vart tog mina Riotetror vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    vart tog mina Riotetror vägen?

    Upptäckte just nyss att 19 av mina 20 riotetror som går med Discusen är borta, det finns inte ett spår av dom någon stans, men vad jag vet så har jag inga fiskätande fisklar, utom discusen i det akvariet, och deras munn är för liten för att en Riotetra skall få plats.

    I övrigt fins det Lejonhuvudciklid (de skall flytta men har inte lyckats få tag på de ännu, vill inte riva hela karet om jag kan undvika det). Två malar, Pleco och Guldpleco. och en stor synodontmal (tror den heter henasynodontis Membranaceus), men vad jag vet så äter ingen av dessa malar mindre fiskar. Chokladmalen är flyttat till Scalaretanken, men där får Riotetrorna gå ifred, förmodligen för att akvariet är väldigt högt.

    Hur har detta gått till?!? Jag begriper ingenting



    Länken ovan är malen jag är osäker på namnet, men vad jag vet så äter inte den småfisk,. eller fisk överhuvudtaget
    Senast redigerad av ciklidtok; 04 September 2008, 16:02.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • mange016
    • May 2006
    • 341

    #2
    Hade samma problem fast med mina kardinaltetror, köpte 20 st och efter 4 dagar hade jag 4 kvar, förstod inte vad som hände så jag skrev ett inlägg här och förklarade vilka fiskar jag hade och alla tippade på min syndontismal. Nu är den borta och mina kardinaler blir inte färre längre !

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är som sagt sannolikt Synodontisen som har ätit upp dina tetror.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är som sagt sannolikt Synodontisen som har ätit upp dina tetror.
        Hmmm...vilken en. Och jag fick höra av handlaren när jag köpte den för en massa år sedan att den var vegetarianHade jag vetat detta då, så hade jag naturligtvis tilläggsmatat med lämpligare föda åt honom

        den stackars chokladmalen har fått skulden för alltiofs är han inte oskyldig den heller, men jag har inte funderat på Synodontisen, för de har gått tilsammans nästan lika länge. Har haft bägge två sedan de var ganska små. Men då visste jag ju att Chokladmalen var fiskätare, och har handlat fisk därefter.

        Vad kan man lämpligtvis ha då? Funderar på Kongotetra och kanske någon Dvärgciklid, men klarar de sej ifrån Synodonten?
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, att Synodontismalar är vegetarianer är väl inte helt sant, inte sant alls faktiskt Låter som ett klassiskt fall av "tänja på sanningen helt eller delvis för att få kunden att köpa fisken".

          Även lejonhuvudsciklider kan, de blir hyfsat aggressiva när de leker. Men både din Synodontis och dina lejonhuvuden är västafrikaner, så därför skulle ett stim Kongotetror passa väldigt bra Att de är mycket snygga gör ju inget heller. Är akvariet tillräckligt stort, och gömställen finns, så skulle du kunna skaffa nå´n art av röd ciklid (Hemichromis), eller den fredligare Anomalochromis thomasi, båda dessa är också västafrikaner, och konkurrerar inte med lejonhuvudena om lekplatser, då de två leker öppet på stenar och rötter, och lejonhuvuden är grottlekare.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Nej, att Synodontismalar är vegetarianer är väl inte helt sant, inte sant alls faktiskt Låter som ett klassiskt fall av "tänja på sanningen helt eller delvis för att få kunden att köpa fisken".

            Även lejonhuvudsciklider kan, de blir hyfsat aggressiva när de leker. Men både din Synodontis och dina lejonhuvuden är västafrikaner, så därför skulle ett stim Kongotetror passa väldigt bra Att de är mycket snygga gör ju inget heller. Är akvariet tillräckligt stort, och gömställen finns, så skulle du kunna skaffa nå´n art av röd ciklid (Hemichromis), eller den fredligare Anomalochromis thomasi, båda dessa är också västafrikaner, och konkurrerar inte med lejonhuvudena om lekplatser, då de två leker öppet på stenar och rötter, och lejonhuvuden är grottlekare.
            Kan man ha Rödciklid med Discusen då? Det är väl den som även kallas Röd Juvel ( Hemiichromis Lifaliili)
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Aha, har du discusarna i samma akvarium? Nja, röda ciklider är nog inte så bra med discus (inte lejonhuvuden heller, när de leker), däremot kan nog Anomalochromis thomasi funka.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Aha, har du discusarna i samma akvarium? Nja, röda ciklider är nog inte så bra med discus (inte lejonhuvuden heller, när de leker), däremot kan nog Anomalochromis thomasi funka.
                Vad är Anomalochromis thomasi då? Nej, Lejonhuvudena skall inte gå kvar däri är det tänkt, men jag har inte fått tag på dom ännu
                Skall försöka plocka dom ikväll igen, när jag ändå är i akvariumet och stör dom Tänkte flytta dom till Scalarena.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9


                  Tror faktiskt inte att lejonhuvudena passar så bra ihop med scalarerna heller. Jag har försökt ha dem ihop ett par gånger, och det gick inget vidare. Första gången lekte scalarerna, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte flyttade sig en millimeter, utan högg till scalarerna i sidan, så att de for iväg i panik. Andra gången lekte lejonhuvudena, och tog över hela akvariet (250 liter om jag minns rätt), ända upp till ytan, så att scalarerna stod och tryckte i hörnena med söndertrasade fenor.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

                    Tror faktiskt inte att lejonhuvudena passar så bra ihop med scalarerna heller. Jag har försökt ha dem ihop ett par gånger, och det gick inget vidare. Första gången lekte scalarerna, och försökte jaga bort lejonhuvudena, som inte flyttade sig en millimeter, utan högg till scalarerna i sidan, så att de for iväg i panik. Andra gången lekte lejonhuvudena, och tog över hela akvariet (250 liter om jag minns rätt), ända upp till ytan, så att scalarerna stod och tryckte i hörnena med söndertrasade fenor.
                    Aj då, ja då får jag försöka byta in dom i sånna fall, jag tror inte affären är något problem heller, jag köper ju nåt annat isället
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Själv är jag sugen på att skaffa vildfångade lejonhuvuden, som finns i en affär här i närheten.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Själv är jag sugen på att skaffa vildfångade lejonhuvuden, som finns i en affär här i närheten.
                        Dom här är odlade, tror jag.
                        Har inte lyckats fåt tag på dom ännu, jag blir nog tvungen att riva. Men de får gå där tills jag skall byta ut växterna, de verkar inte ge sej på Discusen...änn iaf.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, jag har också haft odlade, de han har nu i affären är de första vildfångade jag har sett, tror jag. Nej, de är fredliga så länge de inte leker, då blir det värre.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Hmmm...nu finns det inga småfiskar kvar i nåt av akvariumen. Alla har blivit mat Även Kejsartetrorna som gick i ena tanken har blivit mat. Måste nog inse att jag inte kan ha stimfiskar med mina Malar framförallt.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...