Mina Neontetra försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ponchu
    • March 2005
    • 94

    Mina Neontetra försvinner

    och dom som är kvar saknar delar eller hela sina stjärtfenor. Övriga fiskar i akvariumet är lykttetra, drottningrasboa och ett lyrstjärtskilli par samt några malar. Jag tror att det är lyrstjärtskillin som är den skylldige eller kan det vara lykttetrorna? Någon som vet?
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Är lyrstjärtskilli så brutal? Jag som övervägde att köpa ett par på torsdag Blir inget av med det i så fall.
    Vad är det för malar du har?

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Det är sannolikt lyrstjärtskillin. Enligt artbeskrivningen är de inte helt fredliga av sig. Man kan dock inte helt utelsuta malarna eftersom du inte uppgivit vilken art de är.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Ponchu
        • March 2005
        • 94

        #4
        Malarna är en Ancistrus, en pleco och några corodas

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Ancistrus har jag i två av mina akvarium, och de har aldrig gjort en fluga förnär, så de skulle jag avskriva från brottsmisstanke (för mycket brottssnack på tv) corydoras verkar inte var de som angriper andra (kan ha fel), men däremot plecon, är inte sådana lite stöddiga?

          Det är också fullt möjligt att fanbyalperna har rätt oh det är lyrstjärten. En sådan kommer dämed aldrig att sätta en fena i mitt akvarium

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Tetror är för snabba för att en mal ska kunna angripa den, iallafall för snabba för att undvika ett "bett"

            För övrigt så är det bara att räkna ut vad problemet är med den information vi hitills fått.

            Tetrorna saknar delar eller hela sina stjärtfenor vilket indikerar att de blivit attakerade bakifrån. De blir alltså jagade av något, en listig fisk eller en minst lika snabb fisk. Malarna är uteslutna.

            En mal jagar inte (är ingen jägare), en mal attakerar inte med munnen. Malar attakerar då något som stör dem kommer för nära, attaken går på det vis att de med kraft slungar sig mot fisken. Endast om du hittar död fisk som blivit tuggad på så kan du misstänka att det är malens verk, inte om det saknas fenor.

            Är det däremot synodontis-malar du har så är det en helt annan femma, dem e riktiga jävlar dem där.
            Senast redigerad av Amaro; 16 April 2008, 13:48.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            Arbetssätt...