Akvariehaj?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Akvariehaj?

    Finns det hajar med det "riktiga" hajutseendet (tänk vithaj, tjurhaj, tigerhaj) som ens är tänkbart att ha i ett akvarium?

    Jag sprang på en sida (http://picasaweb.google.com/joshfrie...73652478410770) där en påstår att han har sålt "bala sharks" tidigare och enligt bilden så skulle dom duga alldeles utmärkt för mig. Söker man på "bala shark" så kommer det däremot upp något som mer ser ut som en silverhaj.

    Så, är det en ouppnåelig dröm jag har eller finns drömfisken?
    Och med akvarium så syftar jag på ett som lämpar sig för en privatperson, inte en djurpark.
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    #2
    hajen på bilden ser ut som en svartfenad revhaj, blir ganska stor och är en aktiv haj som behöver stort kar, för stort för hobbyakvarister. Samtliga hajar med det "hajutseendet" blir stora och är framförallt så aktiva att de behöver många kubik att simma i, är inget för hobbyakvarister. Däremot så finns det mer bottenlevande hajar, bambuhajar ex, som går att ha i "vanliga" kar modell large, men de skitar ner mycket och ställer stora krav på filtreringen på karet. Dock är alla hajar saltvattensdjur, men det är kanske ett dumt påpekande....
    Senast redigerad av Matnil; 31 August 2008, 19:28. Anledning: förtydligande

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #3
      Ursprungligen postat av Matnil
      Dock är alla hajar saltvattensdjur, men det är kanske ett dumt påpekande....
      Finns även sötvattenshajar, t.ex släktet Glyphis:

      Kommentar

      • DjRoman
        • December 2007
        • 242

        #4
        Ursprungligen postat av Wunder
        Finns även sötvattenshajar, t.ex släktet Glyphis:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Glyphis
        Glyphis glyphis verkar riktigt intressant, om det nu är en sån man får fram när man söker i Google: http://www.abc.net.au/reslib/200708/r172704_651475.jpg
        Enligt Wikipedia så kan den "möjligtvis bli upp till 3 m" (may possibly reach 3 m), vilket förvisso är alldeles för stort men den håller sig kanske i realistisk storlek ett tag?

        Glyphis gangeticus blir visst ännu mindre så den är ju ännu bättre

        Saltvatten har jag självklart räknat med, men sötvatten är helt klart att föredra.
        Senast redigerad av DjRoman; 31 August 2008, 22:04.

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Ursprungligen postat av DjRoman
          Glyphis glyphis verkar riktigt intressant, om det nu är en sån man får fram när man söker i Google: http://www.abc.net.au/reslib/200708/r172704_651475.jpg
          Enligt Wikipedia så kan den "möjligtvis bli upp till 3 m" (may possibly reach 3 m), vilket förvisso är alldeles för stort men den håller sig kanske i realistisk storlek ett tag?

          Glyphis gangeticus blir visst ännu mindre så den är ju ännu bättre

          Saltvatten har jag självklart räknat med, men sötvatten är helt klart att föredra.
          Jo visst vore det tufft med en Glyphis, de lär dock inte vara lätta att få tag på. Däremot borde du kunna ha en mycket ung tjurhaj i ett vanligt sötvattensakvarium tills den växer ur.
          Kanske kan även hundhaj funka om vattnet är lågsaltat.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            De mest hajlika sötvattenfiskarna jag sett är valmalar, Cetopsis coecutiens.
            De är lite knepiga att hålla - kräver stor simyta och går inte att ha med andra fiskar - men är ständigt aktiva och påminner en hel del om hajar. Går ibland att få tag på.
            Hade tre valmalar men de har nu decimerat sig själva till en enda (en hoppade ut genom ett hål i täckglaset och skadade sig så svårt att den dog, en annan blev lite hängig och blev raskt mat åt sin kompis). Skulle gärna ha fler - valmalar bjuder alltid på en fantastisk show vid matdags - samtidigt som det bär emot att skaffa fiskar som är så illa anpassade till ett liv i akvarium.
            Bifogade filer
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #7
              Ursprungligen postat av Wunder
              Jo visst vore det tufft med en Glyphis, de lär dock inte vara lätta att få tag på. Däremot borde du kunna ha en mycket ung tjurhaj i ett vanligt sötvattensakvarium tills den växer ur.
              Kanske kan även hundhaj funka om vattnet är lågsaltat.
              Ja tack, tjurhaj är helt ok Men det är väl inte realistiskt antar jag?

              Hundhaj börjar ju se ut som typiska akvariehajar, men den var nog ändå en av dom bättre.

              Kommentar

              Arbetssätt...