Hjälp? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Natalia
    • August 2008
    • 30

    Hjälp? :)

    Ska börja med att säga att jag är nybörjare. Det här är alltså mitt första akvarium.

    Har 4 mollys, 10 tetror, 3 mosaikgurami, 3 guppys, 2 små och en stor praktbotia 10-15 cm, 4 platys, 1 kampfisk hane och 3 honor, 2 guldfiskar.
    Dom finns i ett 250 liters akvarium som har rätt mycket växter.

    Nu är det så här att jag för tillfället bara hade 3 guppys. Men nu är 2 helt borta. Hittar dom ingenstans. Vem av ovanstående kan ha ätit dom ?

    Vill gärna skaffa fler guppys, tetror, mollys och platys.
    Så fråga 2 blir, hur många tror ni jag kan skaffa utan att överbefolka akvariet? Och är det nån sort som borde tas bort som inte passar ihop med resten?

    Fråga 3 är, har nån något tips på en snäll fisk som skulle gå ihop med dom jag redan har? Vill gärna ha någon blå, röd eller gul. Helst ett par stycken av varje färg.

    Skulle vara jättetacksam för lite hjälp
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Fråga 2 får väl svaret:

    Praktbotior blir 30 cm långa när dom är fullvuxna, och behöver ett mycket större akvarium då, därför kan det vara en bra fisk att ta bort.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Vargadottir
      • May 2008
      • 75

      #3
      Jag är fascinerad över att kampfisken kommer överens med mosaik hanen och guppysarna. Har väl ingen direkt personlig erfarenhet med den mixen, men skulle tro att kampfisken kanske inte är så förtjust i guppy hanarnas fina stjärtar?

      MEn hur dom försvan? Jadu.. Kuhlii ålar.. Har själv införskaffat mig några.. ^^
      Dom är söta och roliga, letar överbliven mat på botten dessutom..

      Skulle satsa på 3, det gjorde jag. Dom är ju orange-gula med svarta ränder. Snälla dessutom.
      100 L = "Elixir Akvariet"
      45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

      Kommentar

      • Natalia
        • August 2008
        • 30

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Fråga 2 får väl svaret:

        Praktbotior blir 30 cm långa när dom är fullvuxna, och behöver ett mycket större akvarium då, därför kan det vara en bra fisk att ta bort.

        Planerar redan att sälja dom faktiskt ;p Men tack för svaret

        Kommentar

        • Natalia
          • August 2008
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av Vargadottir
          Jag är fascinerad över att kampfisken kommer överens med mosaik hanen och guppysarna. Har väl ingen direkt personlig erfarenhet med den mixen, men skulle tro att kampfisken kanske inte är så förtjust i guppy hanarnas fina stjärtar?

          MEn hur dom försvan? Jadu.. Kuhlii ålar.. Har själv införskaffat mig några.. ^^
          Dom är söta och roliga, letar överbliven mat på botten dessutom..

          Skulle satsa på 3, det gjorde jag. Dom är ju orange-gula med svarta ränder. Snälla dessutom.
          Min kampfisk är fruktansvärt lugn konstigt nog. Tänkte behålla honom tillsvidare åtminstone. Har inte sett honom attackera någon i akvariet.

          Men botiorna och mosaikerna ska bort till att börja med har jag bestämt.
          Har ju bara en stackars guppy kvar nu, men han har verkat få vara ifred från kamphanen. Ska köpa in några så fort som möjligt, får se hur bra han beter sig, annars ryker han

          Och det där med ålar har jag funderat på, men har bestämt att jag bara ska ha fiskar. Är lite smårädd för ålar. Men tack för tipset

          Kommentar

          Arbetssätt...