Discus och Channa???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Discus och Channa???

    Skrev i en annan tråd förut, men jag blev rekomenderad att flytta frågan till den här trådenSå jag frågar igen.

    Jag har Discus och Scalare i ett 300 lioters akvarium, men jag är jättesugen på Channa Bleheri. Vissa har sagt att man kan inte ha channa och Discus tilsammans, andra säger att det går bra om man bara ser till att Channan utfodras ordentligt??

    Nu är det så här att jag har köpt ytterligare ett akvarium på 440 liter där jag tänkte att Discus och Scalarer skulle gå. Jag funderar på att behålla 300 litern ( hade tänkt sälja den). Och då tänkte jag att Channan kan gå i 300 litern?? Är det ett lämpligt akvarium föe Channa Bleheri, och vilka andra fiskar kan man ha med dom? Jag vet att de är rovgiriga, och inte skall gå med fiskar som får plats i munnen på dom

    Summan av kardemumman......vad är lämpligt???? Hjälp mej, för jag vill inte göra något dumt Har aldrig haft varken Discus eller Channa förut. Däremot har jag haft Scalarer och andra SA och Afrikanska Ciklider i många år.

    Jättetacksam för svar..
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Malcus
    • June 2006
    • 555

    #2
    Channa bleheri är en lugn fisk, helt klart. Men som du säger tar den det som går in i munnen. Iofs får den nog inte i sig så stora fiskar.
    Discus och skalarer i god storlek bör gå... Channan kommer inte försöka äta dem iaf! Möjligt om man har otur och får fatt i en aggresiv (sånt kan variera från fisk till fisk). Men risken för det är nog väldigt liten.
    En annan sak som kan hända är ju att kanske skalaren/discusen parar ut, och börjar visa aggresivitet. O på så sätt stressar channan. Vilket i sin tur kan leda till att den bli väldigt skygg/matstrejkar osv.
    Men jag skulle iaf säga att det funkar.. Man kan blada fiskar rätt vilt, hehe.
    Som exempel har jag sett någon som hade discus, karednaltetror och sedan arowana i samma kar. Tetrorona försvann efter ett tag, såklart. Men de klarade sig förvånadsvärt länge ändå!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av Malcus
      Channa bleheri är en lugn fisk, helt klart. Men som du säger tar den det som går in i munnen. Iofs får den nog inte i sig så stora fiskar.
      Discus och skalarer i god storlek bör gå... Channan kommer inte försöka äta dem iaf! Möjligt om man har otur och får fatt i en aggresiv (sånt kan variera från fisk till fisk). Men risken för det är nog väldigt liten.
      En annan sak som kan hända är ju att kanske skalaren/discusen parar ut, och börjar visa aggresivitet. O på så sätt stressar channan. Vilket i sin tur kan leda till att den bli väldigt skygg/matstrejkar osv.
      Men jag skulle iaf säga att det funkar.. Man kan blada fiskar rätt vilt, hehe.
      Som exempel har jag sett någon som hade discus, karednaltetror och sedan arowana i samma kar. Tetrorona försvann efter ett tag, såklart. Men de klarade sig förvånadsvärt länge ändå!
      Så man kan alltså ha Channa Bleheri med Discusarna. Scalarerna har flyttat, de bor i ett 8'kantigt kar på 365 liter sedan igår Så Discusen går just nu ensam med några malar och ett stim >Riotetrer, men det ser lite tomt ut Skall släppa ner mer, men jag vet inte riktigt vad. Jag har 4 halvstora Discusar, och är nog sugen på ett par till iaf. Sedan skall jag fylla på mera med scalarena, men jag vet inte riktigt vad jag skall släppa ner. Nåt förslag kanske
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Ingen bra komination kolla artbeskrivningarna. Channan kommer från asien vill ha svalare vatten och blir aggressiv vid lek. Diskus kommer från sydamerika o vill ha betydligt varmare vatten och är fredlig.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Ingen bra komination kolla artbeskrivningarna. Channan kommer från asien vill ha svalare vatten och blir aggressiv vid lek. Diskus kommer från sydamerika o vill ha betydligt varmare vatten och är fredlig.
          det har jag också hört, jag vet inte riktigt vad jag skall göra, men jag vet ju att du vet vad du pratar om, har följt dina råd förut
          Har du något förslag vad jag kan ha med Discusarna? De är 4 st halvstora som går i ett 300 liters med några malar och et gäng Riotetror, jag tycker det ser lite tomt utså jag skulle vilja ha mer fisk i det
          det är första gången jag har Discus, så jag är helt grön
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Varför inte ett par diskus till;?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Varför inte ett par diskus till;?
              jag har nog funderat på det. Djurkompaniet här i Sundsvall har jättebra priser på lite mindre Discusar, 199 kr st Så det blir det nog

              Vill bara gärna ha lite variation i tanken
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ofta brukar det enkla vara det snyggaste, men har du inte pansarmalar kan det vara ett kul komplement, sedan finns det även en massa L-malar som passar in i ditt kar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Destroy
                  • October 2007
                  • 184

                  #9
                  Jag skulle nog ta ett separat akvarium för Channa Bleheri och inte blanda med diskus.
                  Fish said to the Ocean:
                  'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                  Ocean reply to the fish:
                  without you there is nothing in my life...

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av Destroy
                    Jag skulle nog ta ett separat akvarium för Channa Bleheri och inte blanda med diskus.
                    Jo jag har förstått att det inte är en så bra kombination Jag skall köpa fler Discusar och lite stim till istället. Kanske någon Dvärg
                    Channa får bli ett senare företag, när jag får bättre utrymme och kan starta upp ytterligare ett kar. Vi håller nämligen på att skall köpa hus(om vi hittar nåt lämpligt). Då får det bli Asiater för sej själv
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Malcus
                      • June 2006
                      • 555

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Ingen bra komination kolla artbeskrivningarna. Channan kommer från asien vill ha svalare vatten och blir aggressiv vid lek. Diskus kommer från sydamerika o vill ha betydligt varmare vatten och är fredlig.
                      De vill ha en period under året med svalare vatten, helst.
                      Vad gäller lek är det nog omöjligt om du inte har den i artakvarium med perfekta vattenvärden. Channa är inget lätt odlat!

                      Jag kan inte speciellt mycket om discus personligen. Men channa är tåliga fiskar, o att vattnet ska vara några grader varmare/svalare hit eller dit skulle inte hindra mig iaf från att blanda fiskar

                      -Fisksoppa är fint!-

                      Vill du ha någon mindre rovfisk som inte är så aggresiv så finns det nog även en del från sydamerika.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malcus
                        De vill ha en period under året med svalare vatten, helst.
                        Vad gäller lek är det nog omöjligt om du inte har den i artakvarium med perfekta vattenvärden. Channa är inget lätt odlat!

                        Jag kan inte speciellt mycket om discus personligen. Men channa är tåliga fiskar, o att vattnet ska vara några grader varmare/svalare hit eller dit skulle inte hindra mig iaf från att blanda fiskar

                        -Fisksoppa är fint!-

                        Vill du ha någon mindre rovfisk som inte är så aggresiv så finns det nog även en del från sydamerika.
                        Jo jag gillar lite fisksoppa jag också men just Discus törs jag inte blanda hur som helst
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        Arbetssätt...