rosa fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

    #31
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Titta på den rosa formen av kyssgurami, Helostoma temminckii. Men den ska ha STORT akvarium.


    Hehe den va iaf baby rosa Men att det stod att den kunde bli mellan 15 och 30 cm!!. Hur kan man skriva så? det är ju en väldans skillnad på 15 och 30 cm

    Denna läste jag http://freshaquarium.about.com/cs/an...inggourami.htm
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #32
      Jag tror aldrig jag sett något akvarieexemplar på mer än drygt 20 cm, men det är troligen en fisk som blir ganska gammal. (30 år i akvarium):

      Könsmognaden för honor verkar inträffa vid omkring 3 års ålder, tidigare för hanarna. (En medlem i Bollmora Akvarieförening lyckades odla den förra året.) Om man matar väl och ger gott om utrymme är det inte otroligt att man kan komma över den storleken. Uppgiften 30 cm TL baserar sig med största sannolikhet om ett rekorddjur bland matfiskarna på någon marknad i Indonesien (Kottelat et al, 1993).

      Den rosa formen är kanske en odlingsform för akvarier, kanske kommer den från naturen. Det finns i vart fall en mer grågrön form som förekommer sällsynt i handeln. Här är en bild på en sådan som är 24 cm:

      Senast redigerad av Erik Åhlander; 07 May 2008, 09:45. Anledning: kompletterat med länk och ålder

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #33
        Wow 30 år, äldre än dom flesta äktenskapen hehe
        De måste vara intressant att följa en fisk i 30 år tex när den är lite ung o dum tills den blir vuxen och när man själv blir pensionär blir den det också.
        Det blir nog en riktig livskamrat

        vet någon om en blådelfinciklid kan leva med svart (iaf mörkt) grus och mörk bakrund
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #34
          Den tetran var fin hittade en bild där den var lite blå lila
          hittade bara en bild på mari gold på googels bildsökning men den var blå.. har du en bild på din som jag kan få se?[/quote]


          Jag har tyvärr ingen bild men när jag kollade runt på bilder när jag skulle köpa kerrin, så såg de också blåa ut... Men när jag hade haft mina firrar ett tag så blev de mer å mer lilafärgade... Ja, bara hanarna då, så vad jag har sett så blir de väldigt lila om de trivs

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • angrylinkan
            • August 2007
            • 265

            #35
            Ursprungligen postat av saltbiff
            Den tetran var fin hittade en bild där den var lite blå lila
            hittade bara en bild på mari gold på googels bildsökning men den var blå.. har du en bild på din som jag kan få se?


            Jag har tyvärr ingen bild men när jag kollade runt på bilder när jag skulle köpa kerrin, så såg de också blåa ut... Men när jag hade haft mina firrar ett tag så blev de mer å mer lilafärgade... Ja, bara hanarna då, så vad jag har sett så blir de väldigt lila om de trivs

            Är du säker på att det är när dom trivs och inte tvärt om?
            Inte för att vara sån, men om jag skulle köpa så vill jag va säker
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

            Kommentar

            • HJ-C
              • April 2008
              • 165

              #36
              Är det ingen som har sagt rosentetra? Det är ju en snäll, lättskött och (i alla fall hyffsat) rosa fisk. Ganska snygg också, tycker jag. Kanske inte så lämpligt ihop med Malawi, dock.

              Ett tag fanns ju avsiktligt färgade sorgmanteltetror, men de har jag lyckligtvis inte sett på ett tag. Enligt min mening etiskt förkastligt, skitfult också, och dessutom så bleknar de ju när de inte får färgat foder längre.

              Kommentar

              • angrylinkan
                • August 2007
                • 265

                #37
                Ursprungligen postat av HJ-C
                Är det ingen som har sagt rosentetra? Det är ju en snäll, lättskött och (i alla fall hyffsat) rosa fisk. Ganska snygg också, tycker jag. Kanske inte så lämpligt ihop med Malawi, dock.

                Ett tag fanns ju avsiktligt färgade sorgmanteltetror, men de har jag lyckligtvis inte sett på ett tag. Enligt min mening etiskt förkastligt, skitfult också, och dessutom så bleknar de ju när de inte får färgat foder längre.
                Håller med dej!
                visste inte att folk var så dumma att färga ett djur på de sättet.
                Det är idiotiskt rent ut sagt!
                Såg en annons på blåa räkor som jag tyckte var intressant (kul blåa räkor tyckte jag), googlade, och där stod det att den inte fanns utan den var färgad och att bebisarna inte blev blå! Alltså .. inte en blå räka utan färgad för att tjäna några kronor. Fy fan!

                rosentetran var liknar lite mina diamanttetror (med en rosa touch )
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                Kommentar

                Arbetssätt...