Flämtande fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Flämtande fiskar.

    Har läst flera gånger här på zoopet att en syrepump inte behövs om man har god cirkulation på vattnet.
    Jag har plockat bort syrepumpen från mitt 310 L och det får till följd att fiskarna flämtar trots god cirkulation. Förutom flämtandet visar de inga tecken på obehag och de håller inte till enbart vid ytan.
    Hur är det egentligen? Behöver jag koppla in syrepumpen igen eller är det vattnets förmåga att binda syre som felar eller är det något annat?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    hmmm. Svårt att veta vad felet är då man inte är där. Men om det nu skulle handla om syressättning så är min fråga, har du riktat pumpens utblås mot ytan?

    Om det är riktat mot ytan så behöver du inte läsa följande:
    Om ytan inte rör sig, dvs att utblåsets vatten inte slår mot ytan så ytan rör sig och blir vågig så blir det ingen syressättning.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Wunder, du får nog ta o köra med dagliga vattenbyten och röra om lite i vattnet

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #4
        Ursprungligen postat av Amaro
        hmmm. Svårt att veta vad felet är då man inte är där. Men om det nu skulle handla om syressättning så är min fråga, har du riktat pumpens utblås mot ytan?

        Om det är riktat mot ytan så behöver du inte läsa följande:
        Om ytan inte rör sig, dvs att utblåsets vatten inte slår mot ytan så ytan rör sig och blir vågig så blir det ingen syressättning.
        Pumpen rör om i ytan, men någon fontän är det inte.
        Ursprungligen postat av Aircut64
        Wunder, du får nog ta o köra med dagliga vattenbyten och röra om lite i vattnet
        Att lufta vattnet genom att göra vattenbyten känns liiiite som en omväg. Enklare då att bara koppla in luftpumpen, men då uppstår ju problemet med oljud.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Kanske du har en alltför liten pump till ditt 310?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            Det blir visst det syreombyte om pumpen inte riktas mot ytan, om du har bra cirkulation i akvariumet så ska det gå bra ändån.
            Sen blir det alltid mer syre i vattnet om du gör så att vattnet pårlar.
            En fråga till, har du mycket växter i akvariumet? om du har mycket märker du någon skillnad på kvällen innan det släcks än på morgonen det tänds?
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            Arbetssätt...