hur lång tid överlever de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solrosolja
    • February 2008
    • 41

    hur lång tid överlever de?

    Hallo.
    jag ska köpa ett helt gäng med tetror imorn, och jag undrar då hur lång tid de klarar sig i plastpåsen man får i butiken, för jag har en liten bit hem.

    tacksam för snabba svar
    -solrosolja-
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    #2
    15 timmar utan problem.

    Kommentar

    • BlueJ
      • January 2008
      • 261

      #3
      15 timmar har jag aldrig hört trode det var mindre dock haft dem i 4,5 halv timme i påse
      The nicest person is nott always the winner

      Kommentar

      • SandraW
        • September 2006
        • 163

        #4
        På auktioner får fiskarna vara länge i påse.
        Säljaren kanske fiskar upp dom 8 på morgonen och köparen kommer hem 20 på kvällen, 12 timmar i påse och jag har då aldrig haft någon fisk som verkat mått dåligt av det, det gäller ju såklart att det är noga packetterat med bra med luft och lagom med vatten.

        Kommentar

        • solrosolja
          • February 2008
          • 41

          #5
          OJ, det var ju mycket mer än jag trodde. då ska nog min lilla tur hem inte var ngt större problem.
          Där släppte den stressen, väldigt skönt.

          tack
          -solrosolja-

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Skojar ni med mig eller? fiskar ska inte vara i påse mer än 2 timmar...... De som säljs på auktioner är packade med syrgas och inte vanlig luft.

            För övrigt så kommer ett stim tetror vara sönderstressade i en och samma påse.

            Ge inte ut råd utan att tänka er för, att någon lyckas ha nån fisk i en påse i 12 timmar med vanlig luft är fanemej ett mirakel
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • greeen
              • July 2008
              • 8

              #7
              Jag ska härmed delge mina erfarenheter.

              Jag flyttade för ca en månad sedan med ett tjugotal fiskar, och alla överlevde och mår fint idag. De flesta är dock rätt tåliga: Ancistrus, platy och sebrafiskar. Men jag har en liten otocinclusmal också, som vad jag vet är mycket känsligare.

              Det jag använde vid flytten var en mindre dunk, ca 10 liter, i plast. Under natten (lång flytt) lät jag doppvärmare och luftpump med syresten ligga i dunken. Under transporten hade jag korken öppen mest hela tiden.

              Du kanske inte kan påverka hur de äter innan, men jag lät inte mina få mat på ett par dagar för jag hade läst att avföringen kunde skada fiskarna när det blir mycket.

              Jag hade ihjäl två neontetror när jag köpte mina första fiskar och var nybörjare. Tror det berodde på för låg temperatur (~22C!), så se till att påsen behåller värmen.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                en "normal" transport, med normal "packning", på kanske 2-3 timmar är normalt inga problem.

                skall man åka längre, eller är orolig, så be affären packa fisken en och en, även om man köper stora stim. stora påsar med 50/50 luft/vatten, be affären packa med tidningspapper runt påsarna, och sedan
                stoppar man ner dom i sin kylbox (utan kylklampar då....), på med locket.

                då bör det inte vara några problem med 10-15 timmar.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  obs....ju längre tid i påsen, desto mer försiktighet vid inkoppningen.....dvs längre tid för inkoppningen.....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    Skojar ni med mig eller? fiskar ska inte vara i påse mer än 2 timmar...... De som säljs på auktioner är packade med syrgas och inte vanlig luft.

                    För övrigt så kommer ett stim tetror vara sönderstressade i en och samma påse.

                    Ge inte ut råd utan att tänka er för, att någon lyckas ha nån fisk i en påse i 12 timmar med vanlig luft är fanemej ett mirakel

                    sant att de _ska_ inte vara längre än som behövs, men det går att ha fisk i påse väldigt länge om man som någon annan skrev packar bra, en och en och mycket luft för syret...ca 1/3 vatten 2/3 luft och så självklart försök hålla inne med maten innan så vattnet inte blir dåligt pga bajs

                    10-12 timmar är inga större problem om det inte är en känslig fisk om man nu inte klantar sig med packningen

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amaro
                      Skojar ni med mig eller? fiskar ska inte vara i påse mer än 2 timmar...... De som säljs på auktioner är packade med syrgas och inte vanlig luft.

                      För övrigt så kommer ett stim tetror vara sönderstressade i en och samma påse.

                      Ge inte ut råd utan att tänka er för, att någon lyckas ha nån fisk i en påse i 12 timmar med vanlig luft är fanemej ett mirakel
                      Antingen så är detta inlägg ett stort skämt eller så har du tagit någon olaglig substans innan du skrev det, vilket som är sista meningen stor humor. "Ge inte ut råd utan att tänka er för". Tänk vad många fiskar som inte läst ditt inlägg, och vad många fiskar som trott att de varit i påsar fyllda med syrgas på auktioner när de i själva verket inte var det. Om de hade läst ditt inlägg hade de ju legat döda för länge sen

                      Singelpackar man är risken för dödlighet _extremt_ låg, skulle jag vilja påstå. Nu brukar man ju iofs väldigt sällan orka singelpacka tetror, och inte stressar de sönder varandra för det. Det finns nog få exportörer som orkar singelpacka neontetror t.ex., och inte har de dött av att de blivit sönderstressade av att vara så många

                      Hur länge de klarar sig? Jag skulle säga ett dygn utan problem, flera dagar om de är singelpackade (utan syrgas). Men säger man något sånt får man väl spöstraff Detta förutsätter ju förstås att fiskarna är i bra kondition innan också.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Hur länge kan ingen garantera. Beror på art, är dom nymatade eller utan mat ett par dagar innan. Men att dom inte klarar mer än 2h är ju knappast något som stämmer
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av Amaro
                          Skojar ni med mig eller? fiskar ska inte vara i påse mer än 2 timmar...... De som säljs på auktioner är packade med syrgas och inte vanlig luft.

                          För övrigt så kommer ett stim tetror vara sönderstressade i en och samma påse.

                          Ge inte ut råd utan att tänka er för, att någon lyckas ha nån fisk i en påse i 12 timmar med vanlig luft är fanemej ett mirakel
                          Då har du aldrig varit med på en storauktion, där det är såna som oss som säljer våra fiskar, och det är där de ligger förpackade lätt 12h UTAN syrgas. Utan att ta skada. Ha, jag skulle vilja se alla som ska på storauktion stå och packa sina fiskar med syrgas hemma på morgonen...

                          Kommentar

                          • mamamuu
                            • October 2008
                            • 14

                            #14
                            Fraktade två malar i påse i dryga 6 timmar, inga bekymmer.

                            Kommentar

                            • JonasN
                              • September 2008
                              • 357

                              #15
                              I ett aktivt akvarium konsumerar fiskarna mellan 5-15% av syret i vattnet medan bakterierna står för det övriga 85-95%. Så om man ser till att fisken är nybajsad och hungrig när man stoppar honom i påsen dröjer det rätt lång tid innan han stryker med av syrebrist.

                              Ett tankeexperiment:
                              Vikt, m_akvariefisk= 2-5g
                              Syrekonsumtion /g fisk, Sm=0.4 mg O2 h-1 g-1 (Enligt litteraturen ex.Prosser '73)
                              Syrekonsumtion, Smax=2 mg O2 /h

                              Plastpåse som fisken förvaras i: 3 L, 1/3 vatten 2/3 luft
                              Luft innehåller ca 20.9 % O2
                              V_Luft=0.66 L p=101.3 kPa
                              V_02= 0.138 L R=8.314
                              M_O2= 32 g/mol T=21°C=294.15 K
                              m_02=M_O2*p*V_O2/(RT)=0.183g=183mg

                              t=m_02 / Smax= 183/2 = 91.5 h (3.8 dygn)

                              Vad säger detta? Jo att om inga bakterier är närvarande så kan en 5g fisk (medel akvariefisk) överleva i en påse nästan 4 dygn innan den dör av syrebrist.


                              *Detta är lite av en överslagsberäkning åt maxihållet. En hel del förenklingar har gjorts. Ej räknat med syret som finns löst i den nyupptappade vattnet. Antagit att allt syre i slutändan löser sig i vattnet allt eftersom fisken konsumerar det osv. Men det ger iallafall en riktning.

                              PS. Om nån skulle orka ersätta luften i påsen med syre skulle tiden kunna ökas med en faktor 4.8 alltså till kanske 14 dygn. Men det är ju rätt lätt att öppna påsen och byta luft med.

                              Reserverar mig för slarvfel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...