Nya svenska namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Nya svenska namn

    Livsmedesverkets lista är rätt kul. http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

    Bilaga 1 är redan "bestämt" och innehåller inte så mycket namn, men bilaga 2 har mer info. Kul att se vad säljaren vill kalla det och jämföra det med vad livsmedelsverket föreslår.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det var ju bra namn, bättre än vad importörer/zoohandel brukar droga fram. Dammbarb för Puntius sophore och Snabelpilnäbb för Macrognathus aculeatus känns helt rätt. Skall jag klaga på nåt är det väl att alla större cyprinider fick ett namn baserat på "karp", vilket är förståeligt men kanske lite olyckligt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Jag gillar pannakväkare.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Haha... Ja, fast de heter ju Croakers på engelska, så jag förstår var de fick det ifrån.

        Vet inte hur många Kväkare (religionen) vi har i Sverige, men jag tror inte de blir förolämpade av att få en fisk uppkallad efter sig...
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Var det jag som läste dåligt, eller fanns inte Regnbåge med på listan? Den går ju under en hel del underliga namn ute i handeln, och är dessutom vanligt förekommande.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Regnbågslax är ju ett gammalt och väl inarbetat namn, detta var väl nyuppfunna namn för nya arter i frysdisken vad jag förstår.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Antar att livsmedelsverket går med på att jag postar hela listan (men den här listan har inte vetenskapliga namn som bilaga 2 har)

              Namn som föreslås bli permanenta:

              Piltandsflundra
              Bred långtunga
              Orangefläckig grouper
              Dammsmörbult
              Nyzeeländsk stjärnkikarfisk
              Dykarp
              Stillahavsspätta
              Gulskädda
              Malabarsnapper
              Puckelsnapper
              Fläckgrymta
              Cobia

              Nya namnförslag:

              Gangesailiamal
              Jamunaaliamal
              Molakarp
              Chacundasill
              Baghairmal
              Katlakarp
              Prickig ormhuvudfisk
              Mrigalkarp
              Indisk flodstaksill
              Bombaylotia
              Citronbarb
              Batakarp
              Kalibauskarp
              Ghoniakarp
              Indisk trådfening
              Snabelpilnäbb
              Tengaramal
              Randig dvärgmal
              Indisk potasimal
              Risål
              Gurdabarb
              Poakväkare
              Pannakväkare
              Puntiobarb
              Olivbarb
              Dammbarb
              Kurshakarp
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Potasimalen tigger i alla fall om att bli felstavad till Potatismal.

                De har missat en översättning också. Stargazer betyder inte Stjärnkikare, det betyder Stjärnskådare (kommer av hur ögonen är placerade på fisken).
                Senast redigerad av Azur; 14 May 2008, 15:31.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  buuuu !!
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Regnbågslax är ju ett gammalt och väl inarbetat namn, detta var väl nyuppfunna namn för nya arter i frysdisken vad jag förstår.
                    Ja, regnbågslax är så gammalt så att det för cirkus tio år sedan blev ändrat till regnbågsöring.. Fast i frysdisken brukar det ofta stå "forell".
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Min favorit är också pannakväkaren - herre gud vem vill steka en pannakväkare.
                      Och den där stjärnkikaren hur kan den se några stjärnor på 30 meters djup?
                      Senast redigerad av erikthur; 14 May 2008, 18:41.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Piscator
                        Ja, regnbågslax är så gammalt så att det för cirkus tio år sedan blev ändrat till regnbågsöring..
                        Det tog nog i så fall inte - Fishbase listar den fortfarande som Regnbågslax...
                        EDIT: Livsmedelsverket har den också listad som Regnbågslax.

                        Fast i frysdisken brukar det ofta stå "forell".
                        Jo, jag har också sett det. Det är ett låneord från tyskan (Forelle = öring) och så länge det latinska namnet är rätt spelar väl egentligen det svenska mindre roll.

                        EDIT: När jag sökte på livsmedelsverket hittade jag en rätt skojig grej. Malsläktet Pangasius kallas på svenska Hajmalar, och är i takt med att naturliga fiskpopulationer uttöms en allt populärare matfisk här i Sverige. Dock anser livsmedelsbranschen att "hajmal" är avskräckande för konsumenterna, och ville få kalla malfiléerna för Pangasius. Det fick de avslag på men det officiella svenska namnet skall ändras till "Pangasiusmal" - allt detta alltså för att inte skrämma konsumenter med ordet "haj" !
                        Senast redigerad av Azur; 14 May 2008, 16:47.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Och vad gäller pangasius har jag sett fiskhandlare i Jönköping skylta "bangasius" som "bergtunga". Namnförvirring - you bet...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          Arbetssätt...