Gäddciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe054
    • August 2007
    • 34

    Gäddciklid

    Var inne på en av akvariebutikerna här i stan i förrgår & såg en fisk som hette Gäddciklid Colombia VF. Men när jag kollat runt lite här & även på andra sidor så har jag inte fått fram nån info, Lappen på karet i butiken var handskriven & innehöll inte mer än det påstådda namnet & priset. Så nu undrar jag om nån vänlig själ har lust att hjälpa mig lite?
    Det jag undrar över är:
    1. Hur stor blir fanskapet?
    2.Kan jag ha den med mina andra fiskar? (Black Ghost, Xenentodon cancila, gibbi & en royal pleco.)
    3.Vilkem storlek krävs på akvariet? Har ett 840 liters samt ett 375 som bara står med lite tetror & sånt i.

    Tacksam för svar & lite mer info än vad jag kom på att jag ville ha svar på nu.
    ~Gör det som akvaristen, Under vatten!~
    ~840 liter nästan lagat~
    ~375 liter Asien~
    ~96 liter tetraburk~
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det finns många Crenicichla-arter i Colombia, allt ifrån fiskar som inte blir mer än dryga decimetern till stora fiskätade matfiskar. Även de små kan vara ganska aggressiva inbördes och åtminstone vissa arter lär i naturen ha Apistogrammor som stapelföda. De stora är så aggressiva att även i ett 800 liters kommer troligen två hanar slåss tills det bara är en kvar. Även honorna slåss.

    Det är intressanta fiskar, men man bör vara påläst innan man skaffar såna. Om du googlar på Crenicichla + Kutty hittar du en hel del värdefull information. Han har stor erfarenhet av gäddcichlider.

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Gäddciklider är grymt härliga fiskar, ta en bild i butiken så kan vi gissa lite iaf

      Gällande #2 så är vad jag fått lära mig regeln med gäddciklider att det ska gå med robusta fiskar. Har sett crenisar ur saxatilis-gruppen gå med både Oscars, Festae och Citrinellusar utan problem, då i en 1000liters.

      Beroende på vilken typ av gädda det är så skulle dina kar räcka fint. Såvida det inte skulle vara ett enormt monster på en meter... Men jag antar att man som akvariebutik inte tar in en fisk som blir större än låt säga 40cm.

      Man vill gärna ha tag på ett par, många av hanarna inom Crenicichla-släktet är elaka jävlar som biter ihjäl mindre hanar för att bli herre på täppan.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
        Gäddciklider är grymt härliga fiskar, ta en bild i butiken så kan vi gissa lite iaf

        Gällande #2 så är vad jag fått lära mig regeln med gäddciklider att det ska gå med robusta fiskar. Har sett crenisar ur saxatilis-gruppen gå med både Oscars, Festae och Citrinellusar utan problem, då i en 1000liters.

        Beroende på vilken typ av gädda det är så skulle dina kar räcka fint. Såvida det inte skulle vara ett enormt monster på en meter... Men jag antar att man som akvariebutik inte tar in en fisk som blir större än låt säga 40cm. Med detta i åtanke skulle jag inte vara allt för säker på att det är någon lite

        Man vill gärna ha tag på ett par, många av hanarna inom Crenicichla-släktet är elaka jävlar som biter ihjäl mindre hanar för att bli herre på täppan.

        //C

        Jag instämmer på det du skriver förutom det att affärer inte brukar ta in fiskar som blir över 40cm.. Tycker inte det är ovanligt att man ser små rov malar som blir STORA tex redtail hajmalar även ciklider som blir stora och fiskar ur andra släkten. Sen så säljs ju iregel dammfisk tex koi och stör som blir väldigt stora. Med detta i åtanke skulle jag inte vara allt för säker på att det inte är en stor Crenicichla framför allt inte när dom är vf...

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          Ser nu att det är en till sak som jag inte håller med om. Istället för att skaffa ett par så bör du skaffa en grupp. Pga att det är väldigt lätt att paret splitras då är det inte bra för den av dom som är svagare. Är det en grupp så sprids aggresionerna ut och dom svagare individerna har betydligt lättare att komma undan.

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Kan inte det här med par eller grupp vara beroende på art/släkte också? Känns ju ändå som att Crenicichla omfattar mer än bara 3-4 arter

            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

            Där finns det massvis med gäddbilder, se ifall du hittar någon som liknar.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
              Kan inte det här med par eller grupp vara beroende på art/släkte också? Känns ju ändå som att Crenicichla omfattar mer än bara 3-4 arter
              //C
              Det finns mängder av olik arter, varav många också liknar varandra. En del blir inte mer än 7 cm medan andra blir mer än 40 cm.
              Självklart skiljer det också mycket mellan de olika arterna hur de skall skötas, hur de skall hållas och vilka man kan hålla dem ihop med.

              Så innan du har närmare info om vilken art det handlar om så är det svårt (för att inte säga omöjligt) att ge bra råd.
              Så är du intresserad så gå tillbaka till affären och kräv lite mer info om namn, storlek etc. (de är skyldiga att ge denna information) - vet inte dom så får dom väl fråga grossisten.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Kan inte det här med par eller grupp vara beroende på art/släkte också? Känns ju ändå som att Crenicichla omfattar mer än bara 3-4 arter

                Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

                Där finns det massvis med gäddbilder, se ifall du hittar någon som liknar.

                //C

                Visst det varierar mycket men av dom jag har haft så bör dom gå i grupp par har inte funkat nå vidare. I höstas var vi tre personer härifrån pite som for på en fångst-resa till uruguay och tog hem bland annat crenecichlor och av vissa sorter tog vi par och andra grupper. Dom som vi tog som par har alla splitrats och måste hållas separerade. Vad jag vet har ingen av oss fått ihop något av paren igen. Det gick bra till en början men sen drabbades vi alla tre av pricken och alla paren splitrades. Däremot dom som togs som grupp har det inte varit några som helst problem med. Så i framtiden kommer jag alltid köpa in dom gruppvis. Men visst man kan chansa med ett par har man tur så funkar det men det är en ganska stor risk

                Kommentar

                • Tobbe054
                  • August 2007
                  • 34

                  #9
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Gäddciklider är grymt härliga fiskar, ta en bild i butiken så kan vi gissa lite iaf

                  Gällande #2 så är vad jag fått lära mig regeln med gäddciklider att det ska gå med robusta fiskar. Har sett crenisar ur saxatilis-gruppen gå med både Oscars, Festae och Citrinellusar utan problem, då i en 1000liters.

                  Beroende på vilken typ av gädda det är så skulle dina kar räcka fint. Såvida det inte skulle vara ett enormt monster på en meter... Men jag antar att man som akvariebutik inte tar in en fisk som blir större än låt säga 40cm.

                  Man vill gärna ha tag på ett par, många av hanarna inom Crenicichla-släktet är elaka jävlar som biter ihjäl mindre hanar för att bli herre på täppan.

                  //C
                  Nu är man tillbaka efter lite semester & lite sånt, har kollat upp vad det var för art & killen i affären trodde det var en lepidota. Men när jag kollade länken ovan så fick jag det till en lucius.
                  Får helt enkelt leka paparazzi

                  Det lutar åt att den får gå i det stora akvariumet hursomhelst, funderingar på att odla blå ciklid i mitt 375.
                  ~Gör det som akvaristen, Under vatten!~
                  ~840 liter nästan lagat~
                  ~375 liter Asien~
                  ~96 liter tetraburk~

                  Kommentar

                  • Tobbe054
                    • August 2007
                    • 34

                    #10
                    Nu har jag lekt lite paparazzi... efter att han fick följa med hem
                    Eftersom jag inte är Goldmember så infogar jag några länkar med bilder.





                    Tacksam för svar!
                    /Tobbe
                    Senast redigerad av Tobbe054; 11 August 2008, 19:10.
                    ~Gör det som akvaristen, Under vatten!~
                    ~840 liter nästan lagat~
                    ~375 liter Asien~
                    ~96 liter tetraburk~

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      Ja du... det där är inte lätt Många crenisarna är ju ganska snarlika som ungdjur känns det som. Du får nog helt enkelt vänta och se

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...