Vad hade ni gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #16
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Jag är också förtjust i eldstjärtar, de är mycket fina, men jag brukar tröttna på dem efter ett tag, då de terroriserar de andra fiskarna när de blir större. Just nu har jag fyra regnbågshajar i ett 180-liters, ihop med bl.a pansarmalar, mosaikgurami, nyckelhålsciklider, och bolivianska fjärilar, och det funkar än så länge.

    Men angående frågan hur jag skulle göra? Tja, tagit bort eldstjärten, och kanske även svärdbäraren (och skaffat nå´n mindre ungfödare, som platy eller Endlers), bytt ut sjöstenen (storlek?) mot sand, och skaffat ett gäng Corydoras, en cacatuoideshona till, och en hane.

    Ja, det låter inte heller som en dum idé. Grovleken på gruset är 1-3mm. Det är inte så grovt, men för grovt för corydoras. Jag ska se vad som finns i garaget i form av sand. Som ni kanske vet så plockade jag ju hem en hel del havssand till mitt 222L Tanganyika. Jag borde ha lite till övers.

    Så här ser den preleminära planeringen ut:
    *Några Endlers
    *Corydoras (om sand finns)
    *Någon Apistogramma sort (ev. Cacatuoides)

    Vad tycker ni om växterna? Just nu har jag Valisineria (stavning?), Vattenpest och typ Svärdplata (tror iaf att den hette något i den stilen)... Ni ser i filmen ovan vilk jag menar om det är så att jag sagt fel namn Vatten pest kan kanske vara bra att ha kvar med tanke på yngel. Den växer som f-a-n och är lika packad som berg. Jag rensar kanske en gång varannan månad och då täcker den nästan hela karet...

    Är det något som behöver ändras i inredningen (se film ovan)? Vad jag vet så behöver Corydoras lite mer öppen yta och Apisto bra lek-grottor.
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #17
      Idag har jag varit i Kungsbacka och på zooaffären där (Zoomässan). Jag såg då ett gäng Endlers... Hade jag bara gjort mig av med Eldstjärten så hade ajg slagit till. Jag såg dock inte vad de kostade och iom. att jag inte skulle ha nu så frågade jag inte. Vad brukar de ligga på för prisnivå?
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Runt 40:- till 50:- paret ungefär.
        Kan du få tag i privatodlade så är det ca halva priset som gäller.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Runt 40:- till 50:- paret ungefär.
          Kan du få tag i privatodlade så är det ca halva priset som gäller.

          Vet ni någon bra som säljer?
          Är Zoomässan en pålitlig butik?
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Det finns nog Endlers i de flesta affärerna i Göteborgstrakten, men jag skulle tro att tex Herkules har bättre pris än Zoomässan, men att samtidigt Zoomässan har lite bättre utbud.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #21
              Nu har jag borjat kolla på allvar då det börjar närma sig för en total make over. Jag har kikat på Fjärilsciklider, corydoras, smycktetror och de malar som jag har nu, dvs. 2st ancistrus och en banjomal. Corydoras kan jag ta bort från listan om det inte funkar att ha så mkt bottenfisk :PLåter detta som en relativt OK planering? Jag har kollat med zooaffären som gärna tar emot Eldstjärten när det är dags.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #22
                Är det någon som har några åsikter om mina fiskval???
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                Arbetssätt...