kampfisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    kampfisk...

    tjena tjena!

    ska ju skaffa kampfisk om typ tre veckor och har lite frågor.

    har tänkt köpa en lila vt kampfisk och han kommer då få simma runt i 50-60liters akvarium, och tänkte att det kanske skulle se lite tomt ut med enbart honom så tänkte ha något sällskap till honom.

    1.funderar på antagligen ett par kakduaciklider eller fjärilsciklider, går dom ihop med en kampfisk?
    2. eller kanske ett stim med citrontetror, funkar det?

    ingen av fiskarna har ju långa fenor så det borde ju gå, men dom har ju relativt starka färger, funkar det iallafall?
    va tror ni?

    3.när det gäller kakduorna så kan man ju bara ha en hane i ett 60l kar, hur många honor ska/kan jag ha?

    4. och när det gäller fjärilarna, hur ska man ha dom, könsmässigt? 1 hane flera honor, tvärtom? en av varje? hur?

    5. hur stort stim av citrontetror kan jag ha tsm med kampfisken?

    6. kan jag ha både kampfisk + citronteta stim + någon av ovannämnda ciklider, eller blir det för mkt fisk?

    vet att det blev en massa frågor nu, är tacksam för alla svar!
    //Betty.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vid lek är de flesta ciklider revirhävdande och bör nog inte gå ihop med din kampfisk men ett stim tetror tror jag blir lagom. Ca. 10st bör nog räcka.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Anniis
      • August 2008
      • 1

      #3
      hej!
      Jag får hålla med Nina82, jag har själv en kampfisk(röd) som går ihop med ett stim neontetror 10 st dessa små firrar går även ihop med 5 st sunset platy.
      Jag har ett kar på ca 60L

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #4
        Min erfarenhet är att Kampfiskar är väldigt revirhävdande mot andra hannar (självklart, det vet väl alla?) och honor.. men de jag haft har aldrig varit hotande mot någon annan revirhävdande hanne av annan art, t.ex. Guramier. Men kanske annorlunda med Ciklider?
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • skyblueangel14
          • January 2006
          • 111

          #5
          okej. så då funkar inte cikliderna med kampfisken, va synd
          får väl bli ett stim tetror eller några platy.
          //Betty.

          Kommentar

          Arbetssätt...