Revir, kamper och utstötning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrzn
    • July 2008
    • 29

    Revir, kamper och utstötning.

    Hej, jag har startat en del trådar där jag löst en del plötsliga problem sedan min nya uppstart av ett 720liters akvarium.

    Nu har jag en lite fråga som rör det allmänna fiskbeteéndet, såsom slagsmål i karet. Jag antar att det är som med allt i naturen, låta det vara och reda ut sig självt?

    Jag har nu gjort den sissta påfyllningen utav fisk och är uppe i 35 malawi med många olika sorter. En del tanganyika, men hela hopen är ihopplockad av ägaren i hercules zoo en mycket seriös säljare. Varför jag bryr mig är att fiskarna är inte gratis och det gör ont att se ett par bli totalt utstötta och nu är de totalt skygga + beter sig svagt.

    Min gissning utav det jag ser denna kvällen är att en utav mina dyraste fiskar kommer dö imorgon, den ser mycket slö ut och lägger sig antingen mot botten och andas tungt eller vid utan med huvudet uppåt. Ibland simmar den runt lite men blir direkt bortstött utav en större hanne. Jag blev rekomenderad att köpa 5 utav denna sorten för de hade en tendens att tuffa till sig annars. Skall kolla ifall jag hittar sorten ifall ni känner till liknande problem hos er fisk.
  • andrzn
    • July 2008
    • 29

    #2
    Nej det va för många fiskar att bläddra mellan, men jag får beskriva den:

    Ganska ung, ca 8cm, stor framkropp och bred mun, kanska smal innan stjärtfenan. Svart-röd och glänser röd i ljus med röd ryggfena. Kan vara en tanganyika, jag vet inte.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=596 Ser den ut ungefär så?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • andrzn
        • July 2008
        • 29

        #4
        jajjemän, precis den Något du känner igen? Föresten hade jag rätt... Hittade firren död imorse

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det finns hur många olika sorters Tropheus som helst, och enligt mig en av de snyggaste fiskarna i Tanganyikasjön.
          Tråkigt att den dog, men jag är inte säker på att det är den bästa kombinationen att blanda Malawiciklider och Tanganyikaciklider då det finns tuffingar i båda läger.
          Nu är jag ingen ciklidguru så jag kan ha helt fel, men risken finns att det ligger lite i det.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • andrzn
            • July 2008
            • 29

            #6
            ok ok, men det var som sagt en hanne av samma sort som stötte ut han Så ingen malawi inblandad i detta.

            Kommentar

            Arbetssätt...