Tigerbarb + kilfläcksrasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Tigerbarb + kilfläcksrasbora?

    Hej

    Jag har ett 200-liters akvarium med ett stim tigerbarber (9 st) som bara går med platys nu. Vill gärna ha en stimfisk till och tycker att kilfläcksrasboran är så himla vacker. Men killen på djuraffären verkade inte gilla tigerbarben - han sa att de terroriserar alla fiskar i akvariet och var väldigt förvånad att mina tigrar inte anfaller platysarna. Men det gör de inte - det går hur bra som helst, och jag undrar om han överdrev?

    Frågan är - vad passar ihop? Kan jag köpa ett stim kilfläckar, eller kommer de bli ihjälbitna av tigrarna?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag skulle inte blanda, men min åsikt om tigerbarber är ungefär samma som killen i djuraffärens.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Tigerbarben kan vara besvärlig åtminstone med långsammare fiskar med längre fenor. Enligt uppgifter skall de koncentrera sig mer på varandra ju fler de är så varför inte skaffa några tigrar till.
      h. Johan

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Finns det någon som har erfarenhet av tigerbarber tillsammans med NÅGON annan stimfisk, och i så fall vilken?

        Jag har läst runt lite på forumet om tigerbarber, och erfarenheterna verkar vara väldigt blandade. En del tycker att de är lugna och fredliga och en del tycker att de är argsinta rackare.

        Visst skulle jag kunna skaffa några tigerbarber till. Men visst skulle det vara snyggt att ha en stimfisk till om det fungerar. Det är vad jag helst vill ha, men går det inte så går det inte. Skulle vara roligt att höra om någon har fler åsikter och tips om tigerbarber tillsammans med andra stimfiskar?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag hade tigerbarb med zebrafisk. Resultat: zebrafiskar utan ögon.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Ouch. Lät inte roligt. Men faktum är att jag faktiskt har tre överlevande leoparddanior (de är väl en odlingsvariant av zebrafisken?) från ett stim jag hade förut. Jag hade planerat att ge bort dem. Men de går ju redan tillsammans med tigerbarberna och tigrarna rör dem inte alls faktiskt. Leoparddaniorna håller sig uppe vid vattenytan och leker i strömmen från pumpen, och tigrarna simmar lite längre ner och verkar inte lika kvicka som daniorna. Så jag kanske skulle köpa lite fler sådana istället och få till ett ordentligt stim igen. (funderar massor nu...)

            Jag köpte några fler korallplaty för att få lite befolkning i karet. Och tigrarna rör inte dem heller. Jag har förresten den gröna varianten av tigerbarb. Den kanske är fredligare???

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #7
              Jag hittade en superrolig tråd där folk på forumet får presentera bilder på sina akvarier. Så är det någon som är intresserad av att titta på mitt akvarium så finns det i tråden här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=81436&page=52

              Fast jag kanske ska posta direktlänk här oxå? omständigt annars. Så - här är mitt akvarium: http://tollera.se/?p=39

              Och OM det är någon som har ett tips på vad mer som kan passa i karet (pga de svåra och terroriserande tigrarna) så får denna gärna uttala sig här! Jag ahr givit upp hoppet om kilfläcksrasboror (har fått för många varningar nu från olika håll). Men jag har tagit till mig tipset på fler tigerbarber iaf. Kanske blir framöver!

              Kommentar

              Arbetssätt...