Bottenlevande arter - ytvattenlevande arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Bottenlevande arter - ytvattenlevande arter

    Många har ju efterfrågat att det borde vara angivet i artbeskrivningarna om en art är ytvattenlevande eller bottenlevande eller mittemellan.

    Detta är av praktiska skäl svårt att lägga in så här i efterhand och sedan är det ju också mycket annat som akvariets inredning som påverkar var i akvariet som en fisk befinner sig.
    Därför har jag istället tänkt att skriva en artikel i ämnet och i den artikeln tänkte jag i slutet lägga in en lista på yt- resp. bottenlevande arter/släkten/familjer och jag skulle vilja ha tips på sådana som skulle passa in där.

    Nedan har jag en sådan lista och jag vore tacksam om ni fyllde på med ytterligare tips erller för den delen om något är fel av det jag skrivit nedan.

    Bottenlevande arter:
    Tanganyikaciklider - Hästnosar (Eretmodus, Tanganicodus, Spathodus), Neolamprologus furcifer, Snäckskalslekare
    Västafrikanska ciklider - Steatocranus, Teleogramma, Lamprologus congoensis, Gobiocichla ethelwynnae
    Sydamerikanska ciklider - Retroculus lapidifer, Teleocichla
    Karpliknande fiskar - Balitoridae, Pangio
    Malar - Loricariidae, Callichthyidae, Bagridae, Batrachoididae, Pseudopimelodidae,Doradidae, Akysidae, Auchenipteridae, Brachyrhamdia
    Övriga fiskarGobiidae, Mastacembelidae, Eleotridae, Polypteridae, Potamotrygonidae, Protopteridae

    Ytvattenlevande arter:
    TanganyikacikliderCyprichromis, Paracyprichromis
    Tetror - Lebiasinidae, Gasteropelecidae, Triportheus rotundatus,
    Övriga fiskar – Anableps anableps, Hemiramphidae, Lepisosteidae, Osteoglossidae, Belonidae, Pantodontidae
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 September 2008, 18:41.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag får tacka så mycket för att så många kommer med tips på arter/släkten/familjer som är botten-/ytlevande
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag får tacka så mycket för att så många kommer med tips på arter/släkten/familjer som är botten-/ytlevande
      Jag jobbar fm denna veckan, men om du väntar till helgen s¨ska jag komma med lite info
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Jag jobbar fm denna veckan, men om du väntar till helgen s¨ska jag komma med lite info
        Låter suveränt - ser fram emot det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ray
          • January 2002
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Många sis
          Sydamerikanska ciklider - Retroculus lapidifer, Gobiocichla ethelwynnae
          Gobiocichla är från afrika
          Antar att det va Teleocichla du tänkte på

          Bottenlevandearter :Satanoperca
          Ytvattenlevandearter: Toxotidae ,Ctenoluciidae
          Senast redigerad av ray; 04 September 2008, 16:21.
          ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av ray
            Gobiocichla är från afrika
            Antar att det va Teleocichla du tänkte på
            Tack för påpekandet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Skulle väl iaf säga att botior är bottenlevande karpliknande fiskar: Cobitidae

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Skulle väl iaf säga att botior är bottenlevande karpliknande fiskar: Cobitidae
                Ja det kan man nog säga, eller. Vad jag minns av t.ex. praktbotia så simmar dom i alla fall ofta runt en bit ovanför botten, så jag är i alla fall lite frågande om man generellt kan betrakta alla Cobitidae som bottenfiskar. Vad tycker ni andra?
                Stort tack för att du bidragit i tråden.

                Kom själv förövrigt också på Xenotilapia, Callochromis och Enantiopus från Tanganyikasjön
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Jag har ju tre sorters botior (Kubotai, Almorhae och Histrionica) i mitt kar, och alla håller till på botten mest hela tiden, rotar runt i den fina sanden och gräver små gropar. Visst, de tar lite rundor i karet, men 90% av tiden spenderar de på botten. Dock har jag ingen erfarenhet av praktbotior, och de är väl de botiorna som är vanligast skulle jag tro.

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Har jag lovat så måste jag ju komma upp med något
                    Det var svårare än jag trodde att leta upp olika arter som lever i de olika vattenlagren.
                    Enklast att ta reda på var de tycker bäst om att vara är att titta på fisken. Om den har en rak rygglinje så är det en ytfisk och en rak buklinje så är det en bottenfisk.
                    De flesta malar är bottenfiskar, det blir lite mer komplicerat när det gäller ytfiskar, men det finns en del tydliga exempel. Fjärilsfisken, Pantodon buchholzi är en typisk ytfisk.
                    Den art som är den mest ytorienterade är nog fyrögonsfisken Anableps anableps.
                    På samma sätt är rockorna typiska bottenfiskar.
                    Alla bilbuksfiskar är ytfiskar liksom många killifiskar av släktena Epiplatys, Rivulus m.fl.
                    I Asien finns inga pansarmalar, men deras motsvarighet är alla grönlingsarter och de är bottenlevande.

                    Några fler exempel.

                    Bottenlevande.

                    Ungfödare:
                    Allodontichthys tamazulae
                    Characodon lateralis


                    Ytlevande

                    Ungfödare:
                    Goodea atripinnis
                    Chapalichtys pardalis


                    Jag avvaktar och ser om jag kommer på några fler exempel
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Alla Apistogramma- arter är tämligen bottenorienterade också
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Det var svårare än jag trodde att leta upp olika arter som lever i de olika vattenlagren.
                        Jag vet, det är inte helt enkelt detta och det var definitivt en av anledningarna till att jag inte tog med detta i artbeskrivningarna från början - alla arter är nämligen inte så lätta att definiera
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...