Skulle detta kunna funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Skulle detta kunna funka?

    Jag ska uppgradera mig till 375L till höstlovet
    Och givetvis funderar jag redan nu på vad jag ska ha i det. Ska köra lowtech med mycket växter och några redmoor-rötter.

    Här följer min preliminära (stavning?) fisklista:
    6 st - Indiska glasmalar
    10 st - Marmorerad bilbuk
    6 st - Corydoras (Sterbai, Julii, Arcuatus eller Panda)
    20 st - Rödmunstetra eller Kilfläcksrasbora (finns fler kandidater)
    1 st - Grenmal
    4 st - Ancistrus
    4 st - Honungs-, Dvärg- eller Chokladgurami
    4 st - Scalare (eller kanske kanske kanske Diskus...)
    + någon dvärgciklid

    Kommer nog hinna ändra listan innan jag har karet, men...
    Tror ni det här är något som kan funka?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    OJ.. Det var mycket det.. Skulle nog halvera dosen Ancistrus och helt skippa scalare/diskus iaf.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ahlqvist
      • January 2008
      • 661

      #3
      Håller med föregående talare.. annars tycker jag du 'täcker upp' akvariet väl

      "
      So Long, and Thanks for All the Fish
      "
      Douglas Adams
      Spana in NVSA's Webbsida!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Fiskarna på listan är de jag funderar främst på, och nej, jag hade inte tänkt ha riktigt alla.

        Fast de flesta av dom är sådana som inte skitar ner så mycket, och lowtech ska man gärna ha lite överbefolkat enligt vad jag läst.

        Känner jag att det kommer bli för mycket sen, så går jag antagligen ner i antal när det gäller cikliderna och/eller väljer bort guramisarna eller bilbukarna. (Ancistrusarna är tänkta att reducera till ett par när jag ser skillnad på könen)


        Om vi bortser från ev. överbefolkning;
        Tror ni fiskarna skulle fungera med varandra?

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #5
          Ja

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Kan inget om glasmalar, bilbukar eller grenmalar men de andra ska nog funka bra.

            Du har ju fördelat det väl på de olika skikten i akvariet (botten, mitten och övre)
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Kan inget om glasmalar, bilbukar eller grenmalar men de andra ska nog funka bra.

              Du har ju fördelat det väl på de olika skikten i akvariet (botten, mitten och övre)
              Det är det jag försökt tänka på Kanske lite många olika stim, men de flesta är dock ganska "bundna" till sitt skikt, så det borde inte se för rörigt ut. Huruvida fiskarna brukar hålla sig där de ska kan ju diskuteras

              Jag har heller ingen erfarenhet av någon av de tre arter du nämner. Jag har läst om dom, och beundrat dom genom glasrutor i zoobutiker
              Glasmalarna får jag gratis av min kompis som ska lägga ner sitt kar.

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Ahlqvist
                Ja
                Precis vad jag ville höra

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ett kar blir oftast snyggast med några få arter i karet, kanske 3-5. Tycker jag iaf

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Ett kar blir oftast snyggast med några få arter i karet, kanske 3-5. Tycker jag iaf
                    Varierar väldigt mycket från kar till kar tycker jag, men håller med om att det oftast är snyggare så.

                    Men om man nu inte klarar av att hålla sig till så få arter?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Glasmalar påstås tyna bort om man har för få, och är rätt känsliga, tror att de inte kommer att gilla lekande scalarer och/eller discus.

                      Jag har också en tendens att köpa på mig olika arter, så att det lätt ser plottrigt ut Men helt klart ser det snyggare, mindre plottrigt, och förmodligen mer naturligt ut, med fler individer av färre arter, än färre individer av fler arter.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Glasmalar påstås tyna bort om man har för få, och är rätt känsliga, tror att de inte kommer att gilla lekande scalarer och/eller discus.

                        Jag har också en tendens att köpa på mig olika arter, så att det lätt ser plottrigt ut Men helt klart ser det snyggare, mindre plottrigt, och förmodligen mer naturligt ut, med fler individer av färre arter, än färre individer av fler arter.
                        Dessa Glasmalar är redan kompisar och har trivts tillsammans i några månader hos min kompis i alla fall, så jag tänker chansa i alla fall. Vill jag sedan utöka antalet så finns det att köpa fler i närheten för rimliga pengar.

                        Det är som sagt inte på långa vägar spikat när det gäller fisk, när karet väl är igång kommer det nog bli lite så att jag känner vad jag vill ha mer av och vad jag kan skippa...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...