89l Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    89l Asien

    Hej allihop!

    Tänkte knåpa ihop ett asien kar för första gången med lite bamburör och annat asien inspirerat.

    Någon som har en rolig och funktionell fiskmix till ett sådant kar?

    Just nu har jag en kampfiske hane i karet som gärna får ingå i fiskmixen.

    Funderar själv på följande: Danio margaritatus (Galaxyrasbora), Pangio kuhli, Flying fox, Kampfisk.

    Kan detta funka?

    Kom med åsikter och idéer så jag slipper klanta till det, hehe!

    Tack på förhand!!

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Verkar som om du knåpat ihop en alldeles utmärkt mix själv . Lycka till säger jag bara
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Håller med nina! Kul med ett asienkar ju

      Kommentar

      • CBR
        • January 2005
        • 292

        #4
        Asienkar är riktigt kul. Jag har just nu ett 85 liters med Boraras brigittae,
        Betta Coccina och Gastromyzon ctencephalus.

        Jag skulle tänka två gånger angående flying fox då de kan bli en bit över decimetern. Annars låter det som en fin mix.

        Om du vill ha något som drar åt det ovanligare - satsa på någon av de olika Parosphromenus arterna. Små läckra fiskar som inte är jättevanliga. Det finns även ett gäng fina Bettor att kika på.
        The Zone

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Tackar tackar för era svar! Blir sugen på o sätta igång nu när tipsen rullar in!

          Kollade det asiatiska utbudet idag på jobbet i fisk affären, men det var lite snålt för tillfället. Inga kuhli ålar, hongkong plecos (borneo suckers) eller botia arter alls just nu.

          Det som däremot fanns, som var av intresse va följande: Små små Galaxydanios (kanske för små), kamphonor, kilfläcksrasboror, drottningsrasboror, sebrafiskar och titteya barber (kopparbarber).

          Fiskarna kommer troligen att fasas in och planerna utformas efter vilka arter som finns tillgängliga.

          Inredningen är tänkt att bestå av likartade stenar och lite bambustjälkar så skall få sticka upp ur sanden. Sanden är för övrigt oerhört fin och helt vit.

          Växter i just nu: Cryptocoryne wendtii, vallisneria spiralis , javaormbunke och anubias.

          Funderar på att ta med mig lite javamossa hem och fästa vid bambustjälkarna.

          Någon annan växt som ni tror skulle passa? Ej för ljuskrävande!

          Tack för alla tips och kommentarer!

          MVH Simon B!
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          Arbetssätt...