Mindre arter lämpliga för strömmande vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flahultarn
    • January 2006
    • 22

    Mindre arter lämpliga för strömmande vatten

    Håller på och planerar för att dra igång ett nytt avlångt kar. Tänker mig 2-2,5 meter långt men ganska grunt (~15 cm) och inte så högt (~20-25 cm). Ska sitta på vägg så det får inte bli för tungt.

    Jag vill ta tips på lämpliga arter som trivs i rätt strömt vatten. Insug i ena änden och utsug i den andra. Vilka akvariefiskar kan tänkas trivas i ständigt rörligt vatten utan så mycket lugnare partier? Det går väl iofs att skapa lite lugnare platser bakom stenar etc, men ändå. Det får ju inte vara några större fiskar. Någon med tips?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    L-malar och Corydoras?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      kul ide! många som spånat på denna tanke men jag har inte sett några bilder på ett klart strömakvarium...

      hoppas på bilder framöver

      just det fiskar ja... samma som nina eller kanske sebrafisk?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Danios. De flesta små grönlingsfiskar (botior, strömgrönlingar mm). Små L-malar av alla slag. Många pansarmalar. De flesta levandefödare (jo, faktiskt)...

        Skall du ha riktigt strömt, ett antal tusen liter i timmen i cirkulation, så hanterar Chaetostoma-malar och strömgrönlingar (Beaufortia, Gastromyzon mfl) precis hur mycket ström som helst så länge de har nån fast yta att fästa sig vid. Det gör även Stiphodon-gobies om du hittar såna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Flahultarn
          • January 2006
          • 22

          #5
          Jo, Corydoras förstås. Jag har ett tiotal pygmeus som ska få flytta dit, glömde nämna det. Dom är trevliga.

          Kommentar

          • Flahultarn
            • January 2006
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Danios. De flesta små grönlingsfiskar (botior, strömgrönlingar mm). Små L-malar av alla slag. Många pansarmalar. De flesta levandefödare (jo, faktiskt)...
            Ah, levandefödare, då ökar ju utbudet rejält, intressant. Men lever de naturligt i strömt vatten?

            Ursprungligen postat av Azur
            Skall du ha riktigt strömt...
            Nja, kanske inte riktigt kraftigt, har Powerhead AC 30 och 50 uppges ju för ca 600 resp 1000 liter i timmen även om jag tror det dämpas en del av motståndet. Tror dock att det blir rätt bra rörelse på vattnet ändå, och det blir ju konstant från ett håll till det andra. Får se hur det faller ut, går ju att variera.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Levandefödare? Det trodde då inte jag heller, men jag litar fullt ut på Azur
              Dock skulle jag inte välja "vanlig" Guppy utan ifall Guppy står på listan borde det väl vara bättre med Endlers. Märker ju hur mina "vanliga" Guppy här hemma kämpar på med vanliga pumpar

              Innan vi flyttade i somras körde vi samtliga innerpumpar och fiskar i ett kar (450L) och Guppyna pallade inte riktigt strömmarna. De tryckte uppe på pumparna.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                antar att du ska göra/beställa ett eget kar? lite annorlunda mått minst sagt!

                men som sagt. jättespännande projekt och det skulle vara superkul med bilder var det lider...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ang. Levandefödare och strömt vatten.
                  Kika på detta klippet på svärdbärare.
                  A nice video in strong currents of the Rio Choy. There are a couple of nice males shown here. Notice all the large black snails

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Flahultarn
                    • January 2006
                    • 22

                    #10
                    Som sagt, det är på planeringsstadiet, men det känns allvarligt menat. Vad jag är mest orolig för ar att det ska falla på vägghyllan det ska stå på. Finns ju inte så stora toleranser för den att böja sig... kan bli blött då . Tror dock jag kommit på en konstruktion som ska hålla OCH fungera även estetiskt.

                    Bilder kommer det att bli under projektets gång när jag väl sätter igång, men det dröjer ett tag känns det som. Annat som pockar på...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...