Vad ska jag ha för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Vad ska jag ha för fisk?

    Har ett 200 liters akvarium. Just nu simmar där:
    7 st Corydoras aeneus
    4 st Scleromystax barbatus
    2 st palettciklid + rom som snart kläcks
    4 st Cryptoheros myrnae
    4 st glödbandstetra
    1 st ancistrus

    Som det är nu simmar alla runt nära botten eller lite ovanför och jag skulle gärna vilja ha något som rör på sig lite högre upp.
    Fredlig måste den vara, ingen fenbitare eller dylikt.

    Tack på förhand
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dels skulle jag personligen utöka stimmet med glödbandstetror till minst det dubbla, sedan är någon sorts gurami ganska passande sett från dina önskningar.
    Min favorit bland de lite större guramisorterna och som passar i ditt kar är Mosaikgurami.
    Den enda risken är paletterna som har lekt och kan då bli ganska aggresiva men det brukar för det mesta funka fint.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Lite olika gurami ska jag titta närmare på.
      Glödbandstetrorna borde jag utöka också men har inte bestämt mig för om jag vill ha kvar dom eller inte.

      Just dom här paletterna verkar faktiskt inte speciellt aggressiva, de har haft yngel många gånger förut men aldrig har någon fisk råkat illa ut, de jagar bort dem 1 dm eller så sen är de nöjda.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är ganska skönt om man har ett palettpar som beter sig på det viset. Jag hade själv ett par paletter för ett par år sedan som gick tillsammans med Endlers och jag såg inte att de rörde ett endaste yngel.
        Är det någon annan tetra du har funderat på eftersom du är tveksam på deras fortsatta karriär i ditt kar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Tänk på att barbatus gärna vill ha det kallare i akvariet än övriga fiskar dom gillar temp på runt 18-23 grader.

          Sen bör man inte ha mer än ett par barbatus i ett akvarium då dom bör hållas i par då hannar är revirhävdande mot andra hannar.

          Det är inte många som är på lästa om deras
          revirhävdande och tycker fortfarande att man ska ha ett stim av dom. men mer än 1 hanne ska du helst inte ha iaf.

          Kan sluta med riktiga fighter annars.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • SandraW
            • September 2006
            • 163

            #6
            Ja det är jätteskönt, man har ju hört så mycket om att paletter ska vara jätteaggressiva men som sagt, inget jag märkt av!

            Nej du, tetror har jag inte funderat så mycket på mer än att jag vill ha något form av stim, möjligt att jag kompletterar glödbanstetrorna senare eller helt enkelt byter sort.

            smegga: Jaså, det där om att dom var revirhävdande visste jag inte. Än är de väldigt små (2-3 centimeter bara) så jag får väl avvakta och se hur det ser ut om ett tag då de är större, är väl inte värre än att man får sälja

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ganska intressant med barbatusmalarna, det har jag inte hört förut.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • starman_
                • March 2004
                • 791

                #8
                pansarmalarna hade jag ökat upp till 10st. Även tetrorna, även nån mal till

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av SandraW
                  smegga: Jaså, det där om att dom var revirhävdande visste jag inte. Än är de väldigt små (2-3 centimeter bara) så jag får väl avvakta och se hur det ser ut om ett tag då de är större, är väl inte värre än att man får sälja
                  Då är det ju ingen fara än så länge men håll lite koll på dom i framtiden bara så är det ju ingen fara.

                  ansjo:

                  man lär sig nåt nytt varje dag...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • SandraW
                    • September 2006
                    • 163

                    #10
                    En ancistrushona står på önskelistan faktiskt, får se om jag får tag på nån Hade ett par men honan dog..

                    smegga: kan man se skillnad på könet på barbatusmalarna på nåt sätt?

                    Kommentar

                    • jesper_b
                      • June 2006
                      • 1201

                      #11
                      Ursprungligen postat av SandraW
                      En ancistrushona står på önskelistan faktiskt, får se om jag får tag på nån Hade ett par men honan dog..

                      smegga: kan man se skillnad på könet på barbatusmalarna på nåt sätt?
                      Info från GOC

                      "Honor blekare och anspråkslösare i beige och gråa färger medan hannar är slankare med tydligt mönster i svart med inslag utav guld/vit aktiga prickar och ett guldfärgat band löpande över nos ryggen."

                      Gillar inte att förklara men jag kan se det när jag kollar på dom.
                      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                      Mina Malar:
                      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                      Kommentar

                      • SandraW
                        • September 2006
                        • 163

                        #12
                        Okej!
                        Jag har en som jag tycker är lite starkare i färgerna än de andra tre, fast i och för sig kanske det är för tidigt att se kön på dem då de är så små?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...