Suck...vad skall jag ta mig till !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Suck...vad skall jag ta mig till !?

    Jag har problem !!!

    OBS, varning för låååångt inlägg.

    Jag vet inte vad jag skall göra med mina kar.

    Jag har idag följande kar:
    240 + 222 + 110 + 42 liters.

    De tre största befolkas av skalarer, platys, mollys, bolivianer + lite malar.
    Det minsta befolkas av Endlers + någon enstaka räka.

    Dvs huvudinriktning på SA.

    Min tanke var att här under hösten göra om 240 liters från en skalarburk till en Discusburk.
    Planen är genomtänkt sedan tidigt i år, och all teori finns på plats. Det är ”bara” det praktiska
    kvar. Dvs flytta runt på lite inredning och fiskar, kanske göra mig av med lite fisk.


    Men……men….men….

    Så, för någon månad sedan satt jag och funderade sent en kväll i soffan när resten av
    Familjen hade somnat.

    Är jag inne på rätt spår……?......Är det detta jag egentligen vill ?....Vill jag kanske något annat ?

    Och efter diverse funderingar så blev jag väldigt osäker. Det är nämligen som så att det finns en
    fiskgrupp som faktiskt lockar mig ganska mycket. Och egentligen alltid varit.

    Och det är levandefödare !!!

    Och då kanske inte de klassiskt röda svärdbärarna i första hand. Utan mer naturformer.

    Jag har nu under flera veckor funderat, surfat, läst, funderat, surfat, läst, funderat, läst……

    Och har nu kommit fram till vägskälet: levandefödare vs ciklider (skalarer + discus)

    Och där står jag. Motorn på bilen går, men hjulen snurrar inte längre.

    Vad skall jag göra, skall jag fortätta med SA ciklider eller skall jag byta inriktning ?

    Finns det några / någon som har varit i hyfsat samma sits som kan delge mig lite erfarenheter ?

    Vilka är de långsiktiga fördelarna / nackdelarna med dessa inriktningar ?

    Lösningen, är inte att köpa fler kar, det vill jag inte.

    Möjligtvis kanske uppgradera 42 liters till 150 liters, men där går gränsen.


    Tips och tankar emottages med största tacksamhet…..
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Måste du välja? Kör på med diskus i det största karet, och släng runt lite med fiskarna i de andra karen. Uppgradera ditt 42 liters som du skrev och använd det och 110-litarn till levandefödare.
    Bara min 50-öring
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av heljis
      Måste du välja? Kör på med diskus i det största karet, och släng runt lite med fiskarna i de andra karen. Uppgradera ditt 42 liters som du skrev och använd det och 110-litarn till levandefödare.
      Bara min 50-öring

      njau....det är nog som så att jag en allt eller inget person.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Kensa! Ja, de här funderingarna känner jag mycket väl igen - har man ett antal burkar redan tycks det ändå inte spela någon roll hur man än vrider och vänder på saken, det fattas alltid några kar för att man skall bli "nöjd". Har man nu inte plats för fler kar så måste man nog prioritera - alltså; hur mycket mer sugen på Discus är du, än levandefödare. Går dom funderingarna inte ihop i skallen så bör man nog fundera på att sortera sina kar i tanken - och på något sätt börja om från början; att titta på karen och tänka sig: detta karet passar till dom och dom fiskarna - nästa kar passar till andra o.s.v.

        Jag brukar alltid ha ett par tomma burkar ståendes - dels som karantänkar men ofta även som kar där jag tillfälligtvis kan slänga i en grupp fiskar medan jag gör en make-over i någon annan balja.
        Jag sitter i detta nu och planerar en drastisk makeove i mitt 960-liters, där jag är sugen på att bara ha troffar... Det innebär ju att massor av jullar och gracilis m.fl. måste vara någon annan stans, säljas eller ges bort. Samtidigt smyger sig tanken på att skaffa ytterligare några kar för att var för sig bli nya hem åt dom som finns i det stora karet just nu... ja, du ser, ett ständigt - antingen eller, samtidigt som inredningsplanerna fortgår för 960-karet. Puuuh, man kan ju bli tokig för mindre. Detta gäller, för min del, inte bara T-karet utan även 600-litaret som skall fixas till.

        Jag vet inte om jag riktigt förstod dig rätt i ditt första inlägg - och jag vet inte om det jag skriver här "makes sense" överhuvudtaget - men jag känner ändå igen problemet.
        Ibland kan det vara bra att göra en total utrensning i vissa kar - givetvis genom att se till att fiskarna hamnar på något bra ställe där de kan trivas - och sedan börja om på nytt, istället för att "panikflytta" runt fiskarna - med ofta ganska dåliga resultat.
        Jag brukar ju säga att tålamod är en dygd i akvarisammanhang - och när man är på gång att göra lappkast i sina kar, gäller det att stanna upp och fundera igenon situationen.
        Hoppas du får till det!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          MaxB, tackar för synpunkterna.

          jag drog igång det här med fisk i Jan 07. Då hade jag gjort ett uppehåll på
          12-13 år. Hade en hel del kar när jag var mindre (både till ålder och i midjemått).

          När jag drog igång allt så blev det väldigt mycket nostalgitrippar. Därav en massa
          skalarer, som jag hade förr i tiden.

          Under de första 6-8 månaderna så sprang jag som en skållad råtta. Skaffade fler
          kar, mer fisk, ändrade på allt, och höll på. Hela tiden med skalarer som "huvudfisk"

          Efter kanske då 6-8 månader, så lugnar jag ner mig lite. Jag skaffar för första gången
          VF skalarer, jag skaffar VF malar, men generellt så lugnar jag ner mig.

          Under hösten 07 börjar jag få tid över att sitta i soffan och allvarligt studera och
          njuta av karen. Senhösten 07 börjar tankar gro hos mig om jag kanske skulle
          "jacka upp mig lite", och efter diverse funderingar så fastnar jag för Discus.

          Under hela vintern 07/08 så läser jag nog alla trådar här + på några andra ställen
          om just Discus. Börjar allvarligt planera under våren 08, och får planerna klara
          under sommaren.

          Jag är en sådan dokumentbög, så jag har t.om en ganska tjock anteckningsbok,
          där jag har skrivit ner alla planer, ritningar på hur karen skall inredas, gjort budget
          för inköp av fisk/inredning/foder, etc etc.

          Allt är helt klart. Står nästan med håven i handen och skall ta bort lite fisk ur ett
          kar.....när tanken om levandefödare dyker upp.

          Och nu vet jag vare sig ut eller in.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Visst, det liknar litegrann så som jag håller på - utan anteckningsbok då - kanske vore en grej att börja med?
            Så som jag ser det, skulle jag rationalisera karen, om jag var du. Kanske till och med så drastiskt att man gör sig av med rubb och stubb - säljer skiten man har (om karen möjligtvis känns lite små för de fiskar man vill ha) och skaffar tre ordentliga burkar; ett för Discusmiljö, ett för Scalarer och ytterligare ett för levandefödare - om man nu inte kan blanda lite och ändå komma undan.
            Jag själv har haft en jädra massa burkar av varierande storlekar genom åren - men när vi flyttade till ett lite större boende gjorde jag mig av med allt och skaffade de kar jag har nu - plus några som tillkommit senare. Nu skall ju du inte flytta men ibland kan det vara skönt att liksom ta hela rasket från början - du behöver ju inte sälja karen eller byta ut dom, men anamma en liknande aproach - och liksom börja från början igen.
            Jag vet fortfarande inte om det jag skriver verkar logiskt - men såna här holmgångar brukar funka för mig, just för att det känns fräscht att starta ånyo ibland!

            Edit; med det jag skriver här ovan menar jag inte att man skall riva ur sina burkar i tid och otid. Har man ett fungerande akvarium så skall man ju såklart låta det gå ifred. Dock, om man tröttnar, tappar inspirationen eller om karet inte fungerar på ett tillfredställande sätt - kan man ju vrida runt grejerna ett par varv!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 August 2008, 14:58.

            Kommentar

            • ubjs
              • April 2007
              • 192

              #7
              Kensa, när jag läser ditt andra inlägg så får jag känslan av att du ska ta discus-språnget.
              Det här med levandefödarna känns som om du fegar ur i sista stund.

              Mvh UB

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av ubjs
                Kensa, när jag läser ditt andra inlägg så får jag känslan av att du ska ta discus-språnget.
                Det här med levandefödarna känns som om du fegar ur i sista stund.

                Mvh UB

                kan till viss del hålla med dig.
                ur den aspekten så borde jag isf köra på discusen som du säger.

                samtidigt är det som så, att feghet är väldigt närbesläktat med
                osäkerhet, vilket är närbesläktat med ånger.

                jag vill absolut inte sitta med ågren 6 månader efter jag har gjort om
                till det ena eller det andra.

                därav mina frågeställningar här......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ubjs
                  • April 2007
                  • 192

                  #9
                  OK, men säg att du bestämmer dig för discusar och efter ett halvår så ångrar du dig. Är det en så stor katastrof?
                  Du har med all säkerhet lärt dig en del om discusar under det halvåret.
                  Man måste tillåta sig själv att göra lite misstag, ofta lär man sig mer av dom än dom gånger allt går på räls.

                  Efter alla dina teoretiska studier av discusar så måste du väl ändå vara lite sugen på att kunna studera dom i lugn och ro hemma?

                  Mvh UB

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av ubjs
                    OK, men säg att du bestämmer dig för discusar och efter ett halvår så ångrar du dig. Är det en så stor katastrof?
                    Du har med all säkerhet lärt dig en del om discusar under det halvåret.
                    Man måste tillåta sig själv att göra lite misstag, ofta lär man sig mer av dom än dom gånger allt går på räls.

                    Efter alla dina teoretiska studier av discusar så måste du väl ändå vara lite sugen på att kunna studera dom i lugn och ro hemma?

                    Mvh UB

                    Bortsett från att det kostar skjortan så är det faktiskt en mindre
                    katastrof om det händer......

                    jag är sådan, att det som ligger inom min kontroll skall jag fan i mig
                    inte hålla på och dutta fram och tillbaka med.

                    vidare så är det inte så kul för fiskarna att flytta fram och tillbaka....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • matte159
                      • March 2007
                      • 1147

                      #11
                      Du kan ju inte ha discus i ett 110L kar, men massor med levandefödare... Kan du inte ha levandefödare i de karen där du inte får plats med discus?
                      Mvh
                      Mathias
                      Fotoalbum

                      Kommentar

                      • Destroy
                        • October 2007
                        • 184

                        #12
                        diskus är så otroligt vackra, men för många blir det bara problem med sjukdomar etc, om du kör på diskus ta en fulländad grupp och byt aldrig diskus med någon så kommer det gå bra
                        Fish said to the Ocean:
                        'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                        Ocean reply to the fish:
                        without you there is nothing in my life...

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Ursprungligen postat av matte159
                          Du kan ju inte ha discus i ett 110L kar, men massor med levandefödare... Kan du inte ha levandefödare i de karen där du inte får plats med discus?
                          Det här var väl ett vettigt svar!? Ha Discus och scalarer i det största karet...De två kan gå tilsammans, och ha levandefödare i det mindre på 110 liter. Där bör du i alla händelser inte ha Scalarena heller, det blir för litet med tiden.
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...