådana på nätet och att dom skulle gå att ha med alla fiskar? Är det sant?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Krabbor kräver OFTAST en land-del, och det tar upp mycket plats i ett 100 L akvarium, och jag tror inte du kan ha några fiskar över huvud taget då.

    Annars om du är sugen på ciklider: Någon form av snäcklekare vore väl perfekt?

    Kommentar

    • mamamuu
      • October 2008
      • 14

      #3
      Vill inte ha cilklider, gärna nåt annat kul

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        släng i ett gäng rödnos räkor, amano räkor och ett stim med ngn rasbora.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #5
          Jag har en Marmorkräfta (finns en bild på en med barn på ryggen i tävlingsdelen här på zoopet. Kan rekomendera den för den är ett roligt inslag på akvariebottnen. Den fisk han inte går ihop med som jag har är segelfensmalen men eftersom malen är mycket större så är det inte några problem annat än för kräftan om han kommer för nära . Han är ungifär 5 cm fråm nos till stjärt så han är inte svår att upptäcka när han patrullerar bottnen efter matrester eller springer igenom till sin amfora som han bor i med en tablett.
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Du kan ha någon mindre Gurami och ett stim rasboror. Finns en del färgglada sådana
            Några Kuhliiålar till det så har du en biotop
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              Marmorkräftan har tydligen en förkärlek till växter när den kommer upp i storlek.
              Knipps knipps så ser det mesta ut som hackad dill på ytan
              iaf utifrån den erfarenhet jag fått av dom.
              Den knipsar gärna fenor på bottensovare men verkar inte så jätte intresserad av att äta upp polarna i karet (kan ju bero lite hur hungriga dom är oxå.)
              MEN dom är helt klart fachinerande (om man som sagt vill offra växterna)
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Bordusius
                • October 2008
                • 108

                #8
                Jag märkte att min grävde o klippte växter men det verkade fungera om jag bara la mer grus o sand på så att han inte fick smak på utstickande rötter. Fick ett riktigt gott skratt en gång när jag precis bytt vatten och inventerade fiskarna som precis blivit tillbakasläppta. Jag letade efter kräftan men hittade honom inte...föränn han kom farande tvärs över karet hängandes i en av dom vuxna skalarernas långa bukspröt, fasen va roligt det såg ut . Skalarens spröt växte ut igen och kräftan lärde sej en läxa. På senare tiden så sitter han mest i öppningen i sin amfora o vaktar. Ang att dom attackerar fiskar så har jag två olika erfarenheter så jag tror det beror på hur aggresiv den individuella kräftan är. Den jag har nu låter platy simma in i amforan framför klorna utan att han gör något men en tidigare mumsade bottenlevande fiskar innan jag satte honom i karantän
                Senast redigerad av Bordusius; 14 October 2008, 14:58.
                I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                Kommentar

                • mamamuu
                  • October 2008
                  • 14

                  #9
                  Marmorkräktan är den svår att få tag i?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...