gobi i malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nfalkestav
    • July 2005
    • 58

    gobi i malawi?

    Hej!har sett i mitt akvarielexikon att det naturligtvis finns gobisar som lever i afrika, men finns det några som lever i malawisjön eller skulle klara att bo i hop med 3-5 cyrtocara moorii? Älskar gobider av alla salg och älskar delfinciklider oxå och skule vilja kunna kombinera de två...har ett 375 liters kar.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Enligt FishBase finns det inga gobiider rapporterade från Malawi-sjön. (Fast det kan ju finnas ändå, men Malawisjön är ju ganska välfiskad så...)

    Kommentar

    • nfalkestav
      • July 2005
      • 58

      #3
      hmm, attans! Tittade faktiskt på fishbase och såg att det finns några i tanzania som väl lake malawi ligger i? Men de lever kanske i åar och vattendrag snarare...
      Så nästa fråga då, finns det några som skulle klara av att bo i malawiförhållanden och med blå delfinciklider?
      Undrar även, det finns ju en jättesöt tanganyika ciklid som kallas "goy ciklid" somjag oxå blivit litet intresserad av...är det dumt att blanda tangayika och malawisar?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av nfalkestav
        ...är det dumt att blanda tangayika och malawisar?
        Det är dumt att blanda fiskar som inte mår bra tillsammans. Vilken sjö eller världsdel spelar ingen roll.

        Om man vill ha fiskar tillsammans i akvariet som lever tillsammans i naturen räcker det inte med att de kommer från samma land eller samma sjö.

        Om man vill kunna säga att alla mina fiskar kommer från Malawisjön eller är blåa eller börjar på B, så skall man naturligtvis ha det.

        Alltså det är vilka krav de arter man är intresserad av har och hur dom fungerar tillsammans som spelar roll.

        Kommentar

        • nfalkestav
          • July 2005
          • 58

          #5
          självklart! men det var det jag undrade...Funkar tanganyikor och malawisar väl i hop, har de samma vattenvärden osv? har även hört att de ev. kan tänkas korsa sig, men vet inte om det stämmer.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av nfalkestav
            självklart! men det var det jag undrade...Funkar tanganyikor och malawisar väl i hop, har de samma vattenvärden osv? har även hört att de ev. kan tänkas korsa sig, men vet inte om det stämmer.
            de har samma vattenvärden - om de funkar istället på om de beteendemässigt passar ihop.
            Själv tror jag nog att hästnosar från Tanganyika i längden kommer till korta mot C.moorii
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • nfalkestav
              • July 2005
              • 58

              #7
              så det som kallas goby cichlid (Eretomodus cyanostictus)är vad vi kallar hästnos ciklid i sverige?
              Senast redigerad av nfalkestav; 05 June 2008, 17:16.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jepp arterna i släktena Eretmodus, Spathodus och Tanganicodus brukar i Sverige kallas för hästnosciklider och på engelska för goby-ciklider
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Åhhh! Goy = goby

                  Kommentar

                  Arbetssätt...